Värmehandtag (pirat) - tjockt grepp?

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Ska lämna in min hoj (VFR800 -08) imorgon på service. Funderar samtidigt på att montera handtagsvärmare (pirat). Dock avrådde verkstan mig från detta utan istället köpa original pga det tjockare greppet. Priset är 600:- mot ca 3000:-. Någon som har några erfarenheter kring detta? Fördelar/nackdelar med tjockare grepp? Hur många mm kan det egentligen skilja?

/O
 
Jag kör med biltemas tjocka grepp (299:-).
Kopplade in dom själv med ett enkelt relä, ger bra värme.

De är klumpigt och inget som jag kommer att ha på hela säsongen, utan bara nu under vintern.
 
Jag monterade v-handtag på förra hojen och de handtagen var tjockare än orginal men jag tycker faktiskt att pirathandtagen var skönare att hålla i eftersom de var större än orginal.
Om jag ska montera på min nuvarande mc kommer jag köpa likadana (pirat).
 
Jag hade sådana lite tjockare värmehandtag på förra hojen och det var väldigt mycket mer obekvämt att köra med än de smala som sitter orginal... nu var det inte en VFR utan en VTR iofs.
 
Finns det verkligen någon MC-tillverkare som tillverkar egna värmehandtag?

Vad jag menar är att alla handtag nog egentligen är "pirat". Skillnaden är väl i princip bara att de som säljs såsom "original" är vansinnigt mycket dyrare. SSDP. (Same Shit Different Price)

Handtagsvärmare är för övrigt det absolut bästa tillbehöret som man kan köpa till sin Betta. :tummenupp Jag har njutit i många mil med den lite "tjockare" varianten som kostade ca 400 kr för 7 år sedan och är helnöjd med dem. Så nöjd att jag nyligen köpte biltemas 299- kronorshandtag för att sätta på Betta nr 2. Vill man ha det så smalt som möjligt så sätter man ju bara dit själva värmetrådarna som det länkas till här ovan. Jag skulle dock aldrig betala 3 000 kr för "original"-värmehandtag!!!

Vill du ha en liten snabbguide om hur du själv snabbt och billigt monterar värmehandtag så läs HÄR.
 
Det finns nog ett samband mellan handstorlek och vad folk uppfattar som bekvämt. Jag har dasslock, och tycker att lite tjockare handtag kan vara skönt, även om jag inte har testat just tjocka värmehandtag.
 
Tack för alla svar. Har funderat på det där med värmetejp under de vanliga handtagen men känner mig osäker på om effekten räcker. 20W mot 55W.
 
Jag har på en tidigare hoj monterat värmemattorna som klistras direkt på clip-onet.
Använde tryckluft för att få loss och montera tillbaks bef. handtagsgummin.
Fungerade mycket bra och var väl värt de 2-300:- det kostade.
Det enda jag kommer ihåg var att gasrullen isolerade mer varför det handtaget blev varmare.
 
Last edited:
Jag stör mig på de fula kablarna som sticker ut i sidan på de hantag som nämns ovan, speciellt på "Gassidan" där man får en liten loop.

Funderar på att införskaffa dessa, är det någon som testat dem?, värmer de tillräckligt :va

http://www.pollyheaters.com/ph300.htm
såg att de fanns på mcpoolen....

Edit: http://www.motorcycle.com/how-to/heated-grips-evaluation-71386.html

Får vara värt ett litet hål i mitten på styret för att bli av med kablarna:)
Verkar ju smidigt och bra.
Jag har ingen erfarenhet av dessa men det ser ju bra ut.
 
Original handtagsvärmare är dock tjockare än original handtag, kommer dock inte ihåg måtten... ska se om jag plitat ned det någonstans.
 
Det enda jag kommer ihåg var att gasrullen isolerade mer varför det handtaget blev varmare.
Jag kör också med sådana så att man kan ha kvar originalhandtagen. Istället för att ha hög/låg inställning så monterade jag motståndet mot enbart gasrullen så blev värmen jämn mellan handtagen. Alternativt så kan man köpa dubbelt set, ett 20w och ett 15w och sätta 15watts elementet på gasrullen. Vet även att en del sätter isolering mellan element och styre på vänstersidan för att utjämna.

Men kör man nakenhoj så kyler vinden ganska kraftigt, skulle egentligen behöva vindavvisare för fingrarna.
 
Det där med diameter och vad man trivs med är nog olika mellan personer. Jag tycker jag fick skönare grepp och en mer avslappnad körkänsla med den större diametern på värmehandtagen. Valde medvetet de lite grövre standardhandtagen före sporthandtagsutförandet.

Ett höjt finger bara: Koppla in via ström från säkringsboxen som är kopplad via tändningen. Handtagen drar bara några få ampère på max så det är inga problem att ta strömmen parallellt med signaler, tändning e d. Att ta strömmen direkt från batteriet gör att man riskerar att glömma/få klåfingerhjälp att dra ur batteriet när hojen står parkerad. Provsatt för ett tag sedan en Z750 hos Carlbarks som hade fått precis den behandlingen i visningshallen..:död

Funkar finfint med 4-stegad värmeeffekt, kör mest med de två lägsta lägena. 100%-läget har jag bara använt när jag kört i +2 grader med ihållande regn på senhösten. Byter inte från ofodrade sporthandskar annat än vid 1h+ åkande i ihållande regn. Kvällar och vår/höst slipper jag fodrade bylsiga handskar vilket är ett stort pluss för körkänslan. En måste-uppgradering om man inte bara kör varma, regnfria sommardagar i mina ögon. Att frysa om fötter och händer när man kör hoj gör att åkandet blir en plåga istället för en fröjd.

http://www.oxprod.com/index.php?pg=3&action=dept&id=137&pid=0&p=

Överdrag kanske är något för TS? Om du bara har begränsad nytta och vill montera på/av under säsong. Finns i två varianter hos Oxford.
http://www.oxprod.com/index.php?pg=3&action=dept&id=133&pid=600&p=
http://www.oxprod.com/index.php?pg=3&action=dept&id=137&pid=175&p=
 
Kan tänka mig att de där tunnare kan vara lite samma känsla som att ha på sig tjocka fodrade handskar, fast man får värme oxå. Men du har ju kvar samma kontakt med styret ute vid styrändarna. Valet mellan att ha tjockare handskar eller ha värme i handtagen är självklar - om man inte är extrem viktjägare. Det är inte många hekton på ett komplett fast set och dessa borttagbara är ju ännu lättare. Bara ett effektläge dock. Det blir att man får sitta reglera temperaturen med på/av med några minuters mellanrum. Eller frysa/bli het om händerna de dagar det inte är optimalt. Oxford gör bra grejer överlag. Saker som likagärna kunde sitta original på hojen utan att skämmas för sig. Inte jämförbart med biltema etc mao.
 
Ja okej. Jag tror på dessa lösa värmemuffar. Då kan jag ta på/av dem efter behov + att jag kan behålla dem om jag byter hoj.

Var kan man köpa dessa?
(Edit: googla och hittade själv)
 
Last edited:
Satte på värmehandtag (pirat) idag på mc-firma. Torkade 1 timme innan jag körde hem (skulle helst torka över natten men när funkade inte transportmässigt). Efter qtt ha kört 10 min lossnade limmet och jag fick med kraft få friktion mot rullen och kunna hålla gas. Hade ytterligare ca 45 min hem i +2 grader och regn. Sådär kul... Tror ni att limmet kommer att fästa igen eller krävs det en omlimning?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top