Värdigt ett SM status ?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Om 250 skall läggas ned och bantiden fyllas ut med en annan klass så tror jag mest på en entypsklass för vuxna. 125jnr fast för feta 30+are utan talang som vill köra billig racing....

Bra idé, men det är inte så att vi behöver fler klasser för att fylla ut bantiden. Redan idag är det svårt att göra bra tidsschema. Försvinner 250 helt blir det mer körtid för övriga klasser.
 
Jimmy Lindström tog väl pole där bara för något år sedan.

Fast det jag kommer ihåg så kraschade han tonvis med gröna hojar åt sitt hollänska team !

Tror inte Lindström är nöjd med sin sejour i IDM, kan liksom inte alls blivit som han hoppats på..

Fast tog han en pole där så kanske han e nöjd ändå :rolleyes:

Försvinner 250 helt blir det mer körtid för övriga klasser.

Exakt!

Det är liksom i övriga samhället med rätta marknaden som styr även här..
 
Last edited:
Gissa om denna tråden har potential.....
En viss potenial men jag är glad att det inte verkar infrias.

För att vara saklig, huruvida klassen är bra nog eller ej är inte relevant. Det vet vi när säsongen är slut. Jag har hört flera gamla rävar som satsar på att bli sista 250-mästaren i landet. Min gissning är att kvalitén kommer att vara betydligt bättre än 2009. Jag tror även att antalet startande kommer att vara större än de senaste åren.
Det tror jag också och det är ju det verkligen sorgliga/ironiska i sammanhanget. Sista året kommer klassen vara starkare än de senaste åren och med större startfält och då lägger man ner den.

250cc förare har självmant emigrerat över till 4t racingen eller tröttnat och läggt av, vad är det igentligen att gapa över!
Det är väl inte 250R förare som gapat mest om klassen de senaste åren eller hur? Att förare och andra som värnar klassen försvarar sig mot diverse påhopp är väl naturligt. Jag tycker fortfarande det är synd att en klassisk och annorlunda klass läggs ner men jag förstår logiken bakom, likväl som jag förstår logiken att SVemo står kvar vid sitt beslut att ha en långsiktighet och inte lägga ner klasser med SM status hux flux.

Därför vore det väl utmärkt att låta Moto2 tävla med ProSbk som vi har sett i Spanska Sbk serien Formula Extreme.
Kanske det finns någon som vill satsa internationellt som vill prova den nya klassen? vem vet kanske de skulle vara konkurrans kraftiga.
Visst vore det spänannde som tanke men särskilt realistiskt är det ju inte. Det är ju tex. inte klart ekonomiskt med alla team som tänkt köra i VM än och hur svenska förare/team i någon större utsträckning skulle ha råd att köra klassen är jag skeptisk till.
Dessutom är ju 250R tillåtet i Moto2 så hur ska du lösa det i ProSBK? ;)
 
Last edited:
Undrar vad hojarna kommer användas till om några år? De flesta kanske styckas och hamnar i karting, båtracing och BOTT...

:(

Ja... det är ju för hemskt....

Att inte de deltagarna som nu när sista året ska köras kommer och tävlar har gjort det tidigare år när klassen har varit underbefolkad.... Dödsryck drabbar många döende varelser/företeelser.

/ Jens
 
Ja... det är ju för hemskt....

Att inte de deltagarna som nu när sista året ska köras kommer och tävlar har gjort det tidigare år när klassen har varit underbefolkad.... Dödsryck drabbar många döende varelser/företeelser.

/ Jens
Det finns väl lika många förklaringar till varför folk inte kör som det finns förare och varför ska just de förare som har en 250R i garaget behöva "försvara" eller motviera sina beslut?
 
Det finns väl lika många förklaringar till varför folk inte kör som det finns förare och varför ska just de förare som har en 250R i garaget behöva "försvara" eller motviera sina beslut?

