Värmesköldar på pulverlackad ram, nödvändiga?

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hejsan!
Jag tog nyligen tag i det sedan länge planerade, och lika länge uppskjutna, projektet att lacka om ramen på min gamla RF 900. På insidan ramen satt värmesköldar klistrade, gjorda av något skumgummiliknande material. Jag tog bort dem försiktigt med tanken att jag skulle kunna återanvända dem, då en ny kostar nästan 500 kr,
och det sitter en på vardera sida.

Frågan jag nu ställer mig är ifall jag verkligen behöver klistra tillbaka dem. Pulverlacken bör väl vara mer värmetålig än originallacken. Ramen ligger relativt nära toppen, men den blir ju inte särskilt het. Avgasrören är på behörigt avstånd. Jag har inte heller några kåpor kvar, vilket borde förbättra genomströmningen av kall luft.

En av sköldarna kan ses i bilden. värmesköld.jpg

Tacksam för råd i denna fråga! :krama
 
Det är ju inte säkert att det är enbart för att skydda ramen, det kan ju också vara för att förhindra att ramen blir obehagligt varm, vilket kan vara rätt otrevligt en varm sommardag.
 
Utom Hoztic goda råd om varmt om benen så kan "värmesköldarna" ha betydelse för ljudnivån.
Och dämpa vibrationer i ramen.
Inte är skumgummit på insidan av kåpan framför kylarna på GSX1300R till för värmeskydd !
 
Det är ju inte säkert att det är enbart för att skydda ramen, det kan ju också vara för att förhindra att ramen blir obehagligt varm, vilket kan vara rätt otrevligt en varm sommardag.
Jo det kan jag ju förstå, långsam körning i varmväder kanske kan orsaka problem. Nu kör jag året om så för det mesta är jag bara glad för lite lårvärme :D I och med att jag inte längre har några kåpor som täcker ramen så tror jag kylningen av ramen är markant bättre.
Utom Hoztic goda råd om varmt om benen så kan "värmesköldarna" ha betydelse för ljudnivån.
Och dämpa vibrationer i ramen.
Inte är skumgummit på insidan av kåpan framför kylarna på GSX1300R till för värmeskydd !
Det låter rimligt. Anledningen till att jag benämner de här skumgummidukarna för värmesköldar är att tillverkaren gör det när man söker efter reservdelar. Annars hade jag inte gissat på det.

Tack så mycket för er input!
Jag tror jag gör så att jag dubbelkollar med lackeraren vilken temperatur lacken tål, och om det inte verkar föreligga nån risk för att den skadas, så provar jag utan sköldarna. De går nog att montera relativt lätt med hojen ihopskruvad om det skulle behövas. Isåfall kanske jag rådfrågar sporthojspanelen om lämpligt lim/silikon eller vad det nu ska vara, såvida ingen kan flika in något tips redan nu. Vibrationer och oljud lär ge sig till känna rätt snart, men värmeproblem lär nog dröja 9 månader till eller något innan det kan uppdagas ;)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top