Värde på servicebok.

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date
3000 mil på en säsong:jisses

Har han inga kompisar ALT saknar liv eller?

Det är kul...men inte så kul:gnissla

Sist jag kjøpte en bil ringde jag verkstan som servat bilen och kollade om km och uppgiven historik va korrekta..kan spara många kronor at kolla...

Precis som någon skrev tidigare så är det rätt klantigt att slarva bort en servicebok till en såpass ny hoj. Och om det finns inskrivet i kontraktet att serviceboken ska ingå men inte gör det, ja då är det brukligt med någon form av kompensation. Men vill säljaren jävlas så är det inte mkt man i praktiken kan göra.

Vad gäller gamla godingar med 10 tidigare ägare så är en fulltecknad servicebok en jättebonus men inget man ska förvänta sig.

Det behöver inte heller betyda ett skit....min gamla blåvita gsxr 1100 -91 hade all dokumentation komplett, stämplar och kvitton, men var ändå inte ordentligt servad.

Självklart ska man ha kvitto som backar upp serviceboken....som du säger är det lätt att fixa stämpel.
Tänk om alla var som jag - har en pärm för varje fordon med kvitton, och all historik. Nördigt, jag vet... :)

/Anders

låter inte allls nördigt. tycker det är kanon. Då märks det att Ägaren bryr sig om Hojen.:tummenupp

Och om det finns inskrivet i kontraktet att serviceboken ska ingå men inte gör det, ja då är det brukligt med någon form av kompensation. Men vill säljaren jävlas så är det inte mkt man i praktiken kan göra.
Jodå, man kan t ex häva köpet. Att serviceboken saknas är att betrakta som ett väsentligt kontraktsbrott när det gäller en så ny hoj. Har man köpt en "ny" MC där det sagt att all service är dokumenterad, så vill man naturligtvis ha den dokumentationen. Lämna tillbaka den om polaren inte får en ordentlig prisreduktion. Men det bästa är att lämna tillbaka hojen. Sån skit skall din polare inte ta från en handlare. Borttappad, my ass...

Eller kan man ringa upp förra ägaren och kräva att han ska ge din kompis flera tusen?

Jag sålde en gammal KX125 som jag hade till isåka för ett år sedan för 20k till en far och son...
Två veckor efter affären så ringer farsan till grabben som köpte den och ville häva köpet. Efter lite körning på crossbana så hade packboxarna i gaffeln visat sig läcka plus att grabben blev ifrånkörd av piggare 125:or.
Så när farsan insåg att han skulle ha köpt en bättre hoj från början så gav han sig fan på att jag skulle få köpa tillbaks den.

Jo tjena sa jag...
Visst hojen var inte ny men de hade ändå varit här och testat den i nästan en timma fram och tillbaks och var nöjda då, dessutom hade jag ju "säljes i befintligt skick" på kvitto.

Gissa om jag blev förvånad när jag för en månad sen hittade hojen på blocket.
"Pedantskött sedan ny, olja bytt var tredje timma" mm mm.

Jo tjena...

faktum e att polaren har i kontraktet inskrivet att servicebok medföljer och detta skrev den förre ägaren i i tron om att han skulle ha den hemma...

Dock så har det framkommit att den är förlorad då han inte hittar den.

Så polaren har i kontraktet iskrivet att serviceboken finns och medföljer så i detta fallet kan inte gamla ägaren frånsäga sig ansvaret för serviceboken..

Och problemet dom nu står framför är, vad sätter man för värde på en servicebok ?
Speciellt på en sån ny hoj...

Jaha det kunde du skrivit tidigare.
Det är klart att din kompis som köpte hojen ska ha serviceboken då.

Som tidigare skrivet så är det bara för förra ägaren att köpa en ny bok då.

Jag sålde en gammal KX125 som jag hade till isåka för ett år sedan för 20k till en far och son...
Två veckor efter affären så ringer farsan till grabben som köpte den och ville häva köpet. Efter lite körning på crossbana så hade packboxarna i gaffeln visat sig läcka plus att grabben blev ifrånkörd av piggare 125:or.
Så när farsan insåg att han skulle ha köpt en bättre hoj från början så gav han sig fan på att jag skulle få köpa tillbaks den.

Jo tjena sa jag...
Visst hojen var inte ny men de hade ändå varit här och testat den i nästan en timma fram och tillbaks och var nöjda då, dessutom hade jag ju "säljes i befintligt skick" på kvitto.

Gissa om jag blev förvånad när jag för en månad sen hittade hojen på blocket.
"Pedantskött sedan ny, olja bytt var tredje timma" mm mm.

Jo tjena...

Det måste ha varit några riktigt iq-befriade individer ...

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back