Nä, men ska vi behöva få dåligt samvete hela tiden för att vi skrotar en klass som inte bär sig själv och som sakar bantid som faktiskt behövs till mer populära klasser?

Nä.

/ Jens
 
Vem har talat om att andra förare ska ha dåligt samvete? :va

"Undra vad hojarna kommer användas till om några år"

är skrivet klippt och skuret för att läsaren ska få dåligt samvete om man är pro nedläggning av klassen.

Men den myggan bet inte på mig :)

/ Jens
 
Det kommer ju alltid finnas plats för racing med 2t, om än kanske inte i SM på ett tag.
Det bör väl finnas en öppning för dem inom classic så småningom.
Sen är det väl bara kul om sista året i 250 blir ett riktigt hårt SM, det finns ju några förare som skulle kunna göra det förbaskat kul!
 
Det kommer ju alltid finnas plats för racing med 2t, om än kanske inte i SM på ett tag.
Det bör väl finnas en öppning för dem inom classic så småningom.
Sen är det väl bara kul om sista året i 250 blir ett riktigt hårt SM, det finns ju några förare som skulle kunna göra det förbaskat kul!

Vem ska utmana Stensmo 2010 menar du?

/ Jens
 
"Undra vad hojarna kommer användas till om några år"

är skrivet klippt och skuret för att läsaren ska få dåligt samvete om man är pro nedläggning av klassen.

Men den myggan bet inte på mig :)

/ Jens

Har du fått lite sandstream i dig? ;)
Det är väl knappast ditt fel om någon ägare styckar sin hoj och säljer den till båtrejsing?
 
När vi nu håller på. Hur stor skillnad e det på förarna i ProSBK vs IDM????

Jag tror att PRO står sig bra mot IDM.
Det finns några riktigt snabba i PRO och dom är nog snarlika mot dom riktigt snabba i IDM.

Sen är det ju en spridning i startfälltet där det diffar ett par sekunder mellan den snabbaste till den långsammaste. Men sån spridning är det ju även i IDM.

Det är ju flera av toppförarna i PRO som drar ner till IDM och kör race för träningens skulle. Och det brukar ju gå bra för dom. Men då får man tänka på att IDM-förarna är vana av dom banorna som dom kör på där nere. Medans svenska förarna som åker ner dit inte har samma vana.

Skulle IDM-förarna komma upp till sverige och köra, så skulle dom nog få det minst lika tuft om inte tuffare än svenska förare får när dom åker till tyrskland.

Tror jag i alla fall.
 
"Undra vad hojarna kommer användas till om några år"

är skrivet klippt och skuret för att läsaren ska få dåligt samvete om man är pro nedläggning av klassen.

Men den myggan bet inte på mig :)

/ Jens
Vill du tolka det så är det ju fritt att göra det. Senast jag kollade var det dock inte de andra förarna som valde att inte ge SM status till 250R efter 2010.

Vem ska utmana Stensmo 2010 menar du?

/ Jens
Det beror väl på vilka som gör "comeback". Stensmo är snabb men Fredde är nog fortfarande snabbare tex.
 
Last edited:
Vem ska utmana Stensmo 2010 menar du?

/ Jens

Om man pratar om "gamla" förares comeback för att bli sista 250-mästaren, så finns det ett flertal som skulle köra ifrån stensmo, eller för den delen ge honom en ordentlig match..
Watz, Palle, Dobrich m.fl. Kan tänka mig att Per G skulle kunna tänka sig göra ett inhopp för några få race och en titel..
 
Vill du tolka det så är det ju fritt att göra det. Senast jag kollade var det dock inte de andra förarna som valde att inte ge SM status till 250R efter 2010.


Det beror väl på vilka som gör "comeback". Stensmo är snabb men Fredde är nog fortfarande snabbare tex.

Men om Fredde ska åka 250 är väl fortfarande väldigt tveksamt. 600 är primära målet, motorn är ju frisk igen om man ska tro ryktena...

