Världskrig?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror att det skulle uppfattas som onaturligt om någon annan än en muslim betedde sig så där. Möjligen att en random afrikan anses lika ociviliserad av eliten.

En generell civilisation har ganska kort till sån där nivå. Ett exempel är väl behandlingen av hagamannen, pöbeln hejar på våldsverkare utan vidare eftertanke.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja, har inte sett något liknande häromkring, men länka gärna.
Inte direkt intresserad av att samla på videos av våldsbejakande och skränande pöbel, men det är inte direkt långt från att misshandla någon till ivriga skrän och påhejanden om att slå ihjäl densamme till att faktiskt ta våldet tillräckligt långt för att döda någon.
Pöbelmentalitet är något som människor är födda med, det är dessutom en egenskap som är helt okänslig för geografisk, religiös eller ideologisk tillhörighet, något som historien har bevisat oerhört grundligt. Att sätta sig på en hög häst och peka på en annan gruppering och påpeka deras barbarism är lite fånigt.
Alla grupper har bara ett tunt skynke av förmodad civilisation framför sagda barbarism. Hänvisanden till en viss grupps barbarism med hänsyn till deras specifika särart av floskler är lite kontrproduktivt, och i princip bara samma form av skränande pöbelhets.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Inte direkt intresserad av att samla på videos av våldsbejakande och skränande pöbel, men det är inte direkt långt från att misshandla någon till ivriga skrän och påhejanden om att slå ihjäl densamme till att faktiskt ta våldet tillräckligt långt för att döda någon.
Pöbelmentalitet är något som människor är födda med, det är dessutom en egenskap som är helt okänslig för geografisk, religiös eller ideologisk tillhörighet, något som historien har bevisat oerhört grundligt. Att sätta sig på en hög häst och peka på en annan gruppering och påpeka deras barbarism är lite fånigt.
Alla grupper har bara ett tunt skynke av förmodad civilisation framför sagda barbarism. Hänvisanden till en viss grupps barbarism med hänsyn till deras specifika särart av floskler är lite kontrproduktivt, och i princip bara samma form av skränande pöbelhets.

Nu var det inte skrivet att någon grupp var befriad från det, det var en fråga hur det skulle uppfattas.

Tror du ärligt att det skulle vara lika ointressant om en dansk soldat betedde sig på samma vis?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu var det inte skrivet att någon grupp var befriad från det, det var en fråga hur det skulle uppfattas.

Tror du ärligt att det skulle vara lika ointressant om en dansk soldat betedde sig på samma vis?

Det beror väl på definitionen av ointressant. Det skulle väl skrivas om det i några dagar i massmedia och sedan totalt glömmas bort. Folk gör helt fantastiskt konstiga saker i krig, och under religiös vanföreställning.

För mig skulle det vara ungefär lika intressant om en dansk soldat skränade som en sinnessvag som när en syrisk, eller vad det nu är för nationalitet det är frågan om här.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det beror väl på definitionen av ointressant. Det skulle väl skrivas om det i några dagar i massmedia och sedan totalt glömmas bort. Folk gör helt fantastiskt konstiga saker i krig, och under religiös vanföreställning.

För mig skulle det vara ungefär lika intressant om en dansk soldat skränade som en sinnessvag som när en syrisk, eller vad det nu är för nationalitet det är frågan om här.

Så, är det då beroende på att man reagerar för att någon inte förväntas bete sig på det viset tror du?

Det som är intressant är att vissa inte hålls till samma standard som andra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, är det då beroende på att man reagerar för att någon inte förväntas bete sig på det viset tror du?

Det som är intressant är att vissa inte hålls till samma standard som andra.

Jag blir mer förvånad över att folk fortfarande blir förvånad av att människor gör fullkomligt avskyvärda saker i krig än att folk gör avskyvärda saker i krig. Jag kan inte argumentera för andra, men alla nationer i krig misslyckas konsekvent alltid med att uppnå min standard för hur man ska bete sig. För mig gäller samma standard för alla, jag blir inte mer förvånad när en västerländsk soldat eller en västerländsk milis beter sig som en skock apor än när en österländsk gör det. Speciellt inte under sådana omständigheter som råder i Syrien.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag blir mer förvånad över att folk fortfarande blir förvånad av att människor gör fullkomligt avskyvärda saker i krig än att folk gör avskyvärda saker i krig. Jag kan inte argumentera för andra, men alla nationer i krig misslyckas konsekvent alltid med att uppnå min standard för hur man ska bete sig. För mig gäller samma standard för alla, jag blir inte mer förvånad när en västerländsk soldat eller en västerländsk milis beter sig som en skock apor än när en österländsk gör det. Speciellt inte under sådana omständigheter som råder i Syrien.

