Värme i däck?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Har precis kollat på Moto-3 racet från Aragon.
Rueda kör upp sig och vinner. Kommentatorerna säger något i stil med att det har tagit ett tag att få värme i bakdäcket eftersom han valt att köra på ett hårt däck.
Det är inte första gången jag hört dom säga samma sak och jag förstår det inte. Dom borde kunnat ha däcken på värmning i timmar före racet och få vilken temperatur dom vill i både däck och fälg. Eller har jag missat något? Någon som vet?
 
Jag är egentligen okunnig men försökte ta reda på svaret på den här frågan själv för några veckor sedan och kom fram till att:
Man värmer däcken till den temperatur man vill ha.
Eftersom däcksidorna måste sträckas/komprimeras för att bygga värme i däcken (utan filtar i depån) så fungerar inte f1-bilarnas svänga fram och tillbaka på tvåhjulingar.
Tvåhjulingar 'jobbar' däckssidorna, och därmed temperaturen, enbart meddelst hård acceleration/inbromsning.
Något man inte kan göra på inspekteringsvarvet vilket leder till att temperaturen i däcken är för låg när racet börjar.

Varför man inte börjar med ett 'kompensations-för-varmt' däck vet jag inte.

Jag vill påpeka igen att jag inte har någon egen erfarenhet av detta utan enbart inhämtat informationen från trovärdiga videos på youtube samt artiklar.
mao kan hela denna post vara skitsnack men om så är fallet så hoppas jag att den motiverar experterna att komma hit och berätta för oss hur det egentligen är.

#fwiw #noob #rossi=goat
 
Därför att ett överhettat däck blir hårt och halt när det svalnar.

Men de borde ändå kunna värma till rätt temp med däckvärmarna på gridden? Eller svalnar det under warm up lap?

Omvänt funderar jag också en del på varför man fortfarande pratar om att mjuka däck inte håller lika bra som hårda. Som jag fattat det är det främst däcksstommens hårdhet som skiljer sig och inte så mycket gummiblandningen. Men, antar att ett däck med mjuk stomme rör sig mer än ett med hårt och därmed genererar mer värme och slits fortare?
 
Däcken svalnar ganska snabbt om man inte pushar hårt, vilket många inte gör under warm-up.
 
Dvs kommentatorerna vet inte vad dom pratar om när dom säger att hårda däck behöver ett antal varv för att komma upp i temperatur?
Inte nödvändigtvis, däcken värms som sagt, men det kan ju vara kallt ute, ta en halvminut extra innan starten går, däcken kyls på warmup osv, så då har man backat ett antal grader från optimal driftstemperatur, och då måste man jobba upp den i däcken igen innan man har fullt grepp.
 
Därför att ett överhettat däck blir hårt och halt när det svalnar.

Inte nödvändigtvis, däcken värms som sagt, men det kan ju vara kallt ute, ta en halvminut extra innan starten går, däcken kyls på warmup osv, så då har man backat ett antal grader från optimal driftstemperatur, och då måste man jobba upp den i däcken igen innan man har fullt grepp.

Jag påpekar återigen att mina kunskaper om allt sånt här är bristfälliga och huvudsakligen teoretiska.
Samt att jag utgår ifrån att kunniga, intelligenta människor är inblandade i verksamheten och att min oförståelse handlar om hur förfarandet kommuniceras utåt, dvs om något separat påstående läses som att jag tror mig kommit på nåt nytt och revolutionerande så är det inte alls meningen. :)

frågeställningen:
Alla däck borde ju ha ett intervall av temperaturer där de fungerar väl?
Jag tänker mig att 'optimal temperatur' är intervallet 'temp-x plus/minus c-grader', inte bara temp-x.
Så om man i förväg värmer däcket så mycket man kan utan att överhetta det (överhettning förstör däckets 'normalegenskaper') alternativt så mycket man behöver värma det (utan att överhetta) så att det minus uppskattad 'nedkylning' landar inom optimalt temperaturintervall vid start (ett alternativ som kan vara en lägre temperatur än alternativ 1) så borde man maximera prestationen hos däcken och hela ekipaget.

Som det förklaras i motogp-videos och av kommentators-snack så låter det som att man värmer till optimal arbetstemperatur (temp-x) och låter det svalna under inspekteringsvarv för att sedan värma upp det igen eg. låter det som händer hända utan att försöka optimera. (vilket inte känns i linje med resten av verksamheten.)

Är temperatur-intervallet så litet på däcken att inget av mina exempel ovan är ett bättre alternativ?
Eller använder man redan något i stil med mina exempel ovan men ids inte gå in på såna detaljer när man pratar om det?
#aspergers? #n00brider #longtimemotogpfan
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top