Värmestuga / Snickare / Elektriker / ingenjörer etc..

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Tjena,
Fick en liten fundering här och tänkte konsultera panelen då jag vet att det samlas diverse olika typer av expertkunskaper här. Snickare, elektriker, värmekunniga etc.

Känns trist att börja fundera på vintern redan nu, men .... det börjar bli dags trots att kanske halva mc-säsongen är kvar.

Funderade på om man skulle smälla upp något sånthär:
http://www.jmstugor.se/index.php?page=forrad_garage

Och då undrar jag från er som är kunnig. Om man lägger någon form av elburen golvvärme i en sådan med någon form av temperaturgrej som under vintern håller temperaturer behagligt över 0 grader. Borde inte det funka?

Vad vore issåfall lämplig temperatur ?! +5 ?

Vad kommer behövs för grejer då?

Antagligen isolering av golv, väggar, tak och dörr !?

Elburen golvvärme med remperaturgrejer !?

Någon elektriker / värmetekniker som skulle kunna räkna/gissa på hur mycket energi som skulle gå åt? Om vi tänker oss en snitt-temp på ...minus 5-10 grader med någon peak på minus 20-30 i januari. Och det skulle då vara mellan säg november-mars.

Vore ju rätt trevligt faktiskt, också lite plats för verktyg där man kan hålla till å meka och sitta och låtsasgasa och drömma sig till sommaren :) :tummenupp

EDIT: Tack Daneel för påminnelsen, glömde också sätta en :corn :)

Last edited:
Om du isolerar skapligt så får du räkna med att du behöver ha en effekt på 80w per kvadrat.

Så gå till din närmsta elgrossist och be att få köpa en golvärmesats med Enr:8952712, kostar ca: 1500 + moms.

Last edited:
Om du isolerar skapligt så får du räkna med att du behöver ha en effekt på 80w per kvadrat.

Så gå till din närmsta elgrossist och be att få köpa en golvärmesats med Enr:8952712, kostar ca: 1500 + moms.

Du verkar kunna det där. Tack för hjälpen om den biten.

Men hur räknar man... 80w per kvadrat. Det blir ju 800w för 10 kvadrat då. Betyder det en förbrukning på 0.8kW per timme?

Kontakta närmaste gymnasieskola och be att få pris på en liknande bod byggt på "riktigt" vis, du får en mycket bättre byggnad förmodligen till i stort sett samma pengar. Jag jobbar själv som lärare på byggprogrammet i min hemkommun, vi bygger ett tiotal sådana byggnader varje år, en bra övning är det, faktiskt en villa i miniatyr. Vi brukar ta materialkostnaden pluss ett par tusen kronor. Vi åker även ut och monterar upp dom på plats hos kund. Så kontakta en gymnasieskola och kolla om inte dom vill räkna åt dig.

Fy bövelen vilken asbra idé Tudor. Det måste undomarna verkligen tycka är inspirerande och lärorikt.

Samtidigt skulle jag behöva lära mig lite handpåläggning själv. Kanske man kunde få vara med :)

När kunden vill vara med själv, då kostar det extra..... :)

Om dom har elektrikerlinje med kanske dom kan samarbeta och få den klar med golvvärme och belysning så det bara är att ansluta den sen.

Nja, gäller inte det rumstemperatur?
För att hålla 5-10 plusgrader så tror jag att det räcker med en vanlig elradiator på ett par hundra watt.
En "torrboll" också så tror jag att det blir en utmärkt förvaringsplats.

80W per kvadrat är en förenkling av effektbehovet i ett fullisolerat rum som ska klara av att hålla normal rumstemperatur. Det förutsätter att rummet har standard takhöjd (2,40). Annars räknar man 30-35W per kubikmeter. OBS! detta gäller alltså för att klara rumstemperatur. Sedan kan det hända att man får kompensera lite i förhållande till var man bor i landet.

Satsa på en konventionell elradiator istället så spar du en massa pengar (både i installationskostnad och värmeekonomi). Ska du ha golvvärme så krävs minst 250mm isolering i golvet för att få all värme dit du vill ha den (om du inte gjuter en platta). Eftersom trägolv inte leder värme så bra så för du dessutom ganska stor förlust av värme där. Vill du sedan höja värmen tillfälligt för att t.ex. skruva så tar det mycket längre tid med golvvärmen och går åt mer energi.
Så mitt råd, satsa på en vanlig radiator och lägg alla pengarna du sparar på hojen istället.

80W per kvadrat är en förenkling av effektbehovet i ett fullisolerat rum som ska klara av att hålla normal rumstemperatur. Det förutsätter att rummet har standard takhöjd (2,40). Annars räknar man 30-35W per kubikmeter. OBS! detta gäller alltså för att klara rumstemperatur. Sedan kan det hända att man får kompensera lite i förhållande till var man bor i landet.

Satsa på en konventionell elradiator istället så spar du en massa pengar (både i installationskostnad och värmeekonomi). Ska du ha golvvärme så krävs minst 250mm isolering i golvet för att få all värme dit du vill ha den (om du inte gjuter en platta). Eftersom trägolv inte leder värme så bra så för du dessutom ganska stor förlust av värme där. Vill du sedan höja värmen tillfälligt för att t.ex. skruva så tar det mycket längre tid med golvvärmen och går åt mer energi.
Så mitt råd, satsa på en vanlig radiator och lägg alla pengarna du sparar på hojen istället.
Jag håller på att bygga garage, och jag tänkte sätta in en luftvärmepump.

