Värde på servicebok.

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date

Nicotin

Guest
Hur kan man värdera en borttappad servicebok ?

En polare köpte en hoj för ngn vecka sen och fick i helgen veta att gamla ägaren tappat bort serviceboken.

Nu vill ju han att priset ska ljusteras på grund av den bort tappade historiken på hojen.

I detta fallet har hojen gått 2600 mil ( en hoj från 2005 ) och gamla ägaren säger att den stora servicen är gjort i höstas.

Vad har en servicebok för värde i pengar igentligen ?

Hur kan man värdera en borttappad servicebok ?

En polare köpte en hoj för ngn vecka sen och fick i helgen veta att gamla ägaren tappat bort serviceboken.

Nu vill ju han att priset ska ljusteras på grund av den bort tappade historiken på hojen.

I detta fallet har hojen gått 2600 mil ( en hoj från 2005 ) och gamla ägaren säger att den stora servicen är gjort i höstas.

Vad har en servicebok för värde i pengar igentligen ?

I hans fall kan det väl bli problem med garantin om han inte har serviceboken? I så fall måste ju priset justeras en del alternativt att den tidigare ägaren tar på sig att kostnadsfritt åtgärda allt som hade gått på garantin, skriftligen.

Och tidigare ägaren bör ju kunna styrka servicehistoriken med kvitton eller liknande annars är ju, precis som du säger, hela hojens historik borta och det gör det i sin tur svårare för din polare att sälja hojen den dagen det är dags för det.

I hans fall kan det väl bli problem med garantin om han inte har serviceboken? I så fall måste ju priset justeras en del alternativt att den tidigare ägaren tar på sig att kostnadsfritt åtgärda allt som hade gått på garantin, skriftligen.

Och tidigare ägaren bör ju kunna styrka servicehistoriken med kvitton eller liknande annars är ju, precis som du säger, hela hojens historik borta och det gör det i sin tur svårare för din polare att sälja hojen den dagen det är dags för det.

grejen e att denna hojen är en importhoj, togs in som ny så jag vet inte hur det funkar med garantier och så...

grejen e att denna hojen är en importhoj, togs in som ny så jag vet inte hur det funkar med garantier och så...

Är det en firma som importerat och sålt hojen ny i Sverige tror jag de är skyldiga att ge 2 års garanti på hojen (eller 3 års reklamationsrätt eller vad det nu heter nuförtiden).

Hur som helst, då bör han nog kolla med den firman vad de har för policy ang. serviceboken eftersom de får betala alla garantiåtgärder ur egen kassa lär de nog göra vad de kan för att slippa undan allt vad garanti heter.

Är det en firma som importerat och sålt hojen ny i Sverige tror jag de är skyldiga att ge 2 års garanti på hojen (eller 3 års reklamationsrätt eller vad det nu heter nuförtiden).

Hur som helst, då bör han nog kolla med den firman vad de har för policy ang. serviceboken eftersom de får betala alla garantiåtgärder ur egen kassa lär de nog göra vad de kan för att slippa undan allt vad garanti heter.

vad jag läst i alla fall så ska det inte vara ngn skillnad om en firma ( enskild ) importerar hojen el en märkesfirma...
Samma regler ska gälla...

Men till saken, vad sätter man för värde på boken igentligen om det är bort tappad ?

5k,10k... ?

Om servicen är gjord så är det väl bara att kontakta dom som utfört den?
Ett tips till alla som köper/säljer är att kolla in på smc´s sida och skriva ett ordentligt avtal.

Det är så jävla viktigt för att undvika sådana här problem.

En så ny hoj skulle jag aldrig köpa om jag inte får med allt när jag lagt hela köpeskillingen. Dessutom brukar jag kolla serviceboken innan jag köper... :va
Nog för att det är en falsk trygghet då det inte säger så mkt. Jag t ex sköter hellre om mina fordon själv.
Men stämplar i boken vill jag ändå ha den dagen ngt ska säljas...

Lycka till för polaren.....:tummenupp

/Anders

Last edited:
Om servicen är gjord så är det väl bara att kontakta dom som utfört den?
Ett tips till alla som köper/säljer är att kolla in på smc´s sida och skriva ett ordentligt avtal.

Det är så jävla viktigt för att undvika sådana här problem.

En så ny hoj skulle jag aldrig köpa om jag inte får med allt när jag lagt hela köpeskillingen. Dessutom brukar jag kolla serviceboken innan jag köper... :va
Nog för att det är en falsk trygghet då det inte säger så mkt. Jag t ex sköter hellre om mina fordon själv.
Men stämplar i boken vill jag ändå ha den dagen ngt ska säljas...

Lycka till för polaren.....:tummenupp

/Anders

sant..
serviceboken är en falsk trygghet men den dagen man vill sälja igen så skulle den inte finnas så får man ju oftast sänka priset ganska mycket...

Värdet på en servicebok är HÖGT på ett fordon som har garantier som kräver den.

däremot på en "gammal" hoj är värdet på den INTE högt (köpte min R1:a utan servicebok )

Samma sak för mig. Fick inte med serviceboken till min. Har bara gått 460mil iofs.
Men han som sålde den till mig (firma) skulle göra allt för att försöka få tag på den. Sen är jag nog mer övertygad av ett kvitto på en utförd service än en stämpel i en bok. Stämplar kan man fixa utan bekymmer.. Svårare att mixtra med ett kvitto.

