Världsrekord i särskrivning

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
Brukar mest skaka på huvudet åt folks taskiga förståelse av grammatik och har med åren lärt mig att låta bli att alltför mycket kommentera felskrivningar och taskiga beteenden, det hjälper ju ändå inte. MEN, nu är botten nådd. Läste detta inlägg på Aftonbladet:

"malin säger: hej jag är sexton år och väger femtio nio kg och är ett hundra femtio åtta cm lång. Jag känner mig ofta trött och hängig och torr i munnen ,alltså dricker jag mycket vatten, är det ett tecken på diabetes eller är det så för att jag e lite överviktig?skulle bli tacksam för svar"

Har de slutat lära ut siffror i skolan eller vad är det frågan om? :fatta!

Smeddie skrev:

Om man ska vara helt korrekt så ska man väl skriva 159 och 54 eller vad hon nu vägde med bokstäver och inte siffror. Är det inte upp till 10 man skriver med siffror och sen med bokstäver?

Markus skrev:
Om man ska vara helt korrekt så ska man väl skriva 159 och 54 eller vad hon nu vägde med bokstäver och inte siffror. Är det inte upp till 10 man skriver med siffror och sen med bokstäver?

Nej tvärtom. Dessutom upp till tolv. Sen är det siffror. Men annars var det rätt.

Jobbigt att skriva 239756 med bokstäver.

Pyton skrev:
Nej tvärtom. Dessutom upp till tolv. Sen är det siffror. Men annars var det rätt.

tvåhundratrettioniotusensjuhundrafemtiosex 239756 jo de var lite smidigare....

Pyton skrev:

Ja det är sant, fan vad jag måste vara trött eller obildad. :hihi

Det kan ju vara lite kul med särskrivningar också. Finns en del sidor om det på nätet, men här kommer några exempel:

KYCKLING LEVER - "..han lever, han lever, hurra hurra"
HUGG ORM - Effektivare än att slå den?
BRUNSTENS BATTERIER - något för massageapparater?
SKUM TOMTE - tar klapparna själv.
RÖK FRITT - bolma på bara!
SLÄNG GUNGAN - den är nog trasig.
KASSA SKÅP - inget att förvara något värdefullt i.
HAND TVÄTTAS - före maten.
KLIPP PYTON - har ormar hår?
BIND GALEN - innan han skadar någon!
SNOR KRÅKA - stjäl en fågel.
ETT STYCK MORD - vill ni beställa något mer?
SKYGG LAPP - skraj same?
MORGON ROCKAR - kväll suger?
SUPER UNDER STÄLL - dricker alkohol medan han sladdar?
ETT TRUMPET SOLO - tutar lite motvilligt?

"Är du djur och naturintresserad?" - är inte de flesta djur naturintresserade?
"Skivad kalv lever med kul potatis" - kan skivade kalvar och potatisar vara sambos?
"Extra knäck till jul" - lite julgodis är aldrig fel.
"Svensk general agent för Kinaföretag" - militär med rätt att döda...
"Inte rädd för att visa fram fötterna" - hoppas bara att han tvättade dem innan.

Det värsta är att jag tycker inte att det låter så där särskilt ÖVERviktig direkt, så att hon behöver vara bekymrad över det??

Fixx_ skrev:
Det värsta är att jag tycker inte att det låter så där särskilt ÖVERviktig direkt, så att hon behöver vara bekymrad över det??
Jaha, var det det texten handlade om. Jag koncentrerade mig på särskrivningar och missade helt vad texten handlade om... simultanförmåga. :tummenupp

Smeddie skrev:
Brukar mest skaka på huvudet åt folks taskiga förståelse av grammatik och har med åren lärt mig att låta bli att alltför mycket kommentera felskrivningar och taskiga beteenden, det hjälper ju ändå inte. MEN, nu är botten nådd. Läste detta inlägg på Aftonbladet:

"malin säger: hej jag är sexton år och väger femtio nio kg och är ett hundra femtio åtta cm lång. Jag känner mig ofta trött och hängig och torr i munnen ,alltså dricker jag mycket vatten, är det ett tecken på diabetes eller är det så för att jag e lite överviktig?skulle bli tacksam för svar"

sär skrivning stavas det!!!

Markus skrev:
Ja det är sant, fan vad jag måste vara trött eller obildad. :hihi
I så fall är nog jag lika trött (eller obildad) för jag hade också för mig att det var upp till tio som gällde. Det var iaf vad vi fick lära oss i skolan. :va

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back