Världens sämsta läkemedel?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har ont i handleden, kanske inflammation - vem vet?
Nåväl, hittade Voltaren hemma, förmodligen det vanligaste läkemedlet mot inflammation.
Observera att det är alltså lite ont i handleden jag har, känns det då värt att riskera följande biverkningar? Alla understrukna nedan är värre än ont i handen, förmodligen resten också. :fakta

Vanliga:
Magsmärta, illamående, kräkningar, diarré, matsmältningsrubbningar, matleda, ökad gasbildning, huvudvärk, yrsel, hudutslag och leverpåverkan. Vid stolpiller kan lokal irritation förekomma.

Mindre vanliga:
Trötthet, vätskeansamling i kroppen, överkänslighetreaktioner (kramp i luftrören, allergisk chockreaktion), magsår, mag-tarmblödning, blodiga diarréer, gulsot, nässelutslag.

Sällsynta:
Minskat antal blodplättar (trombocytopeni), minskat antal vita blodkroppar (leukopeni, agranulocytos). Sönderfall av röda blodkroppar (hemolytisk anemi) och svår blodbrist. Synstörningar (dimsyn, dubbelseende), nedsatt hörsel, öronsusningar, insomningssvårigheter, retbarhet och kramper. Depression, ängslan, mardrömmar, skakningar, smakförändringar, psykiska reaktioner, nedsatt orienteringsförmåga, minnesstörningar, impotens (sambandet osäkert), munsår, tungsveda, matstrupsskada, förstoppning. Försämring av hemorroidbesvär (vid stolpiller). Bröstsmärta, hjärtklappning, högt blodtryck, tjocktarmsbesvär, bukspottkörtelinflammation. Hår*avfall, ljusöverkänslighetsreaktioner. Hudbesvär (blåsor, eksem, rodnad, utslag). Känselbortfall bl a i benen och myrkrypningar. Njurfunktionspåverkan (urinstopp, blod i urinen), njurinflammation och nefrotiskt syndrom (njurskrumpning).

Magblödningar kan uppträda när som helst under behandlingen med eller utan varningssymtom. Detta ger i allmänhet mer allvarliga konsekvenser hos äldre. Om detta eller andra oväntade symtom uppträder ska läkare kontaktas.

Markus skrev:
2266597 Jag har ont i handleden, kanske inflammation - vem vet?
Nåväl, hittade Voltaren hemma, förmodligen det vanligaste läkemedlet mot inflammation.
Observera att det är alltså lite ont i handleden jag har, känns det då värt att riskera följande biverkningar? Alla understrukna nedan är värre än ont i handen, förmodligen resten också. :fakta

Vanliga:
Magsmärta, illamående, kräkningar, diarré, matsmältningsrubbningar, matleda, ökad gasbildning, huvudvärk, yrsel, hudutslag och leverpåverkan. Vid stolpiller kan lokal irritation förekomma.

Mindre vanliga:
Trötthet, vätskeansamling i kroppen, överkänslighetreaktioner (kramp i luftrören, allergisk chockreaktion), magsår, mag-tarmblödning, blodiga diarréer, gulsot, nässelutslag.

Sällsynta:
Minskat antal blodplättar (trombocytopeni), minskat antal vita blodkroppar (leukopeni, agranulocytos). Sönderfall av röda blodkroppar (hemolytisk anemi) och svår blodbrist. Synstörningar (dimsyn, dubbelseende), nedsatt hörsel, öronsusningar, insomningssvårigheter, retbarhet och kramper. Depression, ängslan, mardrömmar, skakningar, smakförändringar, psykiska reaktioner, nedsatt orienteringsförmåga, minnesstörningar, impotens (sambandet osäkert), munsår, tungsveda, matstrupsskada, förstoppning. Försämring av hemorroidbesvär (vid stolpiller). Bröstsmärta, hjärtklappning, högt blodtryck, tjocktarmsbesvär, bukspottkörtelinflammation. Hår*avfall, ljusöverkänslighetsreaktioner. Hudbesvär (blåsor, eksem, rodnad, utslag). Känselbortfall bl a i benen och myrkrypningar. Njurfunktionspåverkan (urinstopp, blod i urinen), njurinflammation och nefrotiskt syndrom (njurskrumpning).

Magblödningar kan uppträda när som helst under behandlingen med eller utan varningssymtom. Detta ger i allmänhet mer allvarliga konsekvenser hos äldre. Om detta eller andra oväntade symtom uppträder ska läkare kontaktas.
la märke till mardrömmar :va brukar inte liknande piller ge en lugn sömn?

OBS OKVALIFICERADE GISSNINGAR NEDANFÖR, KONSULTERA LÄKARE!!!

Man ska inte läsa fass, alla mediciner har biverkningar, dom biverkningar som listas som "Vanliga" är knappast vanligare än ett fall på hundra, dom som listat som "Mindre vanliga" ett fall på femhundra kanske, och dom som är ovanligare än så vete fan...

OBSERVERA att mina siffror är tagna ur luften, men jag har själv bara uppvisat biverkningar på EN enda sorts medicin, och det är en jättevanlig hostmedicin, så du kan nog tryggt stoppa i dig dina inflammationshämmare.

Annars kan du ju kolla vad Ipren ger för biverkningar, det sägs ju vara inflammationshämmande, men säkert inte lika bra.

En kompis till mig käkar ofta inflammationshämmande när han har överansträngt sina knän, jag minns inte vad dom heter, jag TROR att dom heter Diplofenyl, Diplofenac eller något ditåt...
Han äter dom ofta och han har aldrig uppvisat några biverkningar.

GuW skrev:
2266636 OBS OKVALIFICERADE GISSNINGAR NEDANFÖR, KONSULTERA LÄKARE!!!

Man ska inte läsa fass, alla mediciner har biverkningar, dom biverkningar som listas som "Vanliga" är knappast vanligare än ett fall på hundra, dom som listat som "Mindre vanliga" ett fall på femhundra kanske, och dom som är ovanligare än så vete fan...

OBSERVERA att mina siffror är tagna ur luften, men jag har själv bara uppvisat biverkningar på EN enda sorts medicin, och det är en jättevanlig hostmedicin, så du kan nog tryggt stoppa i dig dina inflammationshämmare.

Annars kan du ju kolla vad Ipren ger för biverkningar, det sägs ju vara inflammationshämmande, men säkert inte lika bra.

En kompis till mig käkar ofta inflammationshämmande när han har överansträngt sina knän, jag minns inte vad dom heter, jag TROR att dom heter Diplofenyl, Diplofenac eller något ditåt...
Han äter dom ofta och han har aldrig uppvisat några biverkningar.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19871211000053&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Diklofenak, samma funktion som voltaren.

I princip alla läkemedel har biverkningar på magtarmkanalen, men Voltaren är i särklass bäst på en sak: att ge dig magsår.

Vet inte hur många patienter jag träffat som fått just magsår av Voltaren. Lagom mysigt.

Edit: Finns en annan sak som Voltaren är ganska bra på också. Leverpåverkan.

Voltaren orsakar fler magsår än något annat. Fan måste kolla med en källa men jag har hemska data på Voltaren o blödande magsår och DÖD. Måste kolla upp det. Hursomhelst är det en vidrig medicin (funkar bra mot smärta men skapar även mycket skit). Återkommer.

Nursey skrev:
2266718 Voltaren orsakar fler magsår än något annat. Fan måste kolla med en källa men jag har hemska data på Voltaren o blödande magsår och DÖD. Måste kolla upp det. Hursomhelst är det en vidrig medicin (funkar bra mot smärta men skapar även mycket skit). Återkommer.

Dom flesta läkemedel verkar vara bra på det, jag har haft magsår och det mesta som skrivs ut verkar inte vara bra för magsårspatienter.
Det är nu många år sedan jag hade besvär av magsår, men jag äter fortfarande inget som inte får ges till folk som har/haft magsår.

Vilket ledde till att för 14 dar sen när jag fick en fraktur i knäet kunde jag inte äta någonting, dom skrev ut Tradolan, men det hämtade jag inte ens ut eftersom jag har för mig att jag inte bör äta dom.

Det har varit några nätter med lite sömn senaste tiden, men lite får man offra.

käkade voltaren i ca 3 år innan jag fick några biverkningar = lite magsår..
men då kastadejag dem åt skogen..

käka tiparol i stället! :yoparty

men vafan! köpte en tub idag (gel för utvertes bruk.) Det är i stort sett enda gången jag köpt nån medicin i hela mitt liv och så läser man det här samma dag. har smörjt in ryggen 6 ggr sen 5-tiden och nu läser man på tuben max 4 ggr per dag. Men de här effektena gäller väl tabletterna antar jag?

Jag gick in på apoteket och frågade efter tigerbalsam men expediten sa att voltaren var bättre

Markus skrev:
2266597 Jag har ont i handleden, kanske inflammation - vem vet?
.

:gnissla knappra inte mediciner utan att läkare har angivet det om det nu inte är så att du är helt säker på att det är en inflammation du har.

Har du smärtor be att få recept på smärtstillande (tiparol, citodon) om inte alvedon hjälper.

Ang voltaren så ska man inte bruka det mer än två veckor i sträck :fakta (fick detta berättat för mig så sent som förra veckan då killen knappar det pga epicondylitis)

Last edited:
Undvik smärtstillande mediciner helt i den mån det är möjligt...

De kan ställa till det mer än folk anar...

Läs biverkningarna på malariatabletter... Kommer inte ihåg alla, men det fick mig att seriöst fundera på om det inte var bättre att riskera malaria än all den skit som rabblades upp där.

i_fieL_good skrev:
2267093 Läs biverkningarna på malariatabletter... Kommer inte ihåg alla, men det fick mig att seriöst fundera på om det inte var bättre att riskera malaria än all den skit som rabblades upp där.

Lariam är den absolut sämsta medicinen som fortfarande tillverkas, bodde i Addis ett år och sket i malariapillerna men lyckades givetvis få malaria men jag led nog fan mindre än de som knaprade Lariam hela året.

SKall du ha Malariaprofylax så ät Maleron, det är svindyrt men man slipper biverkningarna.

Ingel skrev:
2266917 men vafan! köpte en tub idag (gel för utvertes bruk.) Det är i stort sett enda gången jag köpt nån medicin i hela mitt liv och så läser man det här samma dag. har smörjt in ryggen 6 ggr sen 5-tiden och nu läser man på tuben max 4 ggr per dag. Men de här effektena gäller väl tabletterna antar jag?

Jag gick in på apoteket och frågade efter tigerbalsam men expediten sa att voltaren var bättre

Voltaren ÄR bättre på att stilla smärtan, tyvärr måste jag berätta att det speöar ingen roll i vilket format man tar voltaren för det går in i blodomloppet och påverkar sedan i magsäcken via blodet så det är inte en tablett som ligger i magsäcken och fräter. Voltaren kan tas i suppositorier, intravenöst, som injection, som gel och alla sätt har samma biefekter. Tyvärr.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT