Värdelös tomgång cbr 600 insprut

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
Hoj: Honda CBR 600 F4i 2001 (insprut)
Problemet:
Motorn fungerar som den ska tills den kommer upp i arbetstemp, över 85C.
Då börjar den strula på tomgången, cirka var 4e sekund dör motorn av vid
tomgångsrull, den missar tändningen på alla cylindrar i cirka 0.2 sekunder känns det som. Hade bara en cylinder dött av tror jag inte hojen hade boggat till så pass mycket.
Låter även som att det klickar till precis när den dör av, typ som när ett relä slår till.

Började strula i höstas, men nu när jag tog fram hojen i vår, då var problemet 10 gånger värre. (Den har bara stått i vinter)

Även FI lampan lyser konstant vid landsvägskörning, men inte när jag kör stunt på en parkering i låg fart. Lampan kan släckas genom att slå till å från på tändningen, alltså ingen felkod som ligger i ständigt.
Notera att hojen fungerar som den ska när man kör normalt med den efter väg.

Vad jag provat:
*Bytt tändspolar (alla 4) ingen skillnad.
*Bytt tempgivare samt map-sensor, fick lustigt nog hojen att gå renare, men ingen skillnad på problemet.
*Bytt motorstyrdon (ECU-enhet) ingen skillnad.
*Bytt bensinen, ingen skillnad.
*Nyservad med luftfilter/tändstift/olja/glykol osv osv.

Ska prova ta lös spridarna och lämna iväg dem på ultraljudstvätt nu till veckan.

Någon som kan komma med några fler förslag? :Bugar
Börjar bli knäckt eftersom man provat det mesta man härskar med i sin erfarenhet, vet inte hur jag ska fortsätta min felsökning nu.
MVH
 
Kanske långsökt, men är ventilerna ställda i modern tid?

Lågt spel brukar ge svårstart vid varm motor, men det måste nog vara väldigt fel för att den faktiskt ska dö när den är igång varm och det förklarar inte klickljud så det är kanske inte det första man ska leta efter, men är du ändå inne och rotar så (mäta tar inte mycket tid när tank och annat ändå är rivet, är först om det ska justeras som det går en del tid men då har du ju å andra sidan hittat möjligt fel)
 
Kanske långsökt, men är ventilerna ställda i modern tid?

Lågt spel brukar ge svårstart vid varm motor, men det måste nog vara väldigt fel för att den faktiskt ska dö när den är igång varm och det förklarar inte klickljud så det är kanske inte det första man ska leta efter, men är du ändå inne och rotar så (mäta tar inte mycket tid när tank och annat ändå är rivet, är först om det ska justeras som det går en del tid men då har du ju å andra sidan hittat möjligt fel)

Renoverade toppen för cirka 300 mil sedan. Allt är injusterat, och är varken svårstartad eller låter illa
från ventilerna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top