Värme för stjärten innanför jackan. Liksom.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Först tyckte jag att det enbart var roligt på ett dråpligt vis. Men strax insåg jag att det kanske var en kanonidé: En medlem på BMW-klubbens disk.forum överväger att göra en värmeväst av en 12V-värmedyna för ett bilstäte (se bild) genom att ta isär denna något och sy fast den på något enkelt plagg som en väst i bomull. Säkert skrattretande fult och föga imponerande på omgivningen när man tar av sig jackan och blottar hemmabygget. Men kanske ett smart sätt att få samma sköna funktion på långfärden som en fabrikstillverkad dito för ca 2.000 kr ger?

Bifogat

• värmesits.jpg
    värmesits.jpg
    15.7 KB · Visningar: 39
Last edited:
genialt juh. :)

Jag har haft en sådan, kostade 69spänn+lite smidigare kontaktdon.

Jag tog och sprättade upp sitsen för att se var värmetrådarna låg, sen var det bara att skära ett hål för huvudet, montera kontaktdon och värma sig.
Funkar klockrent, att fästa den på en väst behövdes inte.

Dock kan jag säga att ett par bra värmehandtag räcker långt, jag har kört till jobbet varje dag sedan nyår utan mer än värmehandtag och hyfsade kläder, värmeväst har inte behövts och jag slipper gärna kablar mellan mig och hojen.

Som kuriosa kan jag nämna att jag även provat att bygga värmesulor mha Kanthal-tråd och kronans filtsulor. Sulorna funkade bra men det var lite bökigt att få ner strömmen under foten på ett smidigt och hållbart sätt.

En sån där sits är ju billigare än en rulle värmetråd på Elfa. :tummenupp

På tal om elvärme, vet någon om det finns utanpåliggande värmehandtag, typ nån slags trä-på-variant? Skulle vilja kunna byta mellan hojen och pendlarmoppen och sedan tycker jag att gummit på handtagen isolerar värmen lite väl bra med vanliga handtagsvärmare.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard