Värk i handlederna efter en lyckad helg.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Hej!

Var ute och åkte i helgen. Totalt blev det ca. 7 timmar på lördagen och 4-5 igår.

Mot slutet av lördagens utflykt så hade jag nåt så ohyggligt ont i vänster handled, som strålade ut mot tummen. Nästan så jag inte klarade av att dra in kopplingen helt.

Väl hemma och av hojen så var det inga probs, så när frågan kom upp på söndagen, så var jag ut igen. Då höll det ca. 1-2 timmar och smärtan var tillbaka.

För att försöka lokalisera så lägger det sig som ett armband runt vristen, och strålar vidare ut i handen.

Tidigare har jag haft ont i högerhanden också (haa..haa.haa) :rolleyes:

Men smärtan i vänsterhanden känns mer markant, och även lite nu idag.

Ska försöka orka släpa mig till doktorn snart, men ville bara kolla ifall detta är ett känt hojåkardilemma?

Har nyligen skaffat nya handskar och vet inte om det kan ha med saken att göra?

Säkert bara överansträngt leder och muskulatur. Du kör väl efter ett antal månaders uppehälle.

Vila är väl bästa botemedel. Skadar väl inte att låta en läkare kolla på det om du misstänker något annat.

Tja. Det är ju svårt att säga.
Det skulle kunna vara karpaltunneln som spökar. Då blir det för trångt för nerverna i handleden och man får infernaliskt ont.
Brukar visa sig vid ansträngning.
Å andra sidan kan det vara så att du bara ansträngt handlederna på ett sätt som du inte gjort på ett tag. Dvs det är helt vanlig överansträngning.
Om det går över ganska fort och det sedan krävs mer och mer för att det ska uppstå så är det överansträngning och då är det ju bara att vänta tills det försvinner. Kommer det fortare och fortare vid ansträngning så får du göra en bedömning hur illa det är. Åtgärden är operation i sådant fall och det är några veckors konvalescens.

Jag misstänker dock att det bara är överansträngning. I ditt läge skulle jag inte krångla med att besöka läkare förrän det blir ett återkommande problem. Att man får ont lite här och där ibland händer ju dom flesta.

Kolla kopplingsvajern. När det är kul märker man inte att kopplingen är trög. När jag körde budhoj så bultade hela vänster underarm och var svullen som vore den biten av en cobra. När Mc-Proffsen sedan kände på kopplingen under en service så bara garvade dem. Med ny vajer blev livet en fröjd.

Hmm.. Nu när jag tänker på saken så tar jag nog som sagt stöd med händerna. Testade att köra med lite mer avslappnad hållning, men då var ju skadan redan skedd. :)

Får se hur det är nästa helg, då det blir hojtur igen.

Hmm.. Nu när jag tänker på saken så tar jag nog som sagt stöd med händerna. Testade att köra med lite mer avslappnad hållning, men då var ju skadan redan skedd. :)

Får se hur det är nästa helg, då det blir hojtur igen.

Även lätt att sabba handlederna på hojar med störtloppstyre just på vår och höst om man har handskar som glipar så att handlederna blir kalla. Känns som om det är grus i handlederna.

Passa även på att kontrollera vinkeln på kopplingshandtag & broms. Om du har en onaturlig vinkel så belastar det extra. Normalt brukar vara att handtaget ska ligga i linje med underarmen när du sitter i "körläge".

Så där får jag ibland i början då jag börjar cykla om våren, kallt, ovana, belastar fel, mm, har undvikit det i år då jag styrketränat en del, vilket jag tror gett mig bättre cirkulation mm i armar, nacke, axlar, samt tänker på hur jag sitter och var tyngdpunkten bör vara som flera sa beror det nog på att du belastar för mkt på handlederna, men åh andra sidan brukar sådan värk inte hålla i sig ngr längre tid, men jag cyklar (överanstänger) inte mig lika länge som du gjort denna gång, är man inte helt frisk heller, känns det mkt mer och återhämtningen tar längre tid...hoppas du blir bättre soon!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg