Värdigt ett SM status ?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Konsekvenserna av att Moto2 införs är väl att GP250 sakta men säkert kommer att försvinna.
Vad kommer ersätta den äkta prototyp klassen, Moto2 i annan tappning med valfria motorer ?

Noterar att klassen i Sverige är riktigt dålig numera då en stor del av startfältet i R1000 skulle köra ifrån GP250 åkarna och när hände det senast ?

Är det mening att en utdöende klass ska ha ett SM status med dessa konsekvenser eller är det en övergång till framtiden som gäller ?

Dobrich_JPG-for-web.jpg


Kasta paj eller saklig diskussion ni väljer
 
2010 blir sista året för 250GP med SM-status. Svemo diskuterar om man kommer ersätta klassen med något annat.
 
Gissa om denna tråden har potential.....



För att vara saklig, huruvida klassen är bra nog eller ej är inte relevant. Det vet vi när säsongen är slut. Jag har hört flera gamla rävar som satsar på att bli sista 250-mästaren i landet. Min gissning är att kvalitén kommer att vara betydligt bättre än 2009. Jag tror även att antalet startande kommer att vara större än de senaste åren.
 
2010 blir sista året för 250GP med SM-status. Svemo diskuterar om man kommer ersätta klassen med något annat.

Det är klasser så det räcker till alla redan idag. Finns ingen anledning att skapa en klass för att 250cc går i graven.
 
Last edited:
Det är klasser så det räcker till alla radan idag. Finns ingen anledning att skapa en klass för att 250cc går i graven.

För alla vill åka identiska 600/1000cc eller?

Tycker snarare framväxten av BOTT och utvecklingen av Supermono visar att vi behöver någon alternativ klass.....
 
"Noterar att klassen i Sverige är riktigt dålig numera då en stor del av startfältet i R1000 skulle köra ifrån GP250 åkarna och när hände det senast ?"

Jag skulle då inte köra ifrån nån på en 250.
 
Fan, kan vi inte ses huliganstyle och gora upp en gang for alla!?

Vi med expansionskammare i titan som tillhyggen, ni era j...lar med kamaxlar med nockar vassa som rakblad...

There can be only one...:mad:
 
Det som gör mig undrande är varför där är så många som har ont av att 250 har SM status. Det är ju inte direkt så att de snor SM status av en annan klass. Att sen startfältet varit tunt må så vara och det enda det medför är att imponatoreffekten av att säga att man tagit poäng i 250SM sjunker en hel del....

SVEMO har sedan tidigare tagit beslutet att 250 skall ha SM status även nästa säsong, deal with it. Om klassen sedan läggs ner, körs vidare som cup eller byter arrangör får vi se då....

För att spekulera fritt angående en ev ersättare så tror jag inte vi i norden har råd med en MOTO2 klass annat än möjligen inom STCC cirkusen. SS trimmade motorer och fri fjädring/hjul/broms är i sig väldigt kostnadsdrivande för att inte tala om de ramar som nu håller på att produceras till internationell MOTO2....

Om 250 skall läggas ned och bantiden fyllas ut med en annan klass så tror jag mest på en entypsklass för vuxna. 125jnr fast för feta 30+are utan talang som vill köra billig racing....
 
Flera av dom hårigaste förare o race jag sett så är många i just 250cc. Det har såklart inte med att om man gillar att 250cc har SM status, eller inte. Det verkar vara en utdöende klass som iofs kommer att överleva i någon form på våra banor, fast i framtiden utan SM status av den enkla anledningen att det saknas förare..

250cc förare har självmant emigrerat över till 4t racingen eller tröttnat och läggt av, vad är det igentligen att gapa över!

Som svar till TS fråga..

Nej.
 
Det som gör mig undrande är varför där är så många som har ont av att 250 har SM status. Det är ju inte direkt så att de snor SM status av en annan klass. Att sen startfältet varit tunt må så vara och det enda det medför är att imponatoreffekten av att säga att man tagit poäng i 250SM sjunker en hel del....

.

