F*n, jag har haft småfrusna fingrar varje vår/höst och alltid avfärdat tanken på värmehandtag med att det verkar för bökigt att få dit.
I fjol slängde jag på dubbdäck på den nyinköpta offroadhojen och behovet blev såklart ännu större. Envis som synden blev det inga värmehandtag då heller och jag genomled vintern med bredställ.
I år gick det inte längre. Jag kom hem efter varje vinterkörning med bortdomnade fingertoppar och återupplevde barndomens ångest då cirkulationen återvänder till stelfrusna kroppsdelar. Smärta!!!
Jag tog grisen vid knorren och åkte till närmsta (nästan, iaf) MC-butik och inhandlade ett par handtagsvärmare. Det blev den typen som just då fanns inne, den som Niklasinorr beskriver ovan, två klisterlappar med elsingor, lite kablar med motstånd och en vippströmbrytare.
I afton tog jag en polare till hjälp och pulade dit värmarna på KTM:en. Jag fruktade mycket brottning för att få av och på gummihandtagen men det gick OK. Av gick lätt men på krävde lite övertalning. Polaren tillverkade ett snyggt fäste till brytaren som nu sitter direkt till vänster om instrumenteringen.
Körningen hem i -10, snö och snålblåst gjordes med ett fånflin på läpparna. Det räckte alldeles utmärkt att köra på lågeffekt, det värmde gott ändå. Så jäkla skönt! Nu blir det värmehandtag på Banditen också till våren.
Mmmm....