Det har jag i mitt, men i frågan gällde det en lokal om ca 10 m2 och då är det ont om LL-pumpar som fungerar tillgredsställande. Fördelen med LL är ju att man får AC också....

//P

80W per ... massa text....

Där ser man. Tack för utförliga svar. Verkligen intressant.
Jag har hela tiden tänkt att golvvärme skulle vara det mest ekonomiska eftersom den sprider ut värmeutvecklingen över en större yta, samt att värmen stiger. Jag tänkte att ett element skulle behöva brassa helvet för att uppnå ungefär samma effekt, och då skulle det bli varmare på ena sidan.

Men nu är ju 10m2 ganska lite så.

Har även hört nånstans att det skall bli tillåtet med 15m2 (utan bygglov) efter nyår. nån som har fakta i det målet?

Last edited:
Där ser man. Tack för utförliga svar. Verkligen intressant.
Jag har hela tiden tänkt att golvvärme skulle vara det mest ekonomiska eftersom den sprider ut värmeutvecklingen över en större yta, samt att värmen stiger. Jag tänkte att ett element skulle behöva brassa helvet för att uppnå ungefär samma effekt, och då skulle det bli varmare på ena sidan.

Men nu är ju 10m2 ganska lite så.

Har även hört nånstans att det skall bli tillåtet med 15m2 (utan bygglov) efter nyår. nån som har fakta i det målet?
Hört samma.
Var på radion, så det får väl räknas som säker källa.
Inte dumt alls!
Stor skillnad mellan 10 och 15 kvadrat!
Har en 10 kvadrats friggebod som hundhus.
Räcker till detta, men skall man ha hojen i och ha utrymme att meka, så går det antagligen men blir trångt.
15 kvadrat är gott om plats!
Själv har jag meklokal på cirka 120 kvadrat... Plus vind!
Renoverad och ombyggd ladugård ROCKAR!

Hört samma.
Var på radion, så det får väl räknas som säker källa.

Så länge det inte är Fjärt Fylking på Rix FM ;)

Själv har jag meklokal på cirka 120 kvadrat... Plus vind!
Renoverad och ombyggd ladugård ROCKAR!

Avis? Jag? Neee......
Har du gjort något med golvet? Antar att det är trägolv i ladan som inte gillar olja, svetsar osv? Lagt någon form av matta eller nåt?

Tänk på att de mesta värmepumparna ej går att ställa ned lägre än 18 grader vilket tar bort en stor del av vinsten om man jämför med elradiator och 5 grader förutsatt om man nu inte vill ha så varmt i garaget som 18 grader

Om du ska ha lite verktyg o maskiner där inne så e en platta en bra ide.. har precis gjort en platta just till detta ändamål.
Sen är det ju najs med en riktig grund, då vet man ju att skiten står kvar ett tag =)
Ja tog ett par tusen för formning armering och gjutning + Betong.

mvh Jeppe

Edit: Vet dock inte vad det skulle kosta o lägga i värmerör.

Så länge det inte är Fjärt Fylking på Rix FM ;)

Avis? Jag? Neee......
Har du gjort något med golvet? Antar att det är trägolv i ladan som inte gillar olja, svetsar osv? Lagt någon form av matta eller nåt?

Gjutit betongplatta.
Fördelen med att ha utrymme, är att man kan handla äldre verkstadsmaskiner billigt!
Inte någon större efterfrågan på sådant som folk i allmänhet inte får plats med.
Hur många andra här har pelarborr, fräs och metallbandsåg i verkstaden?

Nu är det inte så bra som det låter - halvdåligt isolerat och ingen värme (förutom ett skåp där jag har frostkänsliga saker).
Hade egentligen tänkt ha verkstadsdelen uppvärmd, men pengar och inspiration tröt. Det skall ju bli klart också..

Tänk på att de mesta värmepumparna ej går att ställa ned lägre än 18 grader vilket tar bort en stor del av vinsten om man jämför med elradiator och 5 grader förutsatt om man nu inte vill ha så varmt i garaget som 18 grader

Då får jag väl sätta en tajmer på den så att den bara går var fjärde timme, eller så... :crash

Sant men den drar bara 25% av energin den avger så väldigt grovt räknat kostar det lika mkt att hålla 20 grader med LL-pump som att hålla 5 grader med element.
Naturligtvis stämmer inte det i södra Sverige där yttertempen faktiskt ganska sällan ligger under +5 C. Dock går pumparna sjukt billigt vid yttertemperatur mellan +4 - +10 C, då de kan vräka ur sig värme.

Nackdelen i trådskaparens lokal är att luftvolymen pumpen jobbar mot är för liten och därmed inte kan lagra tillräckligt med energi för att klara avfrostningen som maskinen måste göra ca 1 gång i timmen vid en typisk Göteborgsvinter med ca -2 - +3 och mkt fuktig luft.

Detta problem finns även på de så kallade sommarstugepumparna som kan köras ner till 10 grader, de har ofta problem med avfrostningen på dessa om man utnyttjar möjligheten till den låga innetempen.

Annars kan jag ju tipsa om www.varmepumpsforum.com

//P

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard