Värdering av sporthojar.

En fråga..är ramförstärkningen gjord?

Ganska intressant i kråksången är att Importhojar automatisk ska nedprisas bara för att den är importerad.
(kansek inte är en vedertagen std. men många som anv. de som argument för att pruta)
Varför ? Är de en sämre hoj per automatik för att den inte är svensksåld ? Kan köpa resonemanget kring "shady" service historik men har man koll på hojar så kan man ganska fort avgöra om service sköts eller inte på en hoj.

Visst kanske inte ner till minsta detalj...

Sen kan ja köpa i vissa länge att folk sätter ut sina beg. hojar för en högre(rimlig) summa då man vet att folk kommer pruta oavsett vad man sätter för pris. Även om man skulle ligga dead on eller strax under så är de folk som envisas att pruta i alla fall.

Har prövat och försöka sälja min K5:a men slutade med att ja behöll den då man bara fick skambud för att folk får för sig man är desperat behov av pengar, enligt din teori med värderingen där så var nog den som var närmast på 38K och ja hade som lägst kunna släppa den för 40K. Vilket inte var orimligt med tanke på allt man gjort med hojen.
 
Försäkringslösningar typ märkesförsäkrning kan också peverka försäljningspris och popularetet en del. T.ex var triumph daytona 675 rätt populär när denhade en förmånlig märkesförsäkring via If. När den försvann då blev hojen bara en bland alla andra supersport 600cc. Försäkringskostnaderna gör också marknaden osäker vid t.ex förändringar i priser och villkor.

Många gammelssporthojar kan vetranförsäkras av folk i storstad för en struntsumma, det hjälper säkert till att hålla upp priserna.
 
Annars beror det lägre priset på att alla garantier är som bortblåsta då våra svenska generalagenter inte vill röra dessa hojar med tång.
O även om hojen är så pass gammal att garantin gått ut så har man förlorat garantin vid återkallelse av div problem.

Nu kom en återkallelse med posten att jag skulle lämna in min för fix av bromspump/ok eller liknande.

Att de är KGK's ståndpunkt är rätt sjukt, speciellt med tanke på att de är Suzuki själva som går ut (som i fallet med bromspumpen) och gör en "World Wide Recall" så de innebär alla länder och alla hojar utan undantag. Är ju ändå Suzuki som står för delarna som ska ersättas och inte KGK så vet inte varför de är denna illvilja.

Har efter en del stridande för min sak efter bl.a. kontakt med Suzuki of America fått till ett byte på min hoj av pumpen. Inte tack vara KGK i alla fall, då både Suzuki America och World ställde sig väldigt frågande till KGK's inställning.

En fråga..är ramförstärkningen gjord?

Don't know, då ja inte ägt den mer än en säsong, inget som säljare informerade om i vart fall, importerad 2010.
 
Skaffa fram material så ska jag ordna en ordentlig statistik uträkning med hänsyn till tid och stokastiska variabler:) (väntar otåligt)
 
Jag kommer följa min pris teori tillsvidare oavsett....


En i mina ögon bättre, och mer vedertagen modell är att räkna på värdets halveringstid. Normalt för bilar med normalt användande är en halveringstid på drygt 3 år. En modell som verkar stämma rätt bra för hojar också.

Frågorna är då vad som är "normalt användande". 800 mil/år? Dvs.

Nypris: 130.000
Efter "X år" och Y mil Z tkr.

Halvringstiden är rimligtvis kortare på hojar, drygt 2 år kanske?


Din modell ger en linjär värdeminskning vilket i alla avseenden är orimligt. Värdeminskning = kostnad, vilket skulle innebära att kostnaden för att köpa en ny (are) hoj skulle vara densamma som för nåt halvras med 4000 mil på mätaren.

