Värdering efter skada

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Den 20:e agusti 2006 så krockade jag med en mopedist. efter lite stridande så blev det hela dömt tilll min fördel. Frid o fröjd tänkte jag. Men så var inte fallet. Fick ett bud på min hoj en CBR 600F 87:a med 9900 mil på mätaren.
Lite fakta om hojen.
Årsmodell 87. uttagen 89
Miltal 9500
Utrustad med slipon (Vampier)
Motorn var i gott skick inga knackningar eller missljud. I övrigt var hojen väldigt välskött o fin i lacken.
Jag gav 18500 för den när jag köpte den 3 månader tidigare.

Budet jag fick första gången var 10 000:-
Detta acepterade jag självfallet inte. då kom bud nr 2 12 000.
Här kräver jag en opartisk värdering. då får jag ett bud på 13 500.
Men här känns det fortfarande långt kvar till 18 500.

Minskade min hoj med 5000 i värde på 3 månader eller gav jag ett extremt överpris? Brukar vara ganska köpmedveten och i 20 000 kr klassen var det detta som erbjöds förra året.

Någon som har förslag på hur man skall gå vidare. (Ni kan se en bild på hojen i mitt garage dock efter smällen)
 
De allra flesta härinne skulle nog aldrig betala 18500:- för en CBR600-87 med 10000mil på mätaren, tycker de sista budet på 13500:- låter rimligt.
 
tror den hadde gått ca 18 500 när jag köpte den.

Men kollar man marknaden i dag så kostar en 89:a 18500 på blocket.

Men jag kanske måste bita i det sura äpplet o ta pengarna
 
tror den hadde gått ca 18 500 när jag köpte den.

Men kollar man marknaden i dag så kostar en 89:a 18500 på blocket.

Men jag kanske måste bita i det sura äpplet o ta pengarna

Antar att du menar 8500mil...och det är ju nu när de ska lösa in den som det är aktuellt vad den gått, om den gått 1000mil eller 8500 när du köpte den spelar ju ingen roll, de ska lösa in en CBR600-87 som gått 10000mil. Hoppas det löser sig i alla fall :)
 
jo vist är det det nuvarande miltalet som räknas. Det jag menade är att man kan inte slita ner en hoj hur mycket som helst på ett par månader. Jag skall ringa o gapa o skrika lite o se om det skrammlar till något mera. kanske kan få behålla skrotet.
 
20 år gammal hoj med 10.000 mil på mätaren så tror jag nog det kan bli svårt
att få försäkringsbolaget att betala ut 18500:- även om du gett det för hojen.
Men fick du inget skrivet kvitto av säljaren när du köpte hojen som styrker att du verkligen gett så mycket för hojen ? Om du har kvitto så skicka in det
till bolaget det kan nog hjälpa dig.... Hoppas det löser sig....
 
Be dom fixa en motsvarande hoj istället för att gaffla om pengarna...?
 
jo vist är det det nuvarande miltalet som räknas. Det jag menade är att man kan inte slita ner en hoj hur mycket som helst på ett par månader. Jag skall ringa o gapa o skrika lite o se om det skrammlar till något mera. kanske kan få behålla skrotet.

Bra! Och så kan du sälja delar för några tusenlappar så får du dina 18500:-
 
jo kvitto har jag. Men ingen dum ide det dära med att kräva en likvärdig hoj.

Jag har jobbat en del med bilskador och då redit i sådana problem som du nu har,,,,,,,,,,,, nummer 1 prata med den person som har kollat skadorna på din hoj,,,,,,,,,,,, sen kan man tjata hål i huvudet på på den personen, eller om du är så händig att du kan fixa hojen själv så kan du ju få allt material av försäkringsbolaget då slipper ju hojen belastas men timkostnader på reparationen.

Är den inte ramsne så kan man ju byte ut de mesta

Kolla begagnat och räkna in de 5000 du förlora på en inlösen.

Lycka till
 
Om du läser försäkringsvillkoren så kommer du se att det hos de flesta bolag står att de väljer hur ersättningen skall ske. Antingen genom inlösen eller genom reparation. Undantag kan vara en kontantersättning om hojen inte är ramsne. Att få en likvärdig levererad till sig kommer nog inte ske.

Att ringa och tjata hål i huvudet på handläggaren kommer inte fungera om du haft en opartisk värderingsman som gjort en värdering. Bolaget kommer bara hänvisa till försäkringsnämnden som är ditt nästa steg om du är missnöjd.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top