Världskaoset hur kommer det påverka oss i Sverige?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Tsunamin i Japan
Oroligheterna i Libyen och andra arabiska länderna

Hur kommer det påverka oss i Sverige?

Kommer ex. dessa faktorer påverka räntor osv. i Sverige?

Revolutionen sprider sig hit, startar på Östermalm.
Blåhåriga damer går bärsärkagång och intar Södermalm eftersom Ali i färdtjänst-taxin inte hittar till riksdagshuset och släpper av gänget vid Björns trädgård, ingen märker något förutom några vanartiga skolbarn som får sig ett rapp med käppen.

Den mediala uppmärksamheten inskränker sig till ett inlägg av Markus i OT2 forumet på SH.

OT
Förbättrad orderingång för en del svenska företag, något högre bensinpris, en kort svacka på börsen, lite högre kostnader för invandringen.

Det kommer inte att påverka så särskilt mycket tror jag. Japan får naturligtvis problem under en tid. Men, de har klarat liknande katastrofer tidigare.

Libyen lär bli ytterligare ett exempel på att världssamfundet inte klarar att upprätthålla folkrätten. Vi har sett det förr i Rwanda, Jugoslavien, Sudan. Ingenting kommer att göras av EU eller USA i Libyen. Upproret slås ned, vilket kommer att, i alla fall tillfälligt, dämpa viljan till uppror i övriga länder i regionen. Europa får sin efterlängtade stabilitet. Men, vilket är sunt, det lär komma en dabatt här i Europa om hur vi egentligen ska förhålla oss till förtryckarregimer i vår omgivning och övriga världen.

Jag tror hojpriserna kommer att falla fritt, speciellt på begagnade hojar som redan finns i Sverige.
Det kommer bli så illa att i slutändan så kommer ni vara tvugna att betala (stora) pengar till folk för att bli av med dem.

Så ifall ni vill få ut någonting för er hoj så är det lika bra att sälja av den snabbt nu innan alla andra gör det.
Jag ställer upp och betalar 10-15 papp för er 1000-kubikare ifall den är nyare än 2001.
Slå till nu medans ni fortfarande kan och innan det är för sent.
:fakta

Jag tror hojpriserna kommer att falla fritt, speciellt på begagnade hojar som redan finns i Sverige.
Det kommer bli så illa att i slutändan så kommer ni vara tvugna att betala (stora) pengar till folk för att bli av med dem.

Så ifall ni vill få ut någonting för er hoj så är det lika bra att sälja av den snabbt nu innan alla andra gör det.
Jag ställer upp och betalar 10-15 papp för er 1000-kubikare ifall den är nyare än 2001.
Slå till nu medans ni fortfarande kan och innan det är för sent.
:fakta

Obs att detta inte gäller R1. De kommer att ha en fin värdeutveckling.

Så räntan kommer höjas trotts att soppan har höjts samt massa import från Japan uteblir?

Jag tror blint på min arbetskollega som har förespråkat jordens undergång
2012 i 3 år.Efter han har tittat på något program om någon indianstam som för länge sedan sa att 2012 e det klart pang bom !!! :näsblod

Men klart är man nervös lever på lånade pengar och många mil till jobbet
för att dra in dom surt förvärvade små pengarna :mad:

Jag tror blint på min arbetskollega som har förespråkat jordens undergång
2012 i 3 år.Efter han har tittat på något program om någon indianstam som för länge sedan sa att 2012 e det klart pang bom !!! :näsblod

Men klart är man nervös lever på lånade pengar och många mil till jobbet
för att dra in dom surt förvärvade små pengarna :mad:

Det kan ligga ngt i det faktiskt, om man ser jordens undergång som att det system vi lever i nu kollapsar. De flesta inser nog att det sättet vi lever nu inte är hållbart.

Så räntan kommer höjas trotts att soppan har höjts samt massa import från Japan uteblir?

Vilken import från Japan? De flesta japanska fordon vi köper i Europa är tillverkade i just Europa.
Visst, vissa TV-apparater och dylikt tillverkas i Japan men mycket av de görs även utanför Japan.

Soppapriset hittas det väl alltid en anledning till att höja... är det inte värmeslaget som gör det så är det kylan eller krig eller nån på OPEC som sket snett eller nåt annat världsligt.

Vad tror ni största anledningen till att börserna störtdyker är? masshysteri i massmedia, eller faktiskt oro över att övriga världens ekonomi långsiktigt kommer att påverkas?
Som Carnivore mycket riktigt påpekade ovan, mycket av japanska företags produktion ligger numera i Europa , bra exempel Nissans fabrik i England, vilken rimligtvis borde rulla på som vanligt...

masshysteri i massmedia, eller faktiskt oro över att övriga världens ekonomi långsiktigt kommer att påverkas?
.

Småsparare som fegar ur =)

Jag väntar med att investera i Toyota tills de fått ordning på reaktorerna, sen jävlar kommer de få jobba i fabriken för att ta igen :D

En annan sak som kan vara bra att investera i är företag som tillverkar containrar exempelvis. Såg att de låg på hög nu efter vågen, behövs snart nya.
Kaatchiing! :tummenupp

Känns som att vad som än händer finns det anledning till högre bensinpris, högre ränta och en fet guilt trip ovanpå det. :död

Guilt tripen kan du ju iaf lindra med nån av alla meningslösa påhitt på fejjan...Hittils har jag fått bl a "tänd ett ljus i fönstret varje kväll i två veckor för Japan" och "samla 5000000 klick för Japan". Fullständigt meningslöst jävla skit. Finns inte en japan som bryr sig ett skit om nån korkad svensk tänder ett ljus i fönstret eller klickar sig blodig på fejjan.

;)

Vilken import från Japan? De flesta japanska fordon vi köper i Europa är tillverkade i just Europa.
Visst, vissa TV-apparater och dylikt tillverkas i Japan men mycket av de görs även utanför Japan.

Soppapriset hittas det väl alltid en anledning till att höja... är det inte värmeslaget som gör det så är det kylan eller krig eller nån på OPEC som sket snett eller nåt annat världsligt.

Soppapriset sänks nu med 20 öre hörde jag och volvo kommer kunna montera bilar i 1 vecka till innan delar från Japan saknas.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg