Värmeskydd packväska

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Måste fixa nåt värmeskydd till packväskorna jag köpte till KLR:en, man kanske kunde klara sig men vågar inte chansa om flaskan skulke komma mot ljuddämparen.

I brist på annat så gick jag ut i garaget för att testa en sick och falsmaskin jag lånat av en kompis, hade en idé på ungefär hur det skulle se ut och tanken med att rilla plåten är att få lite styvhet. Mätte ut bockningarna och var den skulle rillas, sen böjde jag till plåten för att gå runt ljuddämparen och sen gjorde jag rillorna i plåten, första rillningen blev inte så bra då jag hade för högt tryck på hjulen men de övriga blev okej. Nu gör det inte så mycket utan jag knackade till den och detta kommer att hamna under sidokåpan. När detta var klart bockade jag till kanterna och borrade fästhål och testade montera det hela.

Måste dock göra ett fäste i nedre kanten av skyddet tror det får bli en plåt bit svetsad på baksidan för att få en ögla och en slangklämma runt ljuddämparen.

Nu till frågan vad tror ni om isolering av skyddet, var tror ni är bäst? Sånt där man klistrar i tex kåpor fäst på värmeskyddets insida eller linda Biltemas värmesköld https://www.biltema.se/bil---mc/tuning/avgasror/varmeskold-2000022291 runt ljuddämparen och sen skyddet utan på det?

Lite bilder på hur långt jag kommit än så länge.

20220506_184343.jpg20220506_191812.jpg20220506_201025.jpg
20220506_200858.jpg20220506_200843.jpg

Har inget riktigt svar, men se till att ha luftspalt mellan ljuddämpare o skydd o mellan skydd/packväska. Fritt flöde med luft kyler bättre än isolering - på jobbet (Volvo cars) la vi oftast bara plåtar (aluminium) mellan värmekälla o det som skulle skyddas.
F.ö. - imponerande snyggt plåtjobb

Lägger till lite tankar - väskan kommer kanske vila mot skyddet? Hojen är väl knappast försedd med hårda väskor? Lägg då en skiva kåpisolering (tänker på skumgummiliknande material bestående av ihoplimmade småbitar) mellan plåt o väska

Så snitsig som du är bosse-l på plåtarbete kanske en plåt till räcker.
Utanpå eller innanför.
Med luftspalt 5 till 10 mm mellan plåtarna.

Kul att ni gillar plåtjobbet, var på väg att börja om det det inte blev riktigt 100% men besinnade mig då det ändå inte syns under sidokåpan.

Har luft mellan dämparen och skyddet men borde inte isolering göra det hela bättre? En plåt till blir trångt för sidokåpan. Själva väskan kommer inte att ligga spänd mot skyddet men dock så tror jag det kan finnas risk att kardborren från fickan till flaskan kan ligga och röra sig så den tar mot skyddet.

Så här ser det ut då väskan är spänd på hojen, är egentligen bara flaskfickan som är i riskzonen för ljuddämparen.
20220502_143656.jpg

Så här blev det, en irriterande miss finns men ni får väl se om ni ser den, var på väg att börja om men tänkte att det får i sånt fall bli ett nytt skydd till vintern.

Gjorde ett fäste till skyddet i aluminium och drog fast plåten med en slangklämma runt dämparen för att få det hela lite stabilare.

Nu ska det testköra och se hur varmt det blir, blir det varmt testar jag nog med isolering på insidan av plåten.

20220508_123320.jpg20220508_124819.jpg

Hatar dom, men har du plats med avgasbandage på dämparen och ändå ha en luftspalt?
Kanske kan göra nytta.

Egentligen är det två misstag men dom är väl nästan inom felmarginalen, det värsta som verkligen irriterar mig är att jag fick borra nya fästhål för att höja skyddet. Tiggade igen det främre hålet men att sen lyckas slipa och få det 100% jämt är svårt i 0.7 mm rostfri plåt så det bakre hålet fick vara kvar. Sen hade popnitarna till nedre fästet kunnat sitta mitt mellan upphöjningarna i plåten. Men det ser väl ändå ut helt okej, jag är nog kanske på gränsen till lite pedantisk då det gäller sånt här?

Har kört en testkörning och det var lovande, under körning blir det ingen värme alls utan plåten är kall, nu var det +9 och blåsigt men plåten var iskall. Där emot blir det varmare då man stannar, en stund efter jag kört in hojen i garaget blev plåten varm på ovansidan, dock inte varmare än att man kan hålla handen på utan problem. Hade tunn isolering med aluminiumfolie på till kåpor liggandes i garaget så jag klistrade dit en bit på insidan av av plåten det borde ju bli bättre, sitter ju nåt liknande klistrat på sidokåpan.

Blir inte plåten varmare än att man kan hålla handen på borde det ju vara lugnt, i annat fall så finns det nog plats att montera en till plåt under den nuvarande plåt, 1 mm aluminium borde ju funka fint om det skulle behövas och är lätt att forma till då den inte behöver tåla nån belastning som det yttre plåten som ska stå i mot lite belastning av väskan och annat mildare våld då hojen tappas nån gång då och då.

Funderade på avgasbandage men det är ju sjukt fult och dämparen lär ju också bli missfärgad. Sen undrar jag hur trevlig kombination avgasbandage och lera är? Det fpr bli en plåt till om det skulle visa sig bli för varmt.

Helt rätt spår -känn efter med handen, om det är för varmt så lägg på en plåt till. Grymt jobbat - åsså polerat också:2cool

Helt rätt spår -känn efter med handen, om det är för varmt så lägg på en plåt till. Grymt jobbat - åsså polerat också:2cool

Tack, då ljuddämparen är blank tänkte jag att det är snyggare om man polerar upp plåten. Autosol och polertrissa på borrmaskinen gjorde det hyfsat blankt.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing