Värnplikten på väg att avskaffas?

Knappast oväntat, frågan är bara hur de ska klara rekryteringen. En sänkning av soldatkvaliteten blir det alldeles säkert oavsett.

jag välkomnar beslutet. Även om vi de jure fortfarande har allmän värnplikt är det ju de facto endast de som vill tjänstgöra som gör det. Hoj lönen och låt folk som vill tjänstgöra skriva på för två år eller dylikt, och skippa den dyra mönstringsprocessen.

/Mini, som rycker in som värnpliktig på måndag :D

tycker helt klart man kan minska antalet värnpliktiga och därmed kunna lägga mer pengar per soldat (utbildning, utrustning, kvalite), öka kvaliten och samtidigt spara pengar!

NBG och Utlandstjänst är det som gäller, inte 100.000 gröna nissar som är ute i den svenska skogen och gömmer sig :)

/Werzion, som har funderingar på att genomgå värnplikten igen :D

Last edited:
KGK: varför inte anpassa värnplikten mot NBG och Utlandstjänst (som den är på god väg att bli anpassad efter).

öhh, va?

vid 2004/2005 när jag gjorde värnplikten (och innan dess) hade vi övningar (och utbildning) som hade scenarion i likhet med utlandtjänst.

inte alls svårt att få utbildningar och övningar för de värnpliktiga att efterlikna de uppgifter/scenarion NBG och utlandstjänster är tänkta att stöta på och arbete med.

öhh, va?
vid 2004/2005 när jag gjorde värnplikten (och innan dess) hade vi övningar (och utbildning) som hade scenarion i likhet med utlandtjänst.

är den inte redan anpassad då :confused:

FN är ganska obefintlig idag så inte mycket att tänka på, FN kanske blir något efter WW3.

njaoo, det var bara en eller två övning som var sådana - resterande var "ut i skogen och göm er" (vilket jag tyckte var hårdare och jobbigare övningar).

* har för mig våran kapten sa nånting om att det var först runt 2002/2003 som dom hade fått börja med dessa övningar, även om han själv personligen och många andra befäl velat börja med dessa mycket mer realistiska övningarna långt tidigare så hade "kontorsmilitärer på högre nivå" nekat tillåtelse...

KGK: varför inte anpassa värnplikten mot NBG och Utlandstjänst (som den är på god väg att bli anpassad efter).

Primäruppgiften för ett försvar bör vara att försvara det egna territoriet. Det glöms ofta bort i dagens trendiga snack om NBG och utlandstjänst. KOmmer någon våga använde NBG när det verkligen hettar till? Om inte är den värdelös, för den kan sannerligen inte försvara Sverige.

Primäruppgiften för ett försvar bör vara att försvara det egna territoriet. Det glöms ofta bort i dagens trendiga snack om NBG och utlandstjänst. KOmmer någon våga använde NBG när det verkligen hettar till? Om inte är den värdelös, för den kan sannerligen inte försvara Sverige.
Exakt. När det gäller NBG så är ju det en tidsbegränsad insats om jag inte totalt missuppfattat det hela, NBG kommer väl bara vara uppsatt under 2008?

Oavsett hur man vrider och vänder på det så måste vi ha ett territorialförsvar annars står vi där med skägget i brevlådan precis som 1940 när Hitlertyskland invaderade våra grannländer Norge och Danmark och vi hade ett pajasförsvar bestående av farbröder i vadmalsuniform och hästdragna kanoner från 1800-talet.

Om Putin fortsätter på inslagen väg i Ryssland så vet ingen vad framtiden bär med sig och då måste vi ha en beredskap.

hmm vi kommer ju fan inte ha nåt försvar kvar snart ju.....
klart det bästa vore la om norge invadera oss o tog över.......

när Hitlertyskland invaderade våra grannländer Norge och Danmark och vi hade ett pajasförsvar bestående av farbröder i vadmalsuniform och hästdragna kanoner från 1800-talet.

det var förmodligen sista gången Sverige var i närheten av ett krig, är man lite smidig/taktisk så blir man inte anfallen.

klart det bästa vore la om norge invadera oss o tog över.......

Länderna i Norden har nog passerat det stadie där man skulle kunna tänka sig att militärt ge sig på varandra.

Last edited:
Förtydliggande: NBG sätts upp med Sverige som huvudnation, står i beredskap 20080101-20080630. Det finns alltid 2 Battlegroups i EU (Spanien står för den andra samtidigt som Sveriges) som står i beredskap, för att kunna göra en snabb första insats om EU finner det nödvändigt. Förbanden är inte organiserade för Försvar av eget territorium, utan för att sättas i nån oroshärd nånstans i världen, troligast Afrika enligt mig.

Angående värnplikt så är frågan inte helt enkelt. Ska vi mönstra 50000 killar för att ta in ca 6000? Även om de flesta är positiva till att göra sin värnplikt är långt ifrån alla det, och det blir orättvist när bar drygt 10% får ge ett år till Försvarsmakten. Visserligen har både dagersättning och muckarbidraget höjts ordentligt, så det är ingen slavlön som förr.

Men om vi helt går över till yrkesarme kan det lätt bli som många andra länder, att soldatmaterialet består till huvuddel av folk som inte duger nått annat till. De flesta som gör värnplikten idag skulle aldrig söka sig in tillen yrkesarme, men är positiva till att göra ett år. Det medför att vi har mycket hög kvalitet på soldaterna, vilket vi är kända för internationellt.

Men jag tror också det försvinner, för varför ska 6% av en årskull på drygt 100 000 (tjejer inräknat) tvingas in försvaret. Men jag tror kvaliten sjunker, tyvärr.

Men om vi helt går över till yrkesarme kan det lätt bli som många andra länder, att soldatmaterialet består till huvuddel av folk som inte duger nått annat till. De flesta som gör värnplikten idag skulle aldrig söka sig in tillen yrkesarme, men är positiva till att göra ett år. Det medför att vi har mycket hög kvalitet på soldaterna, vilket vi är kända för internationellt.

Hög kvalitet på soldater? Jag tror inte Sverige har så mycket bättre eller sämre soldater en något annat Europeiskt land. Bättre en de baltiska EU länderna, sämre en england tyskaland och de andra stora.

Sämt i Norden är vi nog.

Ska vi inte fråga oss VAD det är vi ska försvara? Istället för att försvara vårt
territorium med soldater kanske vi borde lägga större vikt vid att motverka den internationella EKONOMISKA kriminaliteten som breder ut sig. Hur många svenska företag övertas "i smyg" och drivs vidare av brottslingar? Vad händer när de har ägarmajoritet i låt säga låneinstitut och säkerhetsföretag? Varför skicka hit soldater när de kan köpa landet?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back