Värdet på en servicebok är HÖGT på ett fordon som har garantier som kräver den.

däremot på en "gammal" hoj är värdet på den INTE högt (köpte min R1:a utan servicebok )

Det är alltid ett plus med servicebok men bara för att man har fått en stämpel så behöver inte det betyda att hojen har blivit välservad ...

Jag skulle värdesätta mer om säljaren har en massa välsorterade kvitton att visa upp, där man lätt kan se vad som är gjort.

I mina öron ringer det illa att en servicebok försvunnit.
Som andra sagt, vikten av en stämpel är lite överdriven men sålänge garanti finns så känns det väldigt viktigt att en ifylld och stämplad bok följer med hojen, naturligtvis tillsammans med kvitto från servicarna.
Det låter alldeles för ljusblått att en servicebok på en maskin som är runt två år försvunnit, om ägaren varit bara lite noggrann så finns den tillsammans med alla andra handlingar på maskinen.
Det känns arrangerat att den bara så där inte finns längre, kanske för att dölja något?

Att man i efterhand, som någon föreslog, vänder sig till den firma som servat maskinen låter bra men eftersom maskinen är importerad så är det förmodligen helt omöjligt att reda ut tidigare ägare och var dom fått maskinen servad.

Alltså, ett stort minus och i mina ögon bra många kronors avdrag.
Detta borde din kompis ha kollat innan köpet och förhandlat priset på innan dess, nu kan det bli svårt att få till ett bra deal...

är det ett privatköp och ägarbytet redan är genomfört utan speciell klasul för serviceboken kan han nog se sig som ganska så rökt.....

Jag skulle gissa så här om servicebokens värde:

* Nyare hoj - värd massor, på en 2 år gammal hoj kan nog värdet skilja 5000-10000 kr vid försäljning.

* Gammal hoj - på en 10 år gammal hoj med mycket mil - ser hojen bra och välskött ut så är värdet av serviceboken kanske 0-1000 kr.

Stämplar kan man fixa utan bekymmer.. Svårare att mixtra med ett kvitto.

Självklart ska man ha kvitto som backar upp serviceboken....som du säger är det lätt att fixa stämpel.
Tänk om alla var som jag - har en pärm för varje fordon med kvitton, och all historik. Nördigt, jag vet... :)

I mina öron ringer det illa att en servicebok försvunnit.
Som andra sagt, vikten av en stämpel är lite överdriven men sålänge garanti finns så känns det väldigt viktigt att en ifylld och stämplad bok följer med hojen, naturligtvis tillsammans med kvitto från servicarna.
Det låter alldeles för ljusblått att en servicebok på en maskin som är runt två år försvunnit, om ägaren varit bara lite noggrann så finns den tillsammans med alla andra handlingar på maskinen.
Det känns arrangerat att den bara så där inte finns längre, kanske för att dölja något?

Att man i efterhand, som någon föreslog, vänder sig till den firma som servat maskinen låter bra men eftersom maskinen är importerad så är det förmodligen helt omöjligt att reda ut tidigare ägare och var dom fått maskinen servad.

Alltså, ett stort minus och i mina ögon bra många kronors avdrag.
Detta borde din kompis ha kollat innan köpet och förhandlat priset på innan dess, nu kan det bli svårt att få till ett bra deal...

Förstår inte hur man som ägare till ngt ganska värdefullt inte håller reda på viktiga handlingar. Känns som du säger att det är för att dölja ngt.

Och att kolla upp service på denna borde vara lätt då den importerades när den var ny.

/Anders

Last edited:
Det brukar vara den svenska generalagenten som tryckt serviceboken så företag som direktimporterar har inte tillgång till den utan måste ordna en egen.
Det är ju den importerande firman som står för ev garantiåtgärd och i sin tur får ordna det med tillverkaren eftersom generalagenten inte har sålt hojjen och då inte heller har något intresse att stå för garanti osv.

Begagnad importhoj/ direktimporterad hoj - borde ha en servicebok från det land den kommer från.

Stor service? var är kvittot? Den är dyr så priset skall justeras ner med samma belopp som servicen kommer att kosta! Finns det inte kvitto är den inte utförd!

Last edited:
Vadå , skulle den gammla ägaren lämna ifrån sig flera tusen kronor ( nu i efterhand ) bara för att din kompis inte fick med sig boken....

Knappast.

End of story.

Vadå , skulle den gammla ägaren lämna ifrån sig flera tusen kronor ( nu i efterhand ) bara för att din kompis inte fick med sig boken....

Knappast.

End of story.

faktum e att polaren har i kontraktet inskrivet att servicebok medföljer och detta skrev den förre ägaren i i tron om att han skulle ha den hemma...

Dock så har det framkommit att den är förlorad då han inte hittar den.

Så polaren har i kontraktet iskrivet att serviceboken finns och medföljer så i detta fallet kan inte gamla ägaren frånsäga sig ansvaret för serviceboken..

Och problemet dom nu står framför är, vad sätter man för värde på en servicebok ?
Speciellt på en sån ny hoj...

2600 mil på en -05 är ju mycket, så den BORDE inte hunnit går så hemskt mycket mer.

Jag chansar utan bok om det känns rätt, med avdrag på 5000,- till 10.000,- på en så ny hoj.

Men det går nästan inte att sälja sen, så jag hade inte köpt den alls utan bok.

En R1 -98 utan bok är en helt annan grej.

Det är ju bara att nuvarande ägare åker till sin åf/verkstad och beställer en ny bok och ber dem fylla i servicehistoriken som de naturligvis har lagrad hos sig i alla fall.

Problemet löst. :)

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back