Världens fulaste hoj

Den fulaste hoj jag sett tror jag är den "wobbelfria säkerhetshojen" som någon tog fram någon gång 70/80-tal. Jag har tyvärr ingen bild men och minns inte ens vad den hette.

Är det någon som minns den? Kanske rent av har en bild?

Som tur var så sattes den aldrig i produktion!

Mvh,
Ingvar

Intressant, jag minns den vagt och med avsmak. Den hade nån slags parallelogramgaffel och en encylindrig Rotax 500. Jag tror att upphovsmannen hette Björn Örtenheim och att dåvarande Styrelsen för teknisk utveckling skulle skjuta till medel för utveckling.

Mvh

/HasseF

Jag tror att det var en sådan jag tittade på vid mässbesök, när de introducerades.
Riktig värsting med 250cc motor och kassettspelare.
Undras om det såldes någon i västvärlden?

Jag har sett en med svenska skyltar ute i verkligheten. Fantastiskt fula saker.

Jag har sett annonser på Blocket men det är nog inte många sålda här.

Mvh,
Ingvar

Just ja, så var det han hette.

Jag hade för mig, men det kan förstås vara fel, att den hade en Earlsgaffel som gamla BMW och även hans elmoppe som även den var fantastiskt ful:

SilenciaElectric.jpg

Mvh,
Ingvar

Jösses så många fula hojar. Riktigt fula.
Jag lovar att jag ska sluta klaga på nya Ducati Supersport, även om konceptet att bygga ihop kåpa och tank får mig att rysa.

Jag kan inte finna en enda estetiskt tilltalande linje på denna skapelse.

9006667039.jpg

Jösses så många fula hojar. Riktigt fula.
Jag lovar att jag ska sluta klaga på nya Ducati Supersport, även om konceptet att bygga ihop kåpa och tank får mig att rysa.

Fel, Ducati supersport är bland det snyggaste på marknaden. Och jag är känd för att ha bra smak:)

Last edited:
Jag kan inte finna en enda estetiskt tilltalande linje på denna skapelse.

9006667039.jpg

Tack! :fakta
Jag minns att många tyckte att den var så jä%*a snygg när den kom, men jag tycker mest den påminner om alla talanglösa hemmabyggen man hittar på blocket. Det ser verkligen ut som om de byggt den ett steg i taget med delar de hittade på lagret, helt utan en färdig bild av hur den ska se ut när den är klar.

Tycker den gör sig rätt ok ändå i 60th anniversary färgerna med guldeloxerat.
Lite plottrigt, men det gäller ju alla moderna, framförallt nakna, hojar. Det löses ju genom att riva bort allt förbaskat lull, skylthållare, katalysatorer, reflexer, annat plastnonses som envisas med.

Fast det är ju mer som är fel på den.
För hög gaffel, för högt styre, för högt placerat lyse. Tanken lutar för mycket neråt/bakåt. Sadeln är för rak och tunn. Och för låg i förhållande till tanken. Och hela hojen ser alldeles för hög ut för den korta hjulbasen.

Den där yamahan, när jag sett den live har jag tyckt den ändå vart rätt fin. men skall man utgå från bilden, ser den ju lite vanskapt ut.

Den saknar sammanhållande design. Alla BMW som nämnts har i vart fall en sammanhållen design och en genomförd idé, sedan kan man ju ändå tycka att den är märklig... men när man vant sig brukar det fungera bättre. Ungefär som modern konstmusik.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...