värderings problem med försäkringsbolaget.

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
Hej Hej...
Jag skulle vilja ha lite hjälp av er ang värdering av min förra hoj som en dam snällt körde på. mekanikern som fick in den tyckte den var värd ca 25-27 besiktningsmannen 17k, med höjde till 20.5k när jag nämnde ny motor/däck/drivpaket.

det är en gsx 600f 92:a mätaren står på 7000mil, dock bytte jag motor i den vid 6500 så den nya motorn som är från 97 har rullat ca 3200mil. annars inget särkilt, bytt bakstötdämpare, och båda däcken + drivpaket har väl rullat ca 100mil.

det besiktningsmannen klagade främst på var att den var import, inte orginal lack (enligt mig hundra gånger snyggare/fräshare än orginal.. vet att det inte spelar någon roll..), och rullat 7000mil och sa att den inte var värd mer än så och han hade ringt runt till handlare osv.

undrar nu om det är värt att fixa annan besiktning på den? 20.5 känns i lägsta laget. som sagt var inte jag som var vållande och det har nästan gått 2 månader nu innan de äntligen ringde, så kommer de med enligt mig skambud på först 17.... jag borde väl kunna skaffa en likgiltlig hojj för pengarna de ger, men hittar fan ingen 600f med en motor som gått runt 3000mil och så färch utseendemessigt för de pengarna.

PS: stavfel kan förekomma :rolleyes:
 
Oberoende besiktningsman är vell det bästa i såna här lägen? Kostar en liten slant (ca 500:- ), men om han/hon värderar MC:n till mer än försäkringsbolaget så står de för kostnaden annars får du betala besiktningen.
 
Räknar du med att självrisk och försäkringsbolagets skambud kanske det lönar sig att skita i att använda försäkringen öht och själv skaka fram de delar som torskat.
 
andersbrink skrev:
2553429 Räknar du med att självrisk och försäkringsbolagets skambud kanske det lönar sig att skita i att använda försäkringen öht och själv skaka fram de delar som torskat.

nja jag betalar ingen självrisk då det är damen som anses vara vållande och därmed hennes bolag som står för kalaset.
 
Naim skrev:
2553353 Hej Hej...
Jag skulle vilja ha lite hjälp av er ang värdering av min förra hoj som en dam snällt körde på. mekanikern som fick in den tyckte den var värd ca 25-27 besiktningsmannen 17k, med höjde till 20.5k när jag nämnde ny motor/däck/drivpaket.

det är en gsx 600f 92:a mätaren står på 7000mil, dock bytte jag motor i den vid 6500 så den nya motorn som är från 97 har rullat ca 3200mil. annars inget särkilt, bytt bakstötdämpare, och båda däcken + drivpaket har väl rullat ca 100mil.

det besiktningsmannen klagade främst på var att den var import, inte orginal lack (enligt mig hundra gånger snyggare/fräshare än orginal.. vet att det inte spelar någon roll..), och rullat 7000mil och sa att den inte var värd mer än så och han hade ringt runt till handlare osv.

undrar nu om det är värt att fixa annan besiktning på den? 20.5 känns i lägsta laget. som sagt var inte jag som var vållande och det har nästan gått 2 månader nu innan de äntligen ringde, så kommer de med enligt mig skambud på först 17.... jag borde väl kunna skaffa en likgiltlig hojj för pengarna de ger, men hittar fan ingen 600f med en motor som gått runt 3000mil och så färch utseendemessigt för de pengarna.

PS: stavfel kan förekomma :rolleyes:

Här har du en likvärdig:
http://www.blocket.se/vi/9548856.htm?ca=17_s

Den går säkert pruta ner till 17-18kkr! dvs resan betald inkl hotellnatt! Alternativt säger du åt besiktningsmannen att köpa en likvärdig hoj åt dig...
 
Naim skrev:
2553651 ja förutom reporna på höger sidan där den är laggd om man klickar på fler bilder :va

Ups! Missade det! Kör alternativ 2 då!
Jag har gjort det en gång när dom skulle pruta rejält på min utrustning för att jag saknade kvitton och att den ju inte var NY! Jag bad dom helt enkelt att köpa mig en likvärdig begagnad utrustning! Eftersom dom dessutom redan lagt beslag på min lätt skadade utrustning.
Det slutade med att dom till min stora förvåning betalade ut fullt nyvärde!

Inte helt jämförbart men jag gav dom ett ärligt alternativ!

Eller den här:
http://www.blocket.se/vi/9245864.htm?ca=23_10_s

Eller en CBR600? FZR600? ZX6?
 
hmm jo be om en likadan vore ett bra alternativ.. men jag föredrar kontanter då jag hade planerat att lägga till pengar och byta upp mig.
 
Last edited:
ok efter att ha snackat med killen idag så sa han att folksam inte ersätter med likvärdiga hojjar då det blir en massa strul ang värdet ändå så är bara pengar de kör på. så nu får jag väl kontakta en oberoende besiktningsman hört att det är svenska handelskammaren som gäller då och inget annat?
 
japp, tala om för handläggaren att du inte kommer att försäkra mer hos dom, samt berätta för honom om alla på SH, flera tusen hojare hur du tycker att Foksam handlägger ärenden...:tummenupp ...kanske väcker en klocka hos honom.
 
Det var i och för sig med bil, men jag hade en som i alla fall inte var jättevanlig, en Volvo 850R... jag krockade den, och försäkringsbolaget gav ett skambud. Jag kontrade genom att leta upp samtliga begagnade hos bilhandlare (ganska lätt gjort, det fanns bara några stycken av samma årsmodell) och skickade in en sammanställning till bolaget, med handlare och regnr och allt.

Efter lite käftande fick jag fick 20.000 mer av bolaget än ursprungsbudet, det gick ju nämligen inte att finna någon likadan bil till det pris de bjudit. (hos en handlare alltså).

Jag rekommenderar metoden. :tummenupp Visserligen är det skillnad på bil o mc, och jäkligt stor skillnad på om man har en vanlig eller ovanlig modell. En "vanlig" modell finns det alltid billiga exemplar av som bolaget kan peka på.:va
 
Är handläggaren inte öppen för förhandling om priset? När de skulle lösa in min AT ville de vid första samtalet ge mellan 60-66kkr.
Motivera varför varför din mc är vär summan, att den är svensksåld, har slip on o.s.v.

Det slutade med att jag fick 71kkr.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top