Värsta motorraset?

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date

Solid snake

Guest
Eftersom det finns en mekartabbartråd borde det finnas en motorrastråd, tycker jag.

Kandidat 1: CBR 900 modell gammal, dvs 893cc, årsmodell okänd.

Polares motor som jag rev ner igår kväll.

Motorblock spräckt + lite hål.
Kolv spräckt.
Vevstake knäckt.
Två ventiler krokiga.
Veven totalskuren, har blivit så varm att ett lager har smält fast i den + att den tappen blev svart av värmen, kan du gissa vilken tapp det var så kan du få veven, jag tror inte att polarn vill ha den ändå. :D
2 halvkassa ramlagerhalvor. :rolleyes:
Kamkedjesläpan har smält.
Vevstaksöverfall som är knäckt och lite böjt.

Ja det var nog allt, jag glömde ta bilder på toppen och veven men det kan jag fixa om nån vill se hur den ser ut. :hihi

Bifogat

• DSC00355.JPG
    DSC00355.JPG
    87.2 KB · Visningar: 649
  • DSC00360.JPG
    DSC00360.JPG
    88.8 KB · Visningar: 545
  • DSC00361.JPG
    DSC00361.JPG
    54.3 KB · Visningar: 406
  • DSC00362.JPG
    DSC00362.JPG
    83.8 KB · Visningar: 381
  • DSC00363.JPG
    DSC00363.JPG
    75 KB · Visningar: 420
Hur lyckas man med ett sånt ras ? :)
Köra med sågspån istället för olja ? :)
Ja fixa bilder på resten, kul att se.

Oj det var ju värre ras än jag lyckades med nyss!! hur gick det för föraren?
Detta här var ju en perfekt tråd för mig:tummenupp
Jo jag sprände ju motorn!! Den klövs hela vägen från mitten av växelådan och under cyllen vidare runt fram och ner under motorn + att den även klövs uppåt genom cyllen:gnissla vevstaken small rakt av från 7000v toppen vet jag inte ens om är hel? törs inte riva:näsblod
5st xr650 motorer har nu lämmnat jordelivet i min ägo på mindre än 1000mil!1 Alla har rasat på samma vis vevstakslagret.. (ger inte upp än det ska hålla till slut)

Bifogat

• Bild 060.jpg
    Bild 060.jpg
    65 KB · Visningar: 106
  • Bild 059.jpg
    Bild 059.jpg
    88.8 KB · Visningar: 127
  • Bild 058.jpg
    Bild 058.jpg
    86.9 KB · Visningar: 166
5st xr650 motorer har nu lämmnat jordelivet i min ägo på mindre än 1000mil!1 Alla har rasat på samma vis vevstakslagret.. (ger inte upp än det ska hålla till slut)

Är du säker på att det är vevstakslagret som är orsaken till rasen?
KAN det vara så att blocket flexar så mycket, men det är vevstakslagret som tar första smällen osv?
Eller att vevaxeln vrider sig?
Brist på olja till vevstakslagret?
Du har inte funderat på att gå över till en hel vevaxel, Billet, och köra med delad vevstake? Sådanna vevstakar finns det ju under närmaste gran i skogen!

Mats

Oj det var ju värre ras än jag lyckades med nyss!! hur gick det för föraren?
Detta här var ju en perfekt tråd för mig:tummenupp
Jo jag sprände ju motorn!! Den klövs hela vägen från mitten av växelådan och under cyllen vidare runt fram och ner under motorn + att den även klövs uppåt genom cyllen:gnissla vevstaken small rakt av från 7000v toppen vet jag inte ens om är hel? törs inte riva:näsblod
Ingen aning hur det gick för föraren, min polare har bara köpt motorn som den var, skulle bara plocka det som gick att använda av den. :tummenupp

Men med tanke på skadorna på veven så har den gått LÄNGE med lagerknack, tror jag, iom att lagret hade smält fast i vevaxeln.

Är du säker på att det är vevstakslagret som är orsaken till rasen?
KAN det vara så att blocket flexar så mycket, men det är vevstakslagret som tar första smällen osv?
Eller att vevaxeln vrider sig?
Brist på olja till vevstakslagret?
Du har inte funderat på att gå över till en hel vevaxel, Billet, och köra med delad vevstake? Sådanna vevstakar finns det ju under närmaste gran i skogen!

Mats

Helt tvärsäker. Det finns inte en antydan till oljebrist eller varmgång. veven flexar inte heller för den rasar lika fort med org motor på endast 48hk om jag varvar nära varvstopp ett tag. finns inte en tendence till vridning på dom rasade vevarna dom har varit stenraka och fina. vad som händer är att lagerhållaren går sönder mycket vanligt på storstonkor som varvas mycket och har över 70hk , Alla märken har detta problem så just därför undrar man varför man inte glidlagrar fler ensylindrigt? Nu med prox staken tror jag inte lagerhållaren han gå sönder?? vevtaken small bara rakt av prox = skit!! Org staken och falcon fick jag inte sönder med turbo ens!!

Helt tvärsäker. Det finns inte en antydan till oljebrist eller varmgång. veven flexar inte heller för den rasar lika fort med org motor på endast 48hk om jag varvar nära varvstopp ett tag. finns inte en tendence till vridning på dom rasade vevarna dom har varit stenraka och fina. vad som händer är att lagerhållaren går sönder mycket vanligt på storstonkor som varvas mycket och har över 70hk , Alla märken har detta problem så just därför undrar man varför man inte glidlagrar fler ensylindrigt? Nu med prox staken tror jag inte lagerhållaren han gå sönder?? vevtaken small bara rakt av prox = skit!! Org staken och falcon fick jag inte sönder med turbo ens!!
Hel vevaxel och H-profil borde väl funka tycker man, eller I-profil. :tummenupp

Fast om I finns till hoj är väl en annan femma, fast du är ju glad för att modda om så det blir nog inga problem för dig. :tummenupp

Fler bilder, vev och topp. :yoparty

Bifogat

• DSC00364.JPG
    DSC00364.JPG
    60.3 KB · Visningar: 257
  • DSC00365.JPG
    DSC00365.JPG
    67.9 KB · Visningar: 261
  • DSC00366.JPG
    DSC00366.JPG
    54.4 KB · Visningar: 228
  • DSC00368.JPG