Värdering skinnställ vid skada, hur?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Råkade ut för en luftfärd i helgen och det visade sig att hjälm och skinnställ gjorde sitt jobb, förutom handskarna där jag fick en fucked upp högerhand.

Hursomhelst, skinnställ och hjälm tog mycket stryk.

Hjälm köptes förra året, så där har jag kvitto (tror jag nånstans)

Skinnstället är ett Danise raceställ med en 5-6 år på nacken. Vad är praxis för detta, när det är så pass "gammalt"?

Nån som vet eller har råkat ut för liknande när det gäller värdering på "äldre" grejer eller vad "praxis" är för detta.

Last edited:
Jag har också ett försäkringsärende där jag ska ha ersättning för hjälm, handskar och skinnställ, har inte fått nått svar ännu men jag har kollat priser på nytt och begagnat för att kunna se till att få rätt ersättning för jag ska ju ha en summa pengar så jag kan köpa likvärdiga grejer.
Bolagen själva kollar ju på Blocket m,m för att hitta ett marknadsvärde på saker de ska ersätta som jag har förstått.

Vi få hålla tråden igång och se hur vi lyckas.

inte svar på frågan men det beror ju på hur skadat stället är. Är det bara lite hål här å var så kan man ju få det lagat för några få hundringar så behöver du inte trassla med bolaget.

Tror jag lagat mitt ställ 4ggr och totalt har det nog gått på 600kr för alla lagningar.

Jag skulle tro att det varierar mellan bolagen. Det enklaste sättet är att höra direkt med ditt bolag.

Det är åtminstone skillnad på ersättning för stulen bilstereo och annat på bilförsäkringar och på stulna inventarier för bostäder. En del har fullvärdesförsäkring vilket ger ersättning för att köpa ny likvärdig. Vissa ersätter med inköpspriset nedräknat för hur gamla grejorna är. Det brukar avspeglas i viss mån på premie och självrisk hur det ligger till med det men som sagt. Det enklaste är att höra direkt med någon på försäkringsbolaget.

För ett par år sedan hade jag ett liknade case.
Skinnställ och hjälm. Ca 3 år gamla grejer enl kvittot.
Jag fick 35% av nypriset minus självrisk , med andra ord inte ett skit:arsele

Jag har inte kvar detta bolag idag.

Jag vill inte hänga utt detta bolag då jag har hört att de har ändrat sin " ståndpunkt" när det gäller dessa ärende..

För mig skrev de av 10% när stället var 2år. Hjälmen ska du alltid få full ersättning för, då det är lag på att du ska ha det för att framföra moppen.

Jag vurpade förra året o fick lite ersättning för mina grejer, har BilsportMC och jag har bestämt för mig att dom drar 10% per år på nypriset när dom räknar ut ersättningen.

Jupp

Tackar för info från övriga, ni med erfarenhet, fyll gärna på tråden.
verkar vara en j-kla djungel det här.

Var smart visa inte kvittot på hjälmen.. har samma hjälm gått up får du bara vad du betalat...

annars brukar man få likvärdig hjälm....

Uppdatera lite.
Hjälmen blir full ersättning för, men det verkar bero på åldern.

Skinnstället är knepigare. Pga åldern så är det ingen avräkning i % utan då ska det ske en "värdering".

Jäkla krabb det här o fundera på gullepluts råd...

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...