Värde på servicebok!

Scones

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
X11
Tjena alla glada SH-medlemmar! Är ny som medlem och tänkte att det är lika bra att starta en tråd direkt då jag har lite problem som jag vill ha era synpunkter på.

Tog kortet i våras och köpte i samband med detta min första hoj. Det är en X11 -01 som hade gått ca 700 mil. Den var (och är) i ett väldigt fin skick och all service är gjord som den ska.

Problemet är at jag fick inte med någon servicebok när jag köpte cykeln, för den förra ägaren hade "glömt" att lämna in den tillsammans med bågen och skulle skicka den snarast möjligt. Inga problem sa jag, bara jag får den så spelar det inget roll att jag inte har den nu. (Det var ju ändå 500 mil kvar till nästa service..)

Det gick någon vecka, men jag såg inte röken av någon bok. Slog inköpstället en signal och kollade om den var på gång. De "jagade" fortfarande den förra ägaren för att få den. Och så höll det på ett tag till säljaren ringde en dag och sa att eftersom det var lite problem att få in serviceboken så hade de ringt Honda för att få en ny, men då visade det sig att den var parallelimporterad så de kunde inte få en ny bok. Men de skulle naturligtvis fortsätta att jaga orginalboken. (Vart erbjuden att häva köpet eftersom de inte informerat mig om parallelimporten, men det är en annan historia.) Jag var fortfarande lugn eftersom det var långt kvar till 1 200 mil..

Sen nådde jag ju 1200 mil helt plötsligt. Beställde tid för service och jagade försäljaren så jag kunde få den där jävla boken innan jag skulle hämta hojen. Och eftersom jag skulle hämta hojen idag så skickade jag ett mail till chefen på företaget jag köpt bågen i förrgår, för att få lite fart på dem. Idag på morgonen ringde de..

Tyvärr, det finns ingen servicebok! Men de menar på att de spelar ingen roll då kvittona finna på all service (jag har dock bara på 600 och 1200 mils). Men som kompensation var de villiga att förlänga garantin med 1 år.

Så nu kommer frågan: Vad tycker ni att jag ska göra åt detta? Ska jag acceptera deras erbjudande? Är serviceboken så viktig när jag har kvittona?
 
Scones skrev:
2402184 Tjena alla glada SH-medlemmar! Är ny som medlem och tänkte att det är lika bra att starta en tråd direkt då jag har lite problem som jag vill ha era synpunkter på.

Tog kortet i våras och köpte i samband med detta min första hoj. Det är en X11 -01 som hade gått ca 700 mil. Den var (och är) i ett väldigt fin skick och all service är gjord som den ska.

Problemet är at jag fick inte med någon servicebok när jag köpte cykeln, för den förra ägaren hade "glömt" att lämna in den tillsammans med bågen och skulle skicka den snarast möjligt. Inga problem sa jag, bara jag får den så spelar det inget roll att jag inte har den nu. (Det var ju ändå 500 mil kvar till nästa service..)

Det gick någon vecka, men jag såg inte röken av någon bok. Slog inköpstället en signal och kollade om den var på gång. De "jagade" fortfarande den förra ägaren för att få den. Och så höll det på ett tag till säljaren ringde en dag och sa att eftersom det var lite problem att få in serviceboken så hade de ringt Honda för att få en ny, men då visade det sig att den var parallelimporterad så de kunde inte få en ny bok. Men de skulle naturligtvis fortsätta att jaga orginalboken. (Vart erbjuden att häva köpet eftersom de inte informerat mig om parallelimporten, men det är en annan historia.) Jag var fortfarande lugn eftersom det var långt kvar till 1 200 mil..

Sen nådde jag ju 1200 mil helt plötsligt. Beställde tid för service och jagade försäljaren så jag kunde få den där jävla boken innan jag skulle hämta hojen. Och eftersom jag skulle hämta hojen idag så skickade jag ett mail till chefen på företaget jag köpt bågen i förrgår, för att få lite fart på dem. Idag på morgonen ringde de..

Tyvärr, det finns ingen servicebok! Men de menar på att de spelar ingen roll då kvittona finna på all service (jag har dock bara på 600 och 1200 mils). Men som kompensation var de villiga att förlänga garantin med 1 år.

Så nu kommer frågan: Vad tycker ni att jag ska göra åt detta? Ska jag acceptera deras erbjudande? Är serviceboken så viktig när jag har kvittona?
Acceptera den förlängda garantin, den är värd mycket. Be dessutom försäljaren skriva ett underskrivet daterat intyg med deras stämpel eller firmabrevpapper där de intygar att servicebok funnits och att servicar utförts men att boken försnillats. Häfta sedan ihop dina nuvarande och kommande kvitton på utförda servicar med intyget så tror jag inte att ngn kund bjuder mindre för din hoj den dagen den ska säljas.
(Själv har jag alltid gjort mina servicar själv, men har å andra sidan alltid haft mina fordon länge.)

Tycker jag.

Mvh
Jörgen
 
Scones skrev:
de villiga att förlänga garantin med 1 år.

Om du får det löftet på papper överväger det nackdelarna. Se bara till att öht få en servicebok, numera ifylld i efterhand av firman. För min egen del spelar servicebok inte någon som helst roll. Skicket på hojen i övrigt samt oljefärgen säger allt om hur hojen har behandlats tidigare. Serviceboken säger bara att man haft stålar nog att låta en dyr verkstadsmupp byta olja i den.
 
Vad en servicebok är värd ?
Den frågan får du nog lika många svar på som antalet personer du frågar.
Allt från killen här ovan, som hellre servar sin hoj själv, till killen som lägger på luren så fort du nämner att boken saknas.
Det finns mc- och bilfirmor som inte ens befattar sig med importfordon och fordon utan full dokumentation.
Andra tycker inte det spelar någon roll.
Så tänk efter vad du själv anser en servicebok vara värd.
Men att en komplett ifylld bok gör att hojen blir några lappar dyrare, kan vi nog vara överens om.

:tummenupp
 
Tack för svaren, då har jag lite att gå på i alla fall.. Dax att fundera lite! :va Fler åsikter mottages naturligtvis gärna..
 
Det viktigaste är ju trots allt att du är nöjd med hojen! Ang. värdet på boken skulle jag vilja säga att den är värd lika mycket som det beloppet du måste dra av på priset för hojen när du ska sälja den i din tur. Det kan, precis som pris alltid gör, variera ganska kraftigt. Ett års garanti kan också vara värt väldigt mycket pengar om det skulle hända något men å andra sidan är det en Honda, då brukar inte garantin behövas :)

Ett tips kan ju vara att ringa runt till några olika handlare och fråga hur mycket mindre de ger i inbyte för en hoj som saknar servicebok (men som har kvitton på utförd service) jämfört med en som har all dokumentation. Då får du ju ett ungefärligt pris.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top