Värst trafik, Göteborg eller Stockholm?

Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Jag har aldrig kört i Göteborgstrafiken och kör ganska sällan i intensiv Stockholmstrafik.
Blev lite fundersam när en god vän hävdade att att trafiken i Göteborg var mycket värre än i Stockholm, framförallt när det gäller aggressivitet, men också när det gäller utformningen av trafikmiljön.

Men hur är det egentligen, vilken stad (GBG eller STHLM) har värst trafik när det gäller helheten? Alltså intensitet, aggressivitet, trafikmiljö, köer, förarskicklighet osv?
 
Nominerar Göteborg till priset för värst trafikmiljö - för den som aldrig har varit där och är bekant med miljön. Trafikintensiteten är på en annan skala i Stockholm om vi talar rusningstrafik. Förarna är mindre aggressiva i Stockholmstrafiken än i Göteborg enligt min uppfattning. Körskicklighet är det nog ingen större skillnad på. Det är nog så att Stockholmarna har insett att det är bättre att samarbeta för att underlätta för varandra. Dit har man inte kommit i Göteborg än.
 
Är från Värmland (ganska mitt emellan) föredrar att köra i Göteborg framför Stockholm alla dar!! Inte alls lika ofta det blir helt stopp i Göteborg känns det som. Sen att det körs mer aggresivt i Göteborg kan jag nog hålla med om men personligen gillar jag den körstilen..
 
Inget är dock lika snurrigt som Arlanda... Vad är det för fel på att bygga enkelt och rakt med vanliga dubbelriktade gator? Verkar tydligen inte gå hem hos planeraren där. Spaghettivägar och utslängda rondeller i flera nivåer tycks vara det som gäller. Lägg på griniga p-vakter så är bilden komplett.
 
Inget är dock lika snurrigt som Arlanda... Vad är det för fel på att bygga enkelt och rakt med vanliga dubbelriktade gator? Verkar tydligen inte gå hem hos planeraren där. Spaghettivägar och utslängda rondeller i flera nivåer tycks vara det som gäller. Lägg på griniga p-vakter så är bilden komplett.

Låter som 2000 talets planerare i ett nötskal :tummenupp
 
Göteborg är ju som söder.. man kan omöjligt komma från a till b utan att bryta mot trafikregler..
 
Inget är dock lika snurrigt som Arlanda... Vad är det för fel på att bygga enkelt och rakt med vanliga dubbelriktade gator? Verkar tydligen inte gå hem hos planeraren där. Spaghettivägar och utslängda rondeller i flera nivåer tycks vara det som gäller. Lägg på griniga p-vakter så är bilden komplett.

Arlanda är hemskt, att hitta därifrån är ju ett projekt i sig. Förövrigt så är ju trafikmiljön i nybyggda köpcentrum ofta katastrofal, trångt, refuger och tvära svängar överallt osv. Mycket märkligt med tanke på att man har erfarenheten av runt 100 års bilism bakom sig och att meningen är att man ska ta sig dit med bil.:dummer
 
Mer trafik och stillastående i Stockholm.
Generellt sämre trafikplanering i Göteborg
Fler som kör bil i Göteborg, i Stockholm verkar det som om flera bara "åker"

Att släppa in nån som blinkar i Gbg är uteslutet men det funkar vanligtvis bättre i Stockholm. Å andra sidan är det helt omöjligt att få en Stockholmare att lämna mittfilen på en trefilig motorväg.
 
Hmm, det här var intressant. Som urgöteborgare som spenderat mycket tid i Stockholms trafik kanske jag kan bidra med en intressant syn :). Överlag i Sverige kör folk som om de befinner sig i en bubbla. Det är sällan folk medvetet försvårar för andra men omedvetet gör man det för att man inte ser vad som händer runtomkring. Detta är som sagt generellt för trafik i Sverige, DOCK är stockholmare exeptionella på detta. Ibland undrar jag om stockholmares bilar, efter att föraren satt sig, knökas fulla med ett genomskinligt byggskum som effektivt låser föraren från att titta i backspeglar, vrida på huvudet och skapa sig en vettig bild av vilka bilar som finns runtomkring den egna samt vilka som eventuellt hinner/hinns ikapp.

Sen är trafikbilden i Göteborg tämligen aggressiv, det håller jag med om. Här nere verkar behovet av att hävda sig mycket större. Framförallt gäller detta om man kör BMW eller Audi som betalats av släkten eller företaget. Denna körstil har på de senare åren också smittat av sig på förare av små skitbilar, typ Nissan Sunny, Volkswagen Polo och Renault Megané. Dock är det inga större bekymmer att hävda sig i den göteborgska trafikmiljön om man är van vid lite mer kontinental trafik... :)
 
Kör hellre bil i Paris eller Rom än i Sthlm/Gbg.

