Värmemätare som går upp på en Yamaha Thunderace -00

Chiro

En suverän kille!
Gick med
18 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thunderace
Vore tacksam om någon kan hjälpa mig på vägen...!
Fick veta av killen jag köpte cykeln av att batteriet var dåligt.... Fick erfara det när jag i väntan på vägverkets färga under tio minuter glömde vrida av tändningsnyckeln. :kocko
Hur som helst fick springa i gång och lät motorn vara i gång de fem minuter det tar att åka över...när jag skall köra av ser jag att tempen står på 100 grader. Blir lätt stressad men märker att när jag börjar köra så sjunker den....
Så länge jag kör håller den sig på låg temp för att dra upp vid stillastående på tomgång.
Någon som känner igen problemet, kan det vara så att ett dåligt batteri gör att värmemätaren får flipp?!
Tacksam för hjälp!
Mattias
 
Vid stillastående kyler ju inte fartvinden ner hojen som det är tänkt..
utan vid över 100 grader nånting startar fläkten för att hjälpa till att kyla ned hojen..

inget att oroa sig för skulle jag tro, låter helt normalt. :)
 
Svår fråga, men...

Chiro skrev:
Vore tacksam om någon kan hjälpa mig på vägen...!
Fick veta av killen jag köpte cykeln av att batteriet var dåligt.... Fick erfara det när jag i väntan på vägverkets färga under tio minuter glömde vrida av tändningsnyckeln. :kocko
Hur som helst fick springa i gång och lät motorn vara i gång de fem minuter det tar att åka över...när jag skall köra av ser jag att tempen står på 100 grader. Blir lätt stressad men märker att när jag börjar köra så sjunker den....
Så länge jag kör håller den sig på låg temp för att dra upp vid stillastående på tomgång.
Någon som känner igen problemet, kan det vara så att ett dåligt batteri gör att värmemätaren får flipp?!
Tacksam för hjälp!
Mattias
Du tror inte att det är så enkelt att när du står stilla eller kör långsamt så blåser det inte så mkt kylande luft förbi kylaren...?? Dvs kylningen av kylvätskan blir sämre.. :va
 
Kahobe skrev:
Du tror inte att det är så enkelt att när du står stilla eller kör långsamt så blåser det inte så mkt kylande luft förbi kylaren...?? Dvs kylningen av kylvätskan blir sämre.. :va

Det känns ju iof sig logiskt men ska inte maskinen kunna stå på tomgång utan att värme går upp så kraftigt, börjar stiga även då jag stannar för rött ljus? Känner inte igen att det varit så tidigare...
Tack!
 
Koka?...

Chiro skrev:
Det känns ju iof sig logiskt men ska inte maskinen kunna stå på tomgång utan att värme går upp så kraftigt, börjar stiga även då jag stannar för rött ljus? Känner inte igen att det varit så tidigare...
Tack!
Du har ju övertryck i kylsystemet så ngn kokning blir det inte. Vatten kokar vid >100grader om trycket i systemet är över atmosfärstryck..
Kanske du också har en fläkttermostat som ligger i övre delen av toleransområdet, dvs startar kylfläkten lite sent.
Du har förstås full mängd vätska i systemet och ingen onödig luft ngnstans?
 
självklart kommer maskinen bli hemskt varm om den får gå på tomgång länge nog.
Sen är det ju som killarna säger med så fort du kommer upp i fart så kyls kylaren med vätskan av som sig bör och tempen sjunker.
Upplever du inte att hojen blir het när du kör normalt så skulle iaf inte jag oroa mig.
 
Chiro skrev:
Vore tacksam om någon kan hjälpa mig på vägen...!
Fick veta av killen jag köpte cykeln av att batteriet var dåligt.... Fick erfara det när jag i väntan på vägverkets färga under tio minuter glömde vrida av tändningsnyckeln. :kocko
Hur som helst fick springa i gång och lät motorn vara i gång de fem minuter det tar att åka över...när jag skall köra av ser jag att tempen står på 100 grader. Blir lätt stressad men märker att när jag börjar köra så sjunker den....
Så länge jag kör håller den sig på låg temp för att dra upp vid stillastående på tomgång.
Någon som känner igen problemet, kan det vara så att ett dåligt batteri gör att värmemätaren får flipp?!
Tacksam för hjälp!
Mattias



Har en thunderace -00 .

När jag kör går ligger den på 60. När jag stannar vid rödljus går den upp mot 80... Sen kör jag vidare så sjunker den direkt...
 
Om hojen snurrar upp för högt i värme kan det vara att du har för dåligt med kylvätska, kanske ska kolla nivån. :)
 
Hej,
det där tror jag är helt normalt. Enligt både Haynes och Yamaha-manualen (för YZF750 visserligen) ska fläkten starta vid 105 grader +- 3 grader och stoppa vid 98 grader celsius.

Var orolig för samma sak på min innan jag läste manualen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top