världens första turbo disel mc!

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Neander
http://thekneeslider.com/archives/2006/06/19/neander-turbo-diesel-motorcycle/

:yoparty

NeanderTD1.jpg

neanderdiesel2.jpg

NeanderTD2.jpg

Och vad vill du säga med det?

Last edited by a moderator:
@Freedom

Tror han vill visa oss andra som inte sett detta tidigare att dieselmotorn nu börjar användas till lite roligare saker och börjar se ut som en normal motor även i en hoj.

Sen är det bara att montera lastgaller och åka in och regga om till lättmc för att slippa betala flera tusen i skatt. Staten straffar dom som försöker komma undan billigt :huvet

Nja, först är den inte men ser ju klart bättre ut än sin föregångare nedan.
Enfield India har under många år tillverkat en 325 cc encylindrig diesel på 6,5 feta hkr, väger ca 170 kilo torr.
Ingen effektbomb precis, men är väl tänkt som ett billigt transportmedel i ett fattigt land.

Bifogat

• Enfield Diesel.jpg
    Enfield Diesel.jpg
    8.8 KB · Visningar: 563
Jag har aldrig sagt att detta är världens första diesel mc, men det blir den första serietilverkade turbo diesel mc'n :mattias

"new twin crank diesel design"

:va
Vad är fördelen med denna design?
Utan ingående studier så tycker jag det ser vanskligt ut med två axlar på kolven. Finns det inte risk för skjuvnings krafter som gör att hela skiten sätter sig?
En gemensam axel beorde väll vara bättre??

Sen är det bara att montera lastgaller och åka in och regga om till lättmc för att slippa betala flera tusen i skatt. Staten straffar dom som försöker komma undan billigt

Diesel är dyrare än bensin nu så så mycket billigare lär man inte klara sig undan.
Och jämför man med min hojs skatt på 138 kr så är ett pålägg på 100% fortfarande marginellt. :P

Last edited:
Fräckt, diesel är vad jag själv tycker ett för lite använt bränsle, då det idag borde vara högst intresant att skaffa diesel. eftersom det går att utvinna diesel ur förnyelsebara energikällor.
kort sagt, Mer och Billigare Diesel till folket. :tummenupp

PutteLiten skrev:
2267378 "new twin crank diesel design"

Utan ingående studier så tycker jag det ser vanskligt ut med två axlar på kolven. Finns det inte risk för skjuvnings krafter som gör att hela skiten sätter sig?

[qoute]
Sen är det bara att montera lastgaller och åka in och regga om till lättmc för att slippa betala flera tusen i skatt. Staten straffar dom som försöker komma undan billigt

Diesel är dyrare än bensin nu så så mycket billigare lär man inte klara sig undan.
Och jämför man med min hojs skatt på 138 kr så är ett pålägg på 100% fortfarande marginellt. :P

För delen med att ha två stakar till en kolv är att Vibrationerna minsker kraftigt, det står i texten. tänk dig en vanlig twin med 1400cc, DIESEL!! en diesel vibbrerar alltid MYCKET mer än en bensinmotor.

Att dieseln är dyrare idag vet jag inte vad det beror på, men jag tycker det är märkligt, då det är som jag skrev tidigare, att det går att utvinna diesel ut förnyelsebara energikällor. en MODERN diesel släpper ut mindre skadliga ämnen än vad en modern bensinbil gör.
En diesel har i regel lägre förbrukning än en Bensin, så nog skulle man spara en slant på det. frågan är ju hur skatten på en sån där sak skulle bli. men en ökning på 100% jämfört med en Bensinhoj skulle ju inte vara något å bry sig om. men som på bil då skatten är runt 5000kr för en Personbilsdiesel så måste man köra ganska mycket för att spara något på det.

Last edited:
Hmm, tänkte inte på vibrationerna.
Men, jag förstår fortfarande inte riktigt varför de har två axlar på kolven istället för en gemensam?

PutteLiten skrev:
2267378 "new twin crank diesel design"

Står i artikeln. Motroterande vevaxlar dämpar ut nästan alla vibrationer.

"They’ve built a vertical parallel twin cylinder diesel, which would be plagued with far too much vibration in the configuration and displacement chosen, yet the counter rotating crankshafts all but cancel the majority of the vibration. "

Kluven motor

Ni läser inte min fråga helt riktigt. :fakta

Så för att klargöra. Titta på KOLVEN. varför har de valt två axlar i stället för en gemensam. Det är min ursprungliga fråga.

Övrigt förklaring på motor desingen är oskså uppskattat, men det var kolv grejen jag mest undrade över. :)

PutteLiten skrev:
2267430 Ni läser inte min fråga helt riktigt. :fakta

Så för att klargöra. Titta på KOLVEN. varför har de valt två axlar i stället för en gemensam. Det är min ursprungliga fråga.

Övrigt förklaring på motor desingen är oskså uppskattat, men det var kolv grejen jag mest undrade över. :)

Eftersom man får två Vevstakar och två vevaxlar som roterar mot varandra så får man vibbrationer från båda vevaxlar som motverkar varandra, vilket resulterar i mindre vibbrationer.
fortfarande oklart?

Fluxir skrev:
2267447 Eftersom man får två Vevstakar och två vevaxlar som roterar mot varandra så får man vibbrationer från båda vevaxlar som motverkar varandra, vilket resulterar i mindre vibbrationer.
fortfarande oklart?

Mmm. Jag är trög i dag ;)

Det kanske inte går att lösa med en axel eftersom de är mot-roterande.

Det jag hänger upp mig på är skjuvkrafter både i kolven och kolv mot cylinder.
De har säkert räknat på allt och kommit fram till att det är en bra lösning.
Visserligen delas kraferna upp i kolven, så kanske den totala belastningen på materialet är mindre :va
Nä, nu får jag gå och äta så hjärnan fungerar ltie bättre... :hihi

PutteLiten skrev:
2267474 Mmm. Jag är trög i dag ;)

Visserligen delas kraferna upp i kolven, så kanske den totala belastningen på materialet är mindre :va

Med en stake kan man ju inte få motroterande vevaxlar. det blir inte mer skjuvkrafter i den konstruktionen än vad det blir i en vanlig motorkonstruktion. snarare tvärtom då kraften fördelas ut i två axlar.

PutteLiten skrev:
2267474 Mmm. Jag är trög i dag ;)

Kan det vara av rent praktiska anledningar? Med två vevaxlar på en cylinder kommer båda inte vara helt centrerade. Kanske skapar obalans eller gör det onödigt advancerat. Dieselsnurra på hoj är ju väldigt ovanligt så att de jagar små hk i varenda lösning kanske är ett senare steg.

Edit: Fö ruggigt ball cykel.
Den motorn i ett sporthojschassie så har du en bakhjulshoj av mått.
Eller strypa den till 25 kw. Och fortfarande ha ett ruggigt vridmoment så att den går att busa med.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back