Värmeslingor, värmekapell

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Hejsan!

Jag har ett väldigt kallt garage, (mer som en carport) och jag skulle vilja köpa någon/något värmeslinge, värmekapell eller något annat som man kan vira runt hojen så att den aldrig kommer i kontakt med minusgraderna.

Vet ni något som man kan köpa och ha inkopplat hela vintern?

Länka gärna, utländska sidor ebay eller Sverige om ni vet :)

Tack på förhand!

Mvh // Cim
 
Hej och tack för svar!

Vilken ska jag beställa och hur sätter man in en sådan?

Mvh // Cim
 
Hej och tack för svar!

Vilken ska jag beställa och hur sätter man in en sådan?

Mvh // Cim

Epoxylimma på motorunderdelen/tråget kanske?
Finns mycket bilder och exempel på siten jag länkade till.

Alternativet är att du konserverar din motor mha förslutning och silicagel som jag beskrivit tidigare på olika ställen.
 
köp frigolit skivor på närmaste bygghandel och lite byggskum
Bygg en box som får plats över hojen.
lägg en platta på marken och kör upp hojen på den sen tar du boxen utan underdel och sätter över.

Isoleringen klar.

Uppvärmningen kvar.

gå runt i huset och leta efter något ger värme och inte måste stå där det står.

Tex en dator, avfuktare, xbox(bara skämta):gnissla, server, router, eller liknande makapär och ställ den hojs hojen i boxen, då slår du två flugor i en smäll

Kvar är då bara att få in och uthål för luften, annars stannar fukten som tar sig in kvar:banana

Det är väl inte minusgraderna som är det farliga ur korrosionssynpunkt utan den omgivande luften.
Det spelar ingen roll om du så förvarar hojjen i i en varm bastu om du hela tiden kastar bad så luftfuktigheten överstiger 50%.(se länken)
http://www.autotech.se/mvif_online/pdf/avsnitt/150_04.pdf

De farliga i minusgrader är väl precis som du säger när solen kommer fram och det finns lite varmare luft som då träffar den kalla hojen och kondenserra
 
Last edited:
Det är väl inte minusgraderna som är det farliga ur korrosionssynpunkt utan den omgivande luften.
Det spelar ingen roll om du så förvarar hojjen i i en varm bastu om du hela tiden kastar bad så luftfuktigheten överstiger 50%.(se länken)
http://www.autotech.se/mvif_online/pdf/avsnitt/150_04.pdf

Det är korrekt, men genom att hålla bara några grader högre temp på blocket så undviker man kondens, gör man det i ett utrymme så får en lägre relativt luftfuktighet i det samma.

En annan variant är att plasta in hojen i en försluten påse tillsammans med tex silicagelbag alt en torrboll eller liknande. Så förvaras ofta motorer i kallförråd. Men då även ofta ngn form av konservering innan.
Man rullar upp objektet på en tillräckligt stor bit engångspress eller byggplast. Ställer torrbollen under objektet. Viker upp alla kanterna och tejpar ihop.

Problemet med värme om det ska stå ute, är att även möss och råttor uppskattar värme.
 
Last edited:
Finns det inget enklare, bara en elslinga eller dylikt? Som man kan vira in hojen i och sen ett par filtar och ett kapell?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top