Fast, nu var detta väl i turkiet?
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En generell civilisation har ganska kort till sån där nivå. Ett exempel är väl behandlingen av hagamannen, pöbeln hejar på våldsverkare utan vidare eftertanke.

Njae, vår lägsta nivå är så mycket högre och vår högsta nivår är också så mycket högre. Och vår medelnivå - den är även den så mycket högre. :)

Sedan finns det knasbollar överallt, men gå inte i fällan att jämföra jordens allehanda skithål med västvärldens civilisation.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det skulle göra oss väldigt impopulära tror jag. Listan över vilka länder som kränkt oss mellan 2010 och 2015 toppas av USA följt av Ryssland och Tyskland och sedan Norge.

Hela listan här.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/landerna-som-kranker-sveriges-territorium/

Fast du kanske tycker att bara Ryska plan ska skjutas ner ?

Jag tycker vi skall vara väldigt tacksamma att utländsk militär befinner sig på svenskt territorium, vi själva tycker ju tydligen inte att det är värt att vare sig bevaka eller upprätthålla.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det skulle göra oss väldigt impopulära tror jag. Listan över vilka länder som kränkt oss mellan 2010 och 2015 toppas av USA följt av Ryssland och Tyskland och sedan Norge.

Hela listan här.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/landerna-som-kranker-sveriges-territorium/

Fast du kanske tycker att bara Ryska plan ska skjutas ner ?

Listan skulle bli oerhört mycket kortare efter första nerskjutningen, eller till och med efter att man gått ut med information om att man kommer att införa nolltolerans och fri eldgivning.

Listan är ju just så lång för att dom vet att vi inte gör något.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det ryska planet flög genom syrien, rakt mot en landtunga som tillhör turkiet, turkiet varnade i god tid planet om att det var på väg att flyga genom turkiskt luftrum och bad planet att korrigera kursen.

Det ryska planet skulle garanterat ha fått flyga igenom om dom hade ansökt om det, eller om piloten hade meddelat att han hade problem med planet och ville hålla så rak kurs som möjligt.

Men ryska kosack-cowboys flyger igenom ändå, för att dom är ryssland och ryssland ber inte om lov, ryssland är en supermakt och gör som dom vill.

Landtungan är inte bredare än att det tar 17sekunder att flyga över den, så turkarna började varna långt innan dom var inne på turkiskt luftrum, och jag tror inte det var en händelse att turkiet hade plan i luften just där och då, dom visse vad ryssen tänkte göra och var beredda att statuera ett exempel.

Enligt uppgift tar det 17 sekunder att flyga över turkiet, och 25 att flyga runt, men ryssen kanske var skitnödig och hade bråttom hem, för annars hade han ju gjort det enda rätta och knyckt till med handleden två gånger och åkt runt...
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det finns bra grafik som illustrerar.
Tja, någonstans skall ju gränsen gå...
Just denna bilden kommer från BBC.

_86857328_russian_plane_shot_down_624.png
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En gräns är en gräns fine.
Frågan är ju om de 17 sekunderna var värda pilotens liv? :(

Finns det någon chans att piloten missat varningarna?
Kan man stänga av anropsfrekvenser?
Det sägs ju att Ryssar flyger utan transponders tex.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En gräns är en gräns fine.
Frågan är ju om de 17 sekunderna var värda pilotens liv? :(

Finns det någon chans att piloten missat varningarna?
Kan man stänga av anropsfrekvenser?
Det sägs ju att Ryssar flyger utan transponders tex.

När man är ute och flyger i krigsområden ska man nog vara rätt försiktig med just gränserna till grannarna, de är ju av förklarliga skäl på tårna. Om man dessutom är ute och flyger utan transponder över krigsområde så får man ju skylla sig själv jävligt grundligt om man blir nerskjuten när man flyger in över en gräns trots varningar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Enligt piloten var dom inte varnade, beskyllningarna fortsätter. . . . .
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top