Ingen kan förneka att se att klassen håller på att självdö och att fokus när det gäller intresse, bästa förare och pengar etc ligger på premium klassen ProSbk
 
För att spekulera fritt angående en ev ersättare så tror jag inte vi i norden har råd med en MOTO2 klass annat än möjligen inom STCC cirkusen. SS trimmade motorer och fri fjädring/hjul/broms är i sig väldigt kostnadsdrivande för att inte tala om de ramar som nu håller på att produceras till internationell MOTO2....

Om 250 skall läggas ned och bantiden fyllas ut med en annan klass så tror jag mest på en entypsklass för vuxna. 125jnr fast för feta 30+are utan talang som vill köra billig racing....

Därför vore det väl utmärkt att låta Moto2 tävla med ProSbk som vi har sett i Spanska Sbk serien Formula Extreme.
Kanske det finns någon som vill satsa internationellt som vill prova den nya klassen? vem vet kanske de skulle vara konkurrans kraftiga.
 
Jag har ju inte kört själv på några år och har ingen jättekoll längre. Men Jag tycker att SM ska avspegla EM. Målet med att driva SM måste vara att ge folk en plattform för internationell racing.
SEN kan vi på nationell nivå arrangera vad vi/ni vill.. I en perfekt värld kunde man arrangera två serier - En elit och en division två. Sen om det är en realitet, det får andra bedöma och bestämma.

/J
 
Därför vore det väl utmärkt att låta Moto2 tävla med ProSbk som vi har sett i Spanska Sbk serien Formula Extreme.
Kanske det finns någon som vill satsa internationellt som vill prova den nya klassen? vem vet kanske de skulle vara konkurrans kraftiga.

Ja vi kan ju hoppas på att tyskarna skulle göra slag i saken och lägga till MOTO2 i IDM superbike reglerna men det blev väl bara varmluft denna säsong...

Annars hoppas jag mest på att MOTO2 EM skulle uppstå i stil med 250 EM anno 2003 istället för dagens variant som mest liknar en deltävling i spanska mästerskapen med standardcyklar.
Nu är det mer mångpolärt vilket mästerskap man skall satsa på för att få en GP plats och sponsorjakten blir än svårare när man ber om en hög pengar för att åka spanska mästerskapen långt ifrån nationell media och sponsorer....
 
Därför vore det väl utmärkt att låta Moto2 tävla med ProSbk som vi har sett i Spanska Sbk serien Formula Extreme.
Kanske det finns någon som vill satsa internationellt som vill prova den nya klassen? vem vet kanske de skulle vara konkurrans kraftiga.


Har svårt att tro det kan bli nåt av M2 i Sverige för jag tror inte det finns folk som vill spendera så mkt pengar. Finns i princip bara "standard racing", inga högt trimmade SS eller SBK.
Men visst är tanken god...
/J
 
Har svårt att tro det kan bli nåt av M2 i Sverige för jag tror inte det finns folk som vill spendera så mkt pengar.
/J

Sådana här saker måste ju vara förberedda relativt långt i förväg, så jag skulle heller inte tillmäta M2 så stor betydelse i det här sammanhanget..
 
När vi nu håller på. Hur stor skillnad e det på förarna i ProSBK vs IDM????

Forne supersport mästaren K.Muggeridge lär köra IDM 2010! Han har ju inte gjort väsen av sig i superbike och fick väl ingen plats inför nästa år.. Vet faktiskt inte hur framgångsrika våra svenska förare varit sedan Cralle var där nere, Lindström vill jag minnas hade det svårt där nere.
 
Forne supersport mästaren K.Muggeridge lär köra IDM 2010! Han har ju inte gjort väsen av sig i superbike och fick väl ingen plats inför nästa år.. Vet faktiskt inte hur framgångsrika våra svenska förare varit sedan Cralle var där nere, Lindström vill jag minnas hade det svårt där nere.

Jimmy Lindström tog väl pole där bara för något år sedan och kraschade i racet, om jag inte missminner mig.

Tror nog att tex Backlund, Lundh och Papunen hade gjort riktigt bra ifrån sig idag.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top