/ Jens
 
Jag tror att PRO står sig bra mot IDM.
Det finns några riktigt snabba i PRO och dom är nog snarlika mot dom riktigt snabba i IDM.

Sen är det ju en spridning i startfälltet där det diffar ett par sekunder mellan den snabbaste till den långsammaste. Men sån spridning är det ju även i IDM.

Det är ju flera av toppförarna i PRO som drar ner till IDM och kör race för träningens skulle. Och det brukar ju gå bra för dom. Men då får man tänka på att IDM-förarna är vana av dom banorna som dom kör på där nere. Medans svenska förarna som åker ner dit inte har samma vana.

Skulle IDM-förarna komma upp till sverige och köra, så skulle dom nog få det minst lika tuft om inte tuffare än svenska förare får när dom åker till tyrskland.

Tror jag i alla fall.
Ingen svensk tog poäng i IDM 2009. Att tro att en förare som Jörg Teuchert skulle ha det svårare i Pro SBK än vad Backlund skulel ha det i IDM är ju en intressant vinkling. Kai Börre Andersen som nog skulle räknas som favorit om han körde i Pro-SBK kom trettonde i IDM i år. Nina Prinz som väl spöade alla deltagande svenskar på Assen 2008 kom 21:a i IDM etc.
Skriver inte för att försöka skriva ner de bästa svenska förarna dock är IDM-SBK en väldigt stark klass.

Edit: vad jag kunde se var det ingen svensk som kört IDM SBK i år och då är det ju svårt at ta poäng. :D
Senaste som tog på poäng var Robert Gull i 125 klassen 2008, en tredjeplats som bäst.

Men om Fredde ska åka 250 är väl fortfarande väldigt tveksamt. 600 är primära målet, motorn är ju frisk igen om man ska tro ryktena...

/ Jens
Det var ett spekulativt svar på en spekulativ fråga.
 
Last edited:
Ingen svensk tog poäng i IDM 2009. Att tro att en förare som Jörg Teuchert skulle ha det svårare i Pro SBK än vad Backlund skulel ha det i IDM är ju en intressant vinkling. Kai Börre Andersen som nog skulle räknas som favorit om han körde i Pro-SBK kom trettonde i IDM i år. Nina Prinz som väl spöade alla deltagande svenskar på Assen 2008 kom 21:a i IDM etc.
Skriver inte för att försöka skriva ner de bästa svenska förarna dock är IDM-SBK en väldigt stark klass.

Edit: vad jag kunde se var det ingen svensk som kört IDM SBK i år och då är det ju svårt at ta poäng. :D
Senaste som tog på poäng var Robert Gull i 125 klassen 2008, en tredjeplats som bäst.


Det var ett spekulativt svar på en spekulativ fråga.

Att dom är duktiga där nere råder ingen tvekan om.
Men jag tror att den största förklaring till placeringarna är att dom kör på hemma banor.
 
Min pappa är starkare än din pappa :arsele :D


Angående SM-Status så förstår jag inte riktigt grejen.
Det finns väll ingen status i SM?

Det är den lägst rankade serien som jag ser det.

Först är det PRO som har högst status trots struliga race.

Sen kommer SO som är den serien som fungerar bäst.

Och sist kommer SM som knappt är en serie. Det är bara olika banor som arrangerar tävlingar var och en för sig, men sen för en gemensam resutlatlista.

Vad gör det om man missar den statusen?


Hade jag varit 250r förare, och brann för min klass, så hade jag försökt köra den klasen med andra "prototyp-klasser" eller vad man ska kalla det.
Typ Bot och SuperMono mm. Jag tror ni skulle ha större gemenskap i depån, mera intresserad publik, och lättare med sponsorer som gillar den typen av racing.

No offense men jag tror de snabbaste i IDM är snabbare än de snabbaste svenskarna, oavsett bana.

Det har du rätt i. Men jag tror inte svenska toppen skulle göra bort sig är nere.

Kolla Alex resultat när han kört sst1000 i somras. Det e fan inte dåligt.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top