Värme problem RGV250

RARO

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RGV 250 -91
Har problem med att min rgv går varm/kokar.
Toppakningarna är hela men det blir andå luft / gas i sytemet. Har en teori om att den kanske suger luft någon stans i vatten pumpen. Har bytt mek tätningen kring axeln men det blev inget bättre. Har även bytt "kylarlock" och stosen som det sitter i då den var lite skadad.
Någon som har någon seriös idé om vad det kan vara för fel?
Och om någon har en vattenpump att sälja.

Ragnar

Har du luftat ordentligt vid påfyllningen? Cylinderfotpackningarna hela? Expansionskärlet, hur ser det ut där i? Försvinner det vatten?

Lufta systemaet ordentligt, först med alla luftskruvar lägg sen cykeln ner åt båda sidor, res upp och fyll på, luta igen och upprepa. Går den fortfarande varm så är det troligtvis topp el cylinderfotspacning som läcker.
Luktar det avgaser ur vattnet och eller bubblar när du varvar är det toppackningen. För att identifiera från vilken cylle är det lättast att koppla isär slangarna där dom går ihop innan termostaten. Varva igen och kolla vilken slang som bubblar.
Luktar det inte avgaser men kylvattnet försvinner är det cylinderfoten, kolla om du kan se nåt där.
Jag har själv haft detta problem till och från på min gamla RS och tillsist hittade jag felet: skev topp. Så innan du byter toppackning så kolla toppen ordentligt.

Det är troligtvis inte luft i systemet från påfyllningen eftersom jag luftat den ordentligt. Och om man kopplar samman slangarna från cylindrarna utan vatten pumpen och fyller med vatten så kommer det inga gasbubblor. Har bytt båda toppackningarna och cylinderfotspackningarna. Har även planat både toppar och cylindrar. Vattnet försvinner ut till expantionskärlet och ut genom luftslangen därifrån när det blir fullt. Därför så mistänkte jag kylarlocket och stosen men nu ar dom nya och den är inge bättre. Den börjar inte koka fören det har blivit förlite vatten föratt det ska cirkulera riktigt.
Någon som har varit med om att den har sugit in luft genom vattenpumpen och iså fall vart i pumpen?( Jag har inge vatten läkage i pumpen.)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra