Värnplikten på väg att avskaffas?

Primäruppgiften för ett försvar bör vara att försvara det egna territoriet. Det glöms ofta bort i dagens trendiga snack om NBG och utlandstjänst. KOmmer någon våga använde NBG när det verkligen hettar till? Om inte är den värdelös, för den kan sannerligen inte försvara Sverige.

har tyvärr kort tid på mig att skriva ett svar men jag kör på endå:

primäruppgiften för ett försvar är att försvara - men vem har sagt att det måste vara det egna territoriet?
vad sägs om att försvara de demokratiska rättigheterna DÄR dom brister (istället för att stå vid sidan och titta på medan t.ex. (hypotetiskt) Kosovo bryter samman och på ett eller annat sätt drabbar det oss (samma sak gäller Afghanistan, Libanon, nästan hela Afrika osv. osv.)

hade och finns inte det inte civila och militära stöd i dessa orosdrabbade länder skulle de problem och hat runt om i världen vara mycket större och mycket mer hotande främst kanske för USA och Europa som helhet, men varför vara så egoistiska att vi svenssons inte tänkt göra något förens självmordbombare alt. paramilitärer/gerillor står och knackar på våra tullar?

Hög kvalitet på soldater? Jag tror inte Sverige har så mycket bättre eller sämre soldater en något annat Europeiskt land. Bättre en de baltiska EU länderna, sämre en england tyskaland och de andra stora.

Sämt i Norden är vi nog.

Vad gäller kvaliteten eller stridsvärdet på svenska soldater i skarpt läge i modern tid så har vi som tur är alldeles för litet underlag för att dra några slutsatser. Det viktigaste är att ha en välutbildad och up-to-date officerskår inkl värnpliktiga underofficerare samt soldater som är både väl och rätt utbildade. Har man detta kommer man långt även med medioker eller undermålig utrustning och beväpning (Jfr Finland och Tyskland under Vinterkriget och de inledande kampanjerna i WW2). Inget av detta hade vi 1939, hur det är idag vet jag inte, men jag är orolig över svaret.

Det jag och troligen även andra menar är att allmän värnplikt ger en överlägsen möjlighet att välja bland andra än det fåtal som vill bli soldater.

har tyvärr kort tid på mig att skriva ett svar men jag kör på endå:

primäruppgiften för ett försvar är att försvara - men vem har sagt att det måste vara det egna territoriet?
vad sägs om att försvara de demokratiska rättigheterna DÄR dom brister (istället för att stå vid sidan och titta på medan t.ex. (hypotetiskt) Kosovo bryter samman och på ett eller annat sätt drabbar det oss (samma sak gäller Afghanistan, Libanon, nästan hela Afrika osv. osv.)

Tanken är vacker, frågan är hur det blir i praktiken. Visst hade det suttit fint med en insats i Rwanda 1994 eller nu idag i Darfur? Varför är det ingen som gjort något? Kommer Sverige gå i bräschen för världssamfundet och skicka dit sin stridsgrupp med någon lätt mekaniserad bataljon? Är du beredd att skicka dig själv eller dina släktingar att dö på ett slagfält på en annan kontinent? Är någon svensk politiker beredd att skicka svenskar till en konflikt där många av dem kommer att stupa? Det är alltid lätt att vara modig med andras liv.

Oavsett vilket bör det vara en sekundäruppgift att eventuellt kunna bistå en internationell insats. Hotar någon sveriges gränser räcker NBG absolut inte till någonting. Den består av ca 1800 svenska soldater, ca 1980 bestod fältförbanden i armén (Pansar, infanteri och Norrlandsbrigader) av över 300 000 man och lokalförsvarsförband och fristående jägarbataljoner osv av lika många. Bara för att ge en fingervisning om de enorma skillnaderna i numerär.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back