Värdering

PotatoOfNorth

Ny medlem
Gick med
15 May 2023
Hoj
Flera
Hej,

Jag ska sälja en del motorcyklar och behöver hjälp att värdera dessa för att inte bli ''blåst'' av någon som vill bara ha motorcykel för billig peng. Tacksam för alla svar!
Det gäller motorcyklar:
BMW R90/6, årsmodell 1975, 7 500mil (?).
Yamaha XT 550 5Y3, årsmodell 1983, 7 000mil (?).
BMW R60, årsmodell 1959, 4 000mil (?).
DKW NZ500, årsmodell 1939, oklart antal mil.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Hej,

Jag ska sälja en del motorcyklar och behöver hjälp att värdera dessa för att inte bli ''blåst'' av någon som vill bara ha motorcykel för billig peng. Tacksam för alla svar!
Det gäller motorcyklar:
BMW R90/6, årsmodell 1975, 7 500mil (?).
Yamaha XT 550 5Y3, årsmodell 1983, 7 000mil (?).
BMW R60, årsmodell 1959, 4 000mil (?).
DKW NZ500, årsmodell 1939, oklart antal mil.
Yamahan är nog runt 15.000kr med dom milen, jag sålde en rätt fin sån med 1700-1800mil för runt 20.000 vid början av Covid
Båda BMW modellerna är populära, men allt beror ju på skick , men från 30.000 och uppåt för R90in och 35-40.000 och uppåt för en R60 i bra originalskick
DKWn har jag dålig koll på
 

PotatoOfNorth

Ny medlem
Gick med
15 May 2023
Hoj
Flera
Yamahan är nog runt 15.000kr med dom milen, jag sålde en rätt fin sån med 1700-1800mil för runt 20.000 vid början av Covid
Båda BMW modellerna är populära, men allt beror ju på skick , men från 30.000 och uppåt för R90in och 35-40.000 och uppåt för en R60 i bra originalskick
DKWn har jag dålig koll på
Ahh tack för svar! Jaa, allt är i väldigt gott skick en samlare som har dom och haft i över 20 år som hobby. Så allt är väldigt fint kan man säga. :)
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Ahh tack för svar! Jaa, allt är i väldigt gott skick en samlare som har dom och haft i över 20 år som hobby. Så allt är väldigt fint kan man säga. :)
Ja är XT550in riktigt fin så finns det säkert dom som betalar över 20.000 och upp mot 25.000 för en sån med, jag sålde ju min innan Covid och under Covid så började många äldre offroad enstånkor gå upp i pris
Men allt beror ju på vad du hittar för köpare , prova att lägga ut på blocket, du måste ju inte sälja om du inte är nöjd med priset
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kan även vara intressant att veta när dom var startade och körda senast. Har dom stått många år?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ni som är samlare oavsett om samlingen är 2 eller 40 hojar, sätt er ner och gör en pärm med papper och gör en "annons" på hojen

"Det här är en2011 xyz 750ö, det är min absoluta favoritmotorcykel, den finns mest i min samling för att jag hade en sådan sommaren 2012 och åkte på en oförglömlig norgesemester med den, inget speciellt, inget stort värde för någon annan kan säljas för 10-12 tusen utan att jag vänder mig i graven"

Respektive:

"Det här är en 2011 ZYX 750ä, i sig ingen ovanlig motorcykel med det här är en special edition modell som bara såldes i 123 exemplar, och den är helt omöjlig att värdera, jag köpte den för 100000 i två banankartonger och tyckte att jag gjorde en bra affär, bör kunna inbringa 300000, gå in på forumet ZYX lovers och tala om att den ligger ute för att nå rätt målgrupp"
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej,

Jag ska sälja en del motorcyklar och behöver hjälp att värdera dessa för att inte bli ''blåst'' av någon som vill bara ha motorcykel för billig peng. Tacksam för alla svar!
Det gäller motorcyklar:
BMW R90/6, årsmodell 1975, 7 500mil (?).
Yamaha XT 550 5Y3, årsmodell 1983, 7 000mil (?).
BMW R60, årsmodell 1959, 4 000mil (?).
DKW NZ500, årsmodell 1939, oklart antal mil.


DKW skall du absolut söka köpare till utomlands:




Troligen även de båda BMWna

 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ofta är gamla hojar ganska billiga i Sverige. Så att annonsera ut dom utomlands är nog en bra idé. Kolla på https://www.carandclassic.com/cat/15/ till exempel. Men begärt pris och vad hojen sen köps för två helt olika saker.
Mycket beror på skicket. En inregistrerad körbar och besiktigad hoj är dyrare. För många är originalskick viktigt. Ibland är en hyfsad originallack värd mer än en nylackad.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ah, utländska sidor, vad svårt det låter. :D Jag får kika, tack för hjälpen!


Finns 10-tusenlappar att tjäna.

Undrar om inte din batch kan ge totalt 100' extra om du gör dig besväret att titta in i saken.

Den enda av dina objekt som verkar kunna ge okay betalt i Sverige är XTn.

Speciellt den gamla förkrigsmaskinen verkar betalas extremt högt i Tyskland.

OBS! Priser i annonser som ligger ute länge är summor någon hoppas få i framtiden. Actual sales ligger lägre - men det är en indikation i vart fall.

Skall du sälja för ett dödsbo har du ett ansvar att sätta dig in i det här.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skall du sälja för ett dödsbo har du ett ansvar att sätta dig in i det här.

Ja, och nej
Om man är en anhörig som ska sälja så har man inget sådant ansvar.
(annat än om man är flera som ska dela på pengarna och man aktivt har tagit på sig att sälja dom till bästa dagskurs)
Om man är professionell dödsbodelare så har man ett ansvar då man tar betalt för det.

Jag känner flera som har blivit ovän med sina syskon över saker vid bodelning, gemensamt är att ingen av dom har själva tagit ett aktivt ansvar för bodelningen.

Största ansvaret ligger dock hos den som samlar på sig grejor.
Men rent generellt övervärderar dom sin skit något enormt.

Fråga någon som har en vävstol vad den är värd och kolla sedan på blocket vad en vävstol är värd.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, och nej
Om man är en anhörig som ska sälja så har man inget sådant ansvar.
(annat än om man är flera som ska dela på pengarna och man aktivt har tagit på sig att sälja dom till bästa dagskurs)
Om man är professionell dödsbodelare så har man ett ansvar då man tar betalt för det.

Jag känner flera som har blivit ovän med sina syskon över saker vid bodelning, gemensamt är att ingen av dom har själva tagit ett aktivt ansvar för bodelningen.

Största ansvaret ligger dock hos den som samlar på sig grejor.
Men rent generellt övervärderar dom sin skit något enormt.

Fråga någon som har en vävstol vad den är värd och kolla sedan på blocket vad en vävstol är värd.


Moraliskt ansvar.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top