Värdering mc, moped, fyrhjuling

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Fick en fråga av en som arbetar inom socialen. Det är nämligen så att folk söker bidrag och bluffar när det gäller värdering av sina fyrhjulingar. De säger att de i princip är värdelösa. Tydligen registrerade som mopeder. Kan vara värda så mycket som 40 000 kr vid kontroll.

Finns det något ställe på nätet där man snabbt kan se värderingar genom att söka på registreringsnummer, märke modell etc likt det finns för bilar. Bilhandlare har ju sina listor, försäkringsbolagen likaså. Socialen verkar dock inte ha så bra koll på den här typen av saker märkligt nog.

Jag har sett att det finns en värderingstjänst för motorcyklar på www.bike.se

Kan inte modell betäckningar på fyrhjulingar och kan således inte testa tjänsten om de ens ingår där.

Blocket borde ju vara en god fingervisning om man har modellbeteckningar att gå på.

Men visst, är dom oidentifierbara och falskregistrerade som mopeder, då får man ju bara mopedens modellbeteckning.

ÅAS så är dom ju knappast ärligt inköpta då heller.

Last edited:
Jag föreslog att personen i fråga kunde ta modellbetäckning via registrerings nr från transportstyrelsen och söka på blocket och återförsäljarna. Det borde ju inte vara så svårt att få fram vad det är frågan om för fordon och värde tycker man. Är faktiskt förvånad att de har så pass dålig koll. Tjänstemännen vet att de blir blåsta av de sökande som givetvis uppger att deras ägodelar är värdelösa. Bilar verkar de ha bättre koll på. Ibland sitter personerna på veteranbilar som de påstår är värdelösa när de i själva verkat kan ha rätt höga värden. I huvudtaget verkar det förekomma en hel del fiffel vilket är rätt upprörande.

Anledningen att jag ställer frågan här är att jag är rätt upprörd över de socialsökande samt att myndighetspersonerna verkar rätt dåliga på att kolla upp fakta ordentligt när de misstänker att de blir lurade. Många i socialtjänsten är äldre personer som inte har så god internet vana. Det kan säkert bidra till att en och annan smiter igenom deras kontroller.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park