Du verkar ju känna till marginalkostnadskurvorna, då bör alternativkostnadsbegreppet och andra relativa begrepp förstås utan vidare också :)
 
Jag tittar på Blocket och ser vad priserna ligger och sen sätter jag mitt pris därefter. Justerar något utefter hur snabbt jag önskar bli av med hojen...
När det gäller köpa en cykel så går jag 70% med hjärtat och då får ibland plånboken lida :)

Ser fram mot en "värderingsapp" eller motsv. online :)
 
Att det gnälls över höga begagnatpriser är nog ett av de starkaste vårtecknen på Sporthoj. Så fort snön börjar smälta dyker det upp mängder av inlägg där olika skribenter påpekar att priserna på just deras drömhoj är alldeles för höga och orimliga. Hojarna är egentligen värda betydligt mindre vilket ofta brukar passa rätt bra med skribentens hojköparbudget...

Det märkliga är att marknaden tydligen blir helt knasig även på hösten, men då åt andra hållet. Då är det helt galet att ingen vill ha deras fina hojar som läggs ut på blocket till ett betydligt bättre pris än vad de egentligen är värda.
 
Ibland stiger hojar tydligen i värde över natten vid ett ägarbyte. Nog för att de finns de som köper billigt på hösten och kränger dyrt på våren för att tjäna en hacka. Det är nog ganska vanligt.
Men när man slänger ut hojen på annons innan man ens fått de nya ägarpapperena var nåt nytt.

Satt och kikade lite Gsxr 1000 K5-K6 och denna hoj låg ute till försäljning för 51K ett tag. Häromdagen blev den såld, för att någon dag senare dyka upp till försäljning i grannkommunen 4K dyrare. :rolleyes:

Jaja, han kanske tjänar nån lapp på affären iaf. Men skulle jag buda på den skulle jag utgå från det första priset iaf.

http://www.blocket.se/gavleborg/Suzuki_gsxr_1000_k5_52842239.htm?aw=1
 
Det är bara klåpare som beklagar sig på dessa sk "övervärderingar".:smasha
Ska man ge sig in i affärer så får man väl göra det som en man och pruta om man tycker att priset inte är rätt. Är man en mus och inte klarar det så får man väl köpa något billigare som passar plånboken, istället för att starta sådana här wino-trådar. :hej
 
Last edited:
Det är bara klåpare som beklagar sig på dessa sk "övervärderingar".:smasha
Ska man ge sig in i affärer så får man väl göra det som en man och pruta om man tycker att priset inte är rätt. Är man en mus och inte klarar det så får man väl köpa något billigare som passar plånboken, istället för att starta sådana här wino-trådar. :hej

Det är du som gnäller, inte trådstartaren.
 
Det är du som gnäller, inte trådstartaren.

Jag gnäller inte, jag konstaterar bara att det påfallande ofta är ett ynkligt klagande på prisbilden på önskade objekt. Om man ska köpa något så är det ju ändå marknadsekonomi som det handlar om och inte en massa åsikter om ett ev. önskevärde på något forum.
 
Nu ska jag sälja min hoj och det ska ske till ett fett överpris :tummenupp
 
Jag gnäller inte, jag konstaterar bara att det påfallande ofta är ett ynkligt klagande på prisbilden på önskade objekt. Om man ska köpa något så är det ju ändå marknadsekonomi som det handlar om och inte en massa åsikter om ett ev. önskevärde på något forum.

Den enda som gnällt hittills är du.

Jag var/är nyfiken på hur folk tänker när de värdesätter hojar. Vad folk är redo att betala för sin nästkommande osv.
Samt genom att lägga ut en egen teori och se folks reaktioner och tankar.

Hade varit smidigt om det fanns någon typ av rikt-prislista eller liknande. Så som på bilar. Men då skulle det behövas lägga ner en hel del tid på att ta reda på hur mycket hojar blev sålda för och vilket utgångspris dem hade. Samt hur mycket vardera part var redo att gå till.

Sen att priset, som oftast, inte kommer stämma överens med någon statiskt siffra är en annan sak. (Precis som med tex bilar) pga diverse faktorer som spelar in.
Men tycker vi har kommit fram till det ganska bra här.
 
Det brukar lösa sig självt..
Alla har sett en annons ute där säljaren har begärt ett fett överpris..
De brukar aldrig få skiten sålt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top