Värmeslingor, värmekapell

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Hejsan!

Jag har ett väldigt kallt garage, (mer som en carport) och jag skulle vilja köpa någon/något värmeslinge, värmekapell eller något annat som man kan vira runt hojen så att den aldrig kommer i kontakt med minusgraderna.

Vet ni något som man kan köpa och ha inkopplat hela vintern?

Länka gärna, utländska sidor ebay eller Sverige om ni vet :)

Tack på förhand!

Mvh // Cim
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Hej och tack för svar!

Vilken ska jag beställa och hur sätter man in en sådan?

Mvh // Cim
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej och tack för svar!

Vilken ska jag beställa och hur sätter man in en sådan?

Mvh // Cim

Epoxylimma på motorunderdelen/tråget kanske?
Finns mycket bilder och exempel på siten jag länkade till.

Alternativet är att du konserverar din motor mha förslutning och silicagel som jag beskrivit tidigare på olika ställen.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
köp frigolit skivor på närmaste bygghandel och lite byggskum
Bygg en box som får plats över hojen.
lägg en platta på marken och kör upp hojen på den sen tar du boxen utan underdel och sätter över.

Isoleringen klar.

Uppvärmningen kvar.

gå runt i huset och leta efter något ger värme och inte måste stå där det står.

Tex en dator, avfuktare, xbox(bara skämta):gnissla, server, router, eller liknande makapär och ställ den hojs hojen i boxen, då slår du två flugor i en smäll

Kvar är då bara att få in och uthål för luften, annars stannar fukten som tar sig in kvar:banana

Det är väl inte minusgraderna som är det farliga ur korrosionssynpunkt utan den omgivande luften.
Det spelar ingen roll om du så förvarar hojjen i i en varm bastu om du hela tiden kastar bad så luftfuktigheten överstiger 50%.(se länken)
http://www.autotech.se/mvif_online/pdf/avsnitt/150_04.pdf

De farliga i minusgrader är väl precis som du säger när solen kommer fram och det finns lite varmare luft som då träffar den kalla hojen och kondenserra
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är väl inte minusgraderna som är det farliga ur korrosionssynpunkt utan den omgivande luften.
Det spelar ingen roll om du så förvarar hojjen i i en varm bastu om du hela tiden kastar bad så luftfuktigheten överstiger 50%.(se länken)
http://www.autotech.se/mvif_online/pdf/avsnitt/150_04.pdf

Det är korrekt, men genom att hålla bara några grader högre temp på blocket så undviker man kondens, gör man det i ett utrymme så får en lägre relativt luftfuktighet i det samma.

En annan variant är att plasta in hojen i en försluten påse tillsammans med tex silicagelbag alt en torrboll eller liknande. Så förvaras ofta motorer i kallförråd. Men då även ofta ngn form av konservering innan.
Man rullar upp objektet på en tillräckligt stor bit engångspress eller byggplast. Ställer torrbollen under objektet. Viker upp alla kanterna och tejpar ihop.

Problemet med värme om det ska stå ute, är att även möss och råttor uppskattar värme.
 
Last edited:

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Finns det inget enklare, bara en elslinga eller dylikt? Som man kan vira in hojen i och sen ett par filtar och ett kapell?
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top