Värsta gatdäcket för bana......

Fogel99

www.ducceklubben.org
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1 -98 röd, vit, svart och ett ART slipon - - - - Ducce 748 (854 cc) ,Ducati performance trimchip ,kemnarace koppling ,Termignoni pipor
Hallå på er !

Kör nu på Metzeler Sportec M1. Eftersom jag upptäckt det otroligt
roliga med å köra bana blir det fler o fler banträffar nu när det rentav blivit skittråkigt att köra landsväg.

Då till frågan ,vilket gatdäck har det bästa greppet ? Jag vill kunna lita
på däcket till 100 %.

Metzeler Rennsport ,Pirelli Supercorsa ,Dunlop 208 GP Sportmax ?
Eller ngt annat. Nå ,vilket anser ni vara bäst ?

Sen får ni gärna ranka de 4 ovanstående däcken på en skala där jag
misstänker att Sportec M1 kommer sist på fjärde plats ,eller ?

Sen om det håler 250 eller 400 mil kvittar ,bara det är ett bra däck.

:banana :banana
 
Last edited:
Har kört på Metzeler (det och supercorsa är samma sak, bara olika mönster) och dom har alltid funkat super. Köps med fördel begagnade.

Nu har jag Dunlop 208GP i 190/60 profil bak och det är super att köra med. Svänger av sig självt in i kurvorna och är stadigt som satan.

Det enda man kan uppleva med 190/60 är att hojen blir nervigare rakt fram. Det beror på att däcket är högt och spetsigt. Med 180 blir det inte alls likadant.

//jaG
 
Fogel99 skrev:
Hallå på er !

Kör nu på Metzeler Sportec M1. Eftersom jag upptäckt det otroligt
roliga med å köra bana blir det fler o fler banträffar nu när det rentav blivit skittråkigt att köra landsväg.

Då till frågan ,vilket gatdäck har det bästa greppet ? Jag vill kunna lita
på däcket till 100 %.

Metzeler Rennsport ,Pirelli Supercorsa ,Dunlop 208 GP Sportmax ?
Eller ngt annat. Nå ,vilket anser ni vara bäst ?

:banana :banana

I senaste bike så vann Sportec M1 på torr bana men dom betonar att däcken kördes som om det skulle handla om raskt landsvägstempo. Det hade även det näst bästa våtgreppet. Jag har själv M1 fram och hade även bak förut men tröttnade på att det slets så j-vla fort (400 mil) trots att jag inte är nån av dom gasgladaste i gänget. Testar nu ett Bridgestone Battleax men har inte så många mil på det än så jag kan yttra mig. Om du till största delen ska köra på bana så är det väl bäst att satsa på skurna slicks och då är det väl ganska individuellt vilket däck som anses bäst. Lita på däcket till 100 % kan man väl först när man testat var gränserna går... Lycka till.
 
Snake skrev:
Om du till största delen ska köra på bana så är det väl bäst att satsa på skurna slicks och då är det väl ganska individuellt vilket däck som anses bäst.

Bättre att satsa på rennsport/supercorsa/D208GP istället för skurna slicks...

skurna slicks är dessutom ruskigt svårt att få tag på!

//jaG
 
Pilot power :banana . Bästa däck jag kört på, jag kör lika fort på gelleråsen (1.17, jag vet, inte direkt race tempo) med dem som supercorsa men hojen känns lugnare.
Verkar hålla ganska bra i livslängd.

Ang. testet i bike så fick power högst poäng när det gällde grepp även i torrt om man kollar varje del för sig men M1 vann totalt på torrt.
 
Dunlop 208 GP
Pirelli Supercorsa

Dom andra däcken var det så länge sedan jag körde på. För tillfället är jag helt såld på Dunlop. Men corsan kommer tätt efter.

//Peppe
 
Har kört med Metzeler Sportec M1 innan och funderar lite på att gå tillbaks till dem.

+ Får upp värmen snabbt.
Värmen sprids ut till sidorna bra ( ex. Michelin Pilot race kan vara helt "kalla" i sidorna men rejält varma i mitten, ett orosmoment i vänstern på falken :) iallafall den äldre modellen pilot race, har ej provat nya).
Släpper förvisso tidigare men kompenserar med att inte släppa helt på en gång om du förstår vad jag menar.

- Rennsport har bättre grepp (när dessa kommit upp i temp, vilket dem gör om du nu skall köra bana).
Finns väl flera olika softgrader på rennsport så det kan väl variera mellan dessa.
 
Last edited:
Zeb_Macahan skrev:
Bättre att satsa på rennsport/supercorsa/D208GP istället för skurna slicks...

skurna slicks är dessutom ruskigt svårt att få tag på!

//jaG

Oki! Har ju inte kört på bana sådär så du har nog rätt men jag har ett beggat Bridgestone Battleax Bt002R 180/55-17 (skuret slicks) till salu om nån e intresserad. En fråga bara. Hur länge håller rennsport/supercorsa/D208GP om man mest kör landsväg? Kortare än Sportec M1? Kanske en dum :kocko fråga men det kan ju skilja rätt mycket mellan olika märken.
 
Zeb_Macahan skrev:
Bättre att satsa på rennsport/supercorsa/D208GP istället för skurna slicks...

skurna slicks är dessutom ruskigt svårt att få tag på!

//jaG


Svårt att få tag på?? Jag har fått intrycket att dom allra flesta som kör rr har gått över till slicks för att dom håller längre, och sen säljs dom till gatåkare. Tror Björn (Don Quixote) har ett helt gäng som han ska kränga.
 
Ok ,så Pirelli Supercorsa är ett av dom absolut bästa tillsammans
men D208 eller ?

Förresten på Pirelli ,Vilket e mjukast Sc1 Sc2 Sc3 eller vad dom
nu hette ?
 
Fogel99 skrev:
Ok ,så Pirelli Supercorsa är ett av dom absolut bästa tillsammans
men D208 eller ?

Förresten på Pirelli ,Vilket e mjukast Sc1 Sc2 Sc3 eller vad dom
nu hette ?

själv föredrar jag supercorsa framför d208gp men det är väl en smaksak...
Sc1 är det mjukaste av dom...
 
Jaja ,ska nog testa Supercorsa efter mina M1.
Supercorsa Sc1 ,räcker dom ca 300 mil eller ?
 
Fogel99 skrev:
Jaja ,ska nog testa Supercorsa efter mina M1.
Supercorsa Sc1 ,räcker dom ca 300 mil eller ?


beror helt och hållet på hur du kör
 
obruT skrev:
beror helt och hållet på hur du kör

Mest bana ,lite landsväg.

Om man kör med Sc1 ibak med ,går det åt ett däck per helg
då vid bankörning eller ?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top