Värmebeständiglacka...

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
ska lacka brorsans avgassystem på crossen.. har börjat att rosta på ytan hur ska man gå tillväga för att det inte skall komma tillbaka nästa säsong?+? räcker det med att slipa med slippapper å sen lacka? eller hur ska man göra... :tuttar

MostWanted_NKPG skrev:
ska lacka brorsans avgassystem på crossen.. har börjat att rosta på ytan hur ska man gå tillväga för att det inte skall komma tillbaka nästa säsong?+? räcker det med att slipa med slippapper å sen lacka? eller hur ska man göra... :tuttar

slipa av det så det blir rent, sen lackar du med värmebeständig färg och sen klarlack tror jag :va Lycka till! :tummenupp

MostWanted_NKPG skrev:

lämna in det på blästring först, sen måla.
om du inte har några direkta krav på finish kan jag rekomendera bremers
kakelungsfärg...tror den hette så, i princip bara aluminium spån som penslas
på, sitter iaf kvar...

Jag tror det blir bäst att galvanisera, då kommer rosten inte tillbaka om hela avgassystemet är täckt av zink, kallgalv bör finnas på biltema. Om du vill kan du ju måla med värmebeständig färg efteråt om du inte tycker om zinkfärgen.

Bengan skrev:
...galvanisera...
Inte för att vara otrevlig men:

Det fungerar kanske på de bakre delarna som inte blir så varma men på krök etc blir det inte alls bra.

För övrigt är det ingen hit att måla på zink. Färgen riskerar att flagna efter ett tag. Titta på äldre Volvo 740 etc på nån p-plats. Typ skärmkant, baklucka (kombi) eller sparklådor. Inte alls ovanligt att färgen släpper från zinket. Och då har de säkert ändå använt en skaplig grundfärg.
Det enda som blir kvar på zink någon längre tid är etsprimer samt vissa epoxyprimers. Och dom tål inte värme.
Samma sak vad gäller grundfärg gäller även i viss mån för aluminium.

Inte alls otrevligt, bara bra att någon räddar killens avgassystem. Vet ju som du säger att vissa bilkarosser är galvade och de exemplar(icke-volvo) jag sett har haft riktigt fin lack, men det kan ju bero på mycket TLC från ägaren. Iaf, mer korrigeringar till folket :tummenupp :D

Edit: Gäller även galvförbudet på tvåtaktare som har lägre avgastemperatur?

Last edited:
Jet Hot Coating, dvs att kemiskt ytbehandla avgasröret är nog det enda som står emot rosten i längden. Om det finns någon i Sverige som gör det - beats me.
http://www.jet-hot.com/pages/techinfo.html

Om du står ut med zink/galvad - slå upp i telefonkatalogen och kika på ytbehandling. Det lär finnas hopers firmor av i din närhet. Pratar du med rätt person bör det inte kosta mer än en Princesstårta på fredagseftermiddagen när du hämtar upp den.

Har sett allsköns förslag på vad och hur man ska rostskydda 2T pipor. En del förespråkar linolja (tror jag det var), som de penslar på kontinuerligt ända tills det tydligen inte ska behövas längre. Själv har jag varit inne på färg, och beställde en specialfärg från Danmark. Funkade inte bra, trots många timmars grundarbete. :mad:

Har också hört talas om Jet Hot Coating, men det blir ju rätt dyrt.

(Väntar på spänning på fler förslag)

/J

Bengan skrev:
... Edit: Gäller även galvförbudet på tvåtaktare som har lägre avgastemperatur?
Vet ej.
Men jag vet att polarna som pillar på motorer av gjutjärn i tvåtonskolosser ibland lämnar grenrör av stål eller Detroit Wonder Metal och insug av DWM för aluminiumsprutning. Resultat blir jättefint och verkar stå emot korrosion mycket bra.
Det kanske är samma sak som Anders föreslog?
Tror det också finns möjlighet att belägga keramiskt på nåt vis.

Ett tillägg om zink är att det finns två olika processer:
1. Varmgalv, kasta ner bitarna i ett bad med smält zink. Ger rätt grov yta (belysningsstolpe) men mycket bra korrosionsskydd även för utomhusbruk. Dock inte under vatten eller i miljöer med aggressiv luft (havskust med mer).

2. Kallgalv, elekrolytgalvanisering, elekrolytförzinkning, blankförzinkning med mer. Många namn på samma sak, kasta ner bitarna i ett kallt vätskebad där el gör att zink från ena polen (anod eller katod?) vandrar över till bitarna. Ger fin yta (typ gångjärn för inomhusbruk, blanda inte ihop med nickel som är blankare/mer likt krom) men tunnare skikt, perfekt som snyggt korrosionsskydd för inomhusbruk. Kan fås i blankt, gulaktigt (gulkromat, uttalas med kort 'o' och långt 'a'), svartkromat (motsvarande uttal) eller svagt blåskimrande.
Det är denna metod i vanligt blankt utförande som används vid "rostskyddning" av bilar.

Givetvis måste bitarna vara rena och fina innan ytbehandling, typ blästring för varmgalv respektive glasblästring eller slipning med eller utan polering för kallgalv.

Och så kan det vara kul att veta att en zinkad stålyta självläker galvaniskt på nåt vis om skadan inte är bredare än zinklagret är tjockt. (grov tumregel)

Robban_C skrev:
Titta på äldre Volvo 740 etc på nån p-plats. Typ skärmkant, baklucka (kombi) eller sparklådor. Inte alls ovanligt att färgen släpper från zinket.

Hela bakluckan på 740 (kombi) i lättmetall. Mera regel än undantag att färgen släpper på de tidiga årsmodellerna. Tveksamt om zink dock, men jag vet inte.

Dea skrev:
Hela bakluckan på 740 (kombi) i lättmetall. Mera regel än undantag att färgen släpper på de tidiga årsmodellerna. Tveksamt om zink dock, men jag vet inte.
Det kanske stämmer att luckan är i alu och då är dom inte zinkade. Sorry.
Men skärmkanter, sparklåder med mer är zinkade.

Ett annat exempel är taket (hela karossen?) på Chrysler Voyager. Fick lacka om hela taket och halva rutramarna pga lacksläpp från zinket.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...