Värde på en Suzuki GSX-r750 1985:a?

Hade jag haft stålarna så hade jag köpt Hennings 750R direkt:Bugar
 
Bör kanske inte jämföra sporthojar med 400an ?

Har haft en likadan som din och plågade den 2000mil.
Visst är den trygg på sätt och vis, även om den också har bränsleslangar som torkar av ålder.

Men att påstå att den är stabil är väl lite sådär, kör du bara motorväg då?
Framgaffeln är klenare