Värmenypt

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Suzuki rm125 -89
Hej har en Suzuki rm125 det verkar som den här värmenypt syns inget på på colven cylinder är fin i sig ser inga märken eller något. Men colv ringen ser lite skadad ut och där är dåligt comp i den är det bara ny colvring då eller något annat.

Okej för colvringen ser lite bränd ut är det bara att den är sliten då så det behövs en ny

Okej för colvringen ser lite bränd ut är det bara att den är sliten så det behövs en ny ?

Okej för colvringen ser lite bränd ut är det bara att den är sliten så det behövs en ny ?

Bränd? = sotig eller blånerad?

Man byter kolvringarna samtidigt med kolven. Om din kolv inte är sliten så är det nog inget fel på kolvringen heller. Men på en 125-cross så är det inte lång livslängd på en kolv. Jag bytte var 25e timme sist jag körde 125 och det var den gräns jag själv testat fram efter min körstil mm. Serviceboken sa 18 timmar.

Jag förstår inte ditt problem? Inget ser slitet ut? Går hojen dåligt?

Där är dåligt comp i den så man kan dra igång den med handen så startar den till sen så dör den. Så öppnade ja cylindern så colven ser bra ut men på colv ringen så såg man på ett ställe att den såg väldigt bränd ut det är den sidan mot ljuddämpare öppningen.

Okej men det är så att jag kan lägga den i ettan sen kan jag gå med den så dåligt är compet. Men ska kolla över förgasaren.

Om du har cylindern lös så plocka loss kolvringen från kolven, för ner den i loppet, testa på 3 punkter i cylindern o ta en lampa & lys underifrån & kolla över ifrån, minsta ljus som går igenom mellan kolvring & loppet så är kolvringen hyfsat sliten, även kolv rings öppningen får inte vara förstor.

Nej du ska inte kunna lägga i 1an & putta hojen utan att bakdäcket borde studsa mot marken.

Att dra i kick spaken för hand så borde du känna ett motstånd innan kolven vänder längst upp & kort efter borde det bli ett litet rutblås ljud om man lyssnar ordentligt.

Alternativ om du har en tryckmätare för att mäta kompressionen, borde vara minst 10.5bar helst 11.9+ då är det inget fel på kompet.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...