Men folk kör som arslen i Piteå och Kiruna också... verkar vara nåt svenskt som gör att man ABSOLUT inte klarar av att ens försöka underlätta för andra.



Paralympics i trafik.
 
Jag har sett "Vägens hjältar" på kanal 5, jag har som mål att åka ner till Stockholm och låtsas få tjuvstopp på essingeleden varje morgon och kväll i en månads tid :banana

Tala om en stad som står och faller med ett körfält i rusningstrafik.

I LosAngeles funkade det utmärkt att köra efter Waze, den dirigerade om till gator där trafiken inte stod stilla, men i Stockholm verkar det inte finnas några alternativ.
 
Är de så illa i någon av städerna egentligen?

Enligt den lilla erfarenheten jag har av göteborg så är det ju inget bekymmer att köra där, förutom en hybrid mellan en rondell och flerfilig korsning med trafikljus, den är lurig..

Blir nästan förvånad varje gång i stockholm över att resten av folk använder blinkers och de är så enkelt vid filbyten och när vägar går ihop, känns inte som hemma i gävle trakten :näsblod
Köerna när man är ute i feltider är dock ett kapitel för sig...
 
Mer trafik och stillastående i Stockholm.
Generellt sämre trafikplanering i Göteborg
Fler som kör bil i Göteborg, i Stockholm verkar det som om flera bara "åker"

Att släppa in nån som blinkar i Gbg är uteslutet men det funkar vanligtvis bättre i Stockholm. Å andra sidan är det helt omöjligt att få en Stockholmare att lämna mittfilen på en trefilig motorväg.

Tycker det samma dock skulle jag vilja säga att Stockholmare inte lämnar vänsterfilen på en trefilig motorväg, dårarna fattar inte att det är den filen man ska köra om i och fort.
 
Körde bil i Stockholm i somras, körde på trefilig väg, hastigheten var nog, lägg märke till nog, inte snabbare än 70km/h. La mig i mittenfilen och tänkte att här är jag safe tills jag ska ta av till vänster, om cirka 1km. Puttrar på och när GPS'en säger att det är ca 400m kvar till vänstersväng lägger jag mig helt enkelt i vänsterfilen, och upp bakom mig kommer en offroadhoj, typ africa twin. Och blinkar som en galning med helljuset, jag fattar ingenting och glider på dom sista hundra metrarna och blinkar vänster i korsningen.

Hojföraren glider sakta förbi passagerar sidan och visar det klassiska "dum i huvudet" tecknet när man pekar lite snyggt på hjälmen. Slutsatsen är att klimatet är kallt i Stockholm och man känner sig ALLTID helt invalid när man ska ta sig någonstans i den där jävla staden.
 
Körde bil i Stockholm i somras, körde på trefilig väg, hastigheten var nog, lägg märke till nog, inte snabbare än 70km/h. La mig i mittenfilen och tänkte att här är jag safe tills jag ska ta av till vänster, om cirka 1km. Puttrar på och när GPS'en säger att det är ca 400m kvar till vänstersväng lägger jag mig helt enkelt i vänsterfilen, och upp bakom mig kommer en offroadhoj, typ africa twin. Och blinkar som en galning med helljuset, jag fattar ingenting och glider på dom sista hundra metrarna och blinkar vänster i korsningen.

Hojföraren glider sakta förbi passagerar sidan och visar det klassiska "dum i huvudet" tecknet när man pekar lite snyggt på hjälmen. Slutsatsen är att klimatet är kallt i Stockholm och man känner sig ALLTID helt invalid när man ska ta sig någonstans i den där jävla staden.

Vadå hårt, du lever och andas. Hade det varit i Gbg så hade han dödat dig. :D
 
Körde bil i Stockholm i somras, körde på trefilig väg, hastigheten var nog, lägg märke till nog, inte snabbare än 70km/h. La mig i mittenfilen och tänkte att här är jag safe tills jag ska ta av till vänster, om cirka 1km. Puttrar på och när GPS'en säger att det är ca 400m kvar till vänstersväng lägger jag mig helt enkelt i vänsterfilen, och upp bakom mig kommer en offroadhoj, typ africa twin. Och blinkar som en galning med helljuset, jag fattar ingenting och glider på dom sista hundra metrarna och blinkar vänster i korsningen.

Hojföraren glider sakta förbi passagerar sidan och visar det klassiska "dum i huvudet" tecknet när man pekar lite snyggt på hjälmen. Slutsatsen är att klimatet är kallt i Stockholm och man känner sig ALLTID helt invalid när man ska ta sig någonstans i den där jävla staden.


Han var nog bara sur för att nya Africa Twin inte lever upp till namnet:D

Kalmar är förövrigt en ganska trevlig stad att köra i, det är väl bara där det blir en fil vid MAX-rondellen och alla cyklister som drar ner betyget.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top