Värmeproblem RD 350 YPVS

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
jag har nyligen hämtat hem hojen efter vinterförvaring (sen som fan, jag vet)

och jag var ute i 20 min, stannade för att tanka kompisens hoj, sedan iväg.. 5 min efter stoppet började hojens expansionskärl trycka ut vatten.

Nu har kylaren tömts och spolats ren
sidokåpan vid vattenpumpen borttagen & pumpen snurrar när motor går

termostaten plockades av & lades i kastrull med vatten & öppnade som den skulle

men idag, med enbart vatten i kylare/motor & med expansionskärlet tomt, så trycker den ändå ut vattnet det hållet.

så vad mer kan vara fel?

Jag tror inte kylaren gör sitt jobb pga. beläggning på insidan.
Min erfarenhet är att diverse kylarrensningskemikalier heller inte biter på den beläggningen.
Ny kylare kyler...

Kan vara toppackning ändå.
Alt fel på övertrycksventilen i kylarlocket typ att den inte håller tätt för lite övertryck som de normalt är i kylsystemet.
Luftficka kan ge kokning men jag vet inte om Rd är svårluftade?

Jag hade ett liknande fel, då roterade impellern på axeln i vattenpumpen dvs den satt löst när den belastades med lite varv

Uppdaterar lite

Impellern är kontrollerad, ej lös på sin axel/ gör sitt jobb
termostaten öppnar vid 71-72 grader

men däremot var det stor luftficka, så nu skall den luftas ordentligt nästa gång

Det förbannade topplocket är en stor källa till huvudvärk. Minsta lilla skit och det läcker som ett såll. Idén att använda ett gemensamt topplock till två fristående cylindrar var kanske inte den bästa. Jag hade vid flera tillfällen problem med att det trycktes in komression i kylsystemet. Av med allt, gå över minutiöst för att försäkra sig om att det inte fanns ett dammkorn eller gammal packningsrest kvar, och sedan på med ny topplockspackning.

Men det måste ju inte vara det förstås.

Härförleden var där en blå 350 på blocket som jag fick för mig var den som tråden handlar om, men det var det kanske inte? Btw har sett 3 st på blocket i år o samtliga med begärt pris på ca 25 och dom försvann inom en eller ett par dagar. Helt klart börjar RD 350 stiga i pris nu och det var bara en tidsfråga som jag ser det.

Som nämnt innan, jag hade börjat med att undersöka locket till kylaren. Haft samma problem på andra fordon och då har det varit relaterat till otätt lock.

Hojen besiktades i fredags, gick igenom UA

dock blir den varm vid belastning, trycker ut vatten via expansionskärlet.
den blir varm, upp till 75% av tempgivaren,öppnar termostaten som den skall, men sedan trycker den ut allt vatten via expansionskärlet iaf.

toppen av & inget spår av läckande toppackning.
har beställt en Originalpackning för vara på säkra sidan.

bild kommer

- - - Updated - - -

99% säker på att det är själva locket till kylaren som inte håller trycket, kolla om gummitätningen är hel.

detta var inte felet, då den inte läcker där

- - - Updated - - -

Jag hade ett liknande fel, då roterade impellern på axeln i vattenpumpen dvs den satt löst när den belastades med lite varv

impellern är ok, roterar som den skall. allt kollat

Prova att lösa upp några matskedar oxalsyra i vatten o fyll upp systemet varmkör motorn i ca 20 min o tappa ur vätskan skölj noga genom systemet.

Oxalsyran löser upp alla oxider som isolerar så att värmen inte kan ta sig vidare.

Det kan behövas göras om ett par gånger för perfekt resultat.

toppen kommer även att planas för vara helt 100

Tokplan topp och alltid fräsch packning efter varje rivning är ett måste, annars får man precis de problem du beskriver. Det trycks ut avgaser i kylsystemet, vilket fyller det med luft så det börjar tryckas ut kylvatten. Dessutom ställer luften (avgaserna) till det i systemet så att vattnet inte kan flöda rut som det ska och resultatet blir för hög temp.

Tokplan topp och alltid fräsch packning efter varje rivning är ett måste, annars får man precis de problem du beskriver. Det trycks ut avgaser i kylsystemet, vilket fyller det med luft så det börjar tryckas ut kylvatten. Dessutom ställer luften (avgaserna) till det i systemet så att vattnet inte kan flöda rut som det ska och resultatet blir för hög temp.

har till o med beställt en Yamaha originalpackning, då jag läst att pirat kan ställa till det,

löser inte detta problemen, så vettefan

- - - Updated - - -

har till o med beställt en Yamaha originalpackning, då jag läst att pirat kan ställa till det,

löser inte detta problemen, så vettefan

Kan intyga att en piratpackning inte höll måttet för mig. Rent och fint under cylindrarna så att alla gamla packningsrester är borta innan man monterar nya cylinderfotspackningar kan också vara bra. Plan topp och plana cylindrar, originalpackningar och korsdragen topp efter konstens alla regler med lite moment i taget, så ska det funka!

Nu är konstruktionen som den är, men visst hade det varit bättre med två topplock?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman