Världens omodernaste land?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, jag kan hur som helst inte riktigt begripa det här.

"Kvinnor utmanar bilförarfatwa
Kvinnorörelsen i Saudirabien kräver att kvinnor ska få köra bil. En namnlista till stöd för kravet har undertecknats av drygt 1 100 personer, både kvinnor och män, och listan tillställs kung Abdullah."

http://hd.se/utrikes/2007/09/23/kvinnor-utmanar-bilfoerarfatwa/

Det "bästa" av allt är; :rofl

"1990 genomförde 47 kvinnor en demonstration genom att köra i 15 bilar genom Riyad. Protesten slutade med att kvinnorna blev bestraffade, liksom de män i familjen som ansågs ha brustit i sitt ansvar att hålla reda på kvinnorna."

Hur vrickat är det här på en skala? Någon som besökt oljestaten någon gång? Vad tyckte du om stället? :D

Det är ingen nyhet.....
Det som förvånar mig mest är att vi svenskar vid varje tillfälle blir överraskade över dessa vrickade "nyheter"...
:näsblod

Det är ingen nyhet.....
Det som förvånar mig mest är att vi svenskar vid varje tillfälle blir överraskade över dessa vrickade "nyheter"...

För mig är det en nyhet att kvinnor inte skulle få KÖRA BIL i Saudiarabien? Köra bil? Jag undrar hur fan dom motiverar det.

Det är ingen nyhet.....
Det som förvånar mig mest är att vi svenskar vid varje tillfälle blir överraskade över "nyheter" som dessa....

Det är för att många här i Sverige bor i sin lilla "Svensson-bubbla" där inget ont kan hända dem. Där det största problemet är att posten kom sent idag...

Ja, herr Buske besöker dem titt som tätt... Men istället för att ta itu med Saudis missförhållanden och det faktum att det FAKTISKT fanns Saudiska terorrister på 911-planen så "befriar" han nu Irak som innan ockupationen var sekulariserat och tillät kvinnor både köra bil och studera och driva företag. Sen var det väl knappast någon Irakier på flygplanen?!
Nåja, Saddam var dum så det är väl iofs bra att han är borta.. :)

"Hur vrickat är det här på en skala? Någon som besökt oljestaten någon gång? Vad tyckte du om stället? "

Ja, det är ju helt sjukt att de protesterar. Det fattar ju vem som helst att inte kvinnor ska få köra bil! :mattias :hihi

3196719 Det är för att många här i Sverige bor i sin lilla "Svensson-bubbla" där inget ont kan hända dem. Där det största problemet är att posten kom sent idag...
Hahaha.. Eller i en "luddig och rosa värld nån meter ovanför molnen" bubbla...

Du är fan bara för mycket.. :rofl

Det är helt klart ett annorlunda ställe.

När man ska in till hotellen så är det vakter med "automatvapen" som kontrollerar att du inte har sprängämnen i motorrummet/bagageluckan samt kollar under bilen med stora speglar.
Metalldetektorer för att komma in i hotellet.

Det sitter en person i ett skyttevärn (sandsäckar m.m.m.m.) och håller i byssan.

När du ska åka till jobbet åkte vi i olika bilar med olika färger så det inte skulle gå att kartlägga oss (om det var någon som ville göra det).

Men det gick bra att ta en taxi ner till centrum för att handla guld m.m. problemet var att inte alla kunde engelska, man kollade ut genom rutorna för att kolla att man var på väg till rätt ställe (när man hade lärt sig vart man skulle).

Jag tror att jag aldrig har sett så mycket folk samtidigt på ett ställe som en (fredag eller lördag, kommer inte riktigt ihåg men det var ngt speciellt den dagen).

Måste också säga att alla som man pratade med var trevliga, speciellt om de hörde att man var från SVERIGE:tummenupp

Mao är det en upplevelse som i efterhand känns ganska bra att ha gjort.

Last edited:
Om det ändå vore så här hemma! Här kan kvinnorna springa omkring knappt påklädda utan att bli stenade och kolla bara vilket jävla samhälle det har blivit!
Nej, utrota feminism och stäng in kvinnorna eller låt dem åtminstone inte gå utanför dörren utan en unge i famnen eller efter klockan 17.00. (vad de ska ut och göra då vet jag inte, då ska de vara i full sjå med att laga mat åt gubben)

Ja, herr Buske besöker dem titt som tätt... Men istället för att ta itu med Saudis missförhållanden och det faktum att det FAKTISKT fanns Saudiska terorrister på 911-planen så "befriar" han nu Irak som innan ockupationen var sekulariserat och tillät kvinnor både köra bil och studera och driva företag. Sen var det väl knappast någon Irakier på flygplanen?!
Nåja, Saddam var dum så det är väl iofs bra att han är borta.. :)

Ja, det var ju ett relevant inlägg i diskussionen.
:tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...