värma upp motorn?

Jag brukar starta sen slänga på mig hjälm handskar mm. Sen rulla ut och sedan åka iväg. Ca 30-40 grader har jag i olje temp då. Kör lungt igenom samhället, nu ca 50 grader. Kör vidare lungt max 4-5k rpm tills jag nått 70-90 grader då börjar helvetet öppna sig.

Är precis lika med bilar och andra fordon, alltid bra olje temp sen varva mer än 3k.

Jag brukar ta på mig grejorna först sedan starta hojen och backa ut den från garaget. Sedan kör jag iväg (cirka 1 minut efter start). Jag har nämligen 1km grusväg innan jag kommer ut till landsvägen. Jag brukar ligga i ungefär 20 km/h och när jag kommit ut står tempen oftast mellan 50 och 55 grader.

Arbetstempen ligger mellan 75 och 80 grader. Någon svarade innan att arbetstempen på hans GSX-R 1000 låg på 46-48 grader. Det är ju alldeles för lågt och förmodligen också skadligt för motorn om man varvar för högt på vid tempen.

...att värma motorn är ett stressmoment varje morgon när jag ska till jobbet.. har ingen mätare så det blir på känn.. står på tomgång i ca 1.5-2 minuter(sen gör sig magsåret påminnt) sen kör jag 2-3 minuter utan att varva över 3000 rpm... efter det kommer motorvägspåfarten och då har jag inte mycket val...

Att vattentempen är normal betyder inte att oljetempen är det. Jag drar inte fullt fören jag haft arbetstemp på vattnet ett bra tag.

-PLM- skrev:
Att vattentempen är normal betyder inte att oljetempen är det. Jag drar inte fullt fören jag haft arbetstemp på vattnet ett bra tag.
Japp. Så är det. En vattenkyld motor har oftast (alltid?) tempgivaren i kylvätskan nånstans. När kylvätskan nått lagom temp tar det fortfarande en stund till innan motoroljan nått rätt temp. Och man ska ju inte varva innan man fått upp oljetemp.
Detta är en av fördelarna med luftkyld motor, de blir varma snabbare. Men sen finns det ju div nackdelar också. :-(
Och 46-48 grader verkar alldeles åt skogen. Dags för termostatbyte?

korvgubbe skrev:
...att värma motorn är ett stressmoment varje morgon när jag ska till jobbet.. har ingen mätare så det blir på känn.. står på tomgång i ca 1.5-2 minuter(sen gör sig magsåret påminnt) sen kör jag 2-3 minuter utan att varva över 3000 rpm... efter det kommer motorvägspåfarten och då har jag inte mycket val...

Jag har lite samma problem fast jag har det ännu värre, jag har en massa busshållplatser med fjåttisar på och alla vet ju att lagen kräver att man wheelar förbi såna så jag måste wheela redan när jag kommit ut från parkeringen nästan varje morgon. Inte alls bra.. :D

Azzurro skrev:

burde jeg la den gå på tomgang noen minutter eller bare kjøre rolig i 5-10 minutter?

Jag brukar köra roligt längre än så. Min går ju iaf 20 mil på en tank så det brukar vara skitkul i flera timmar :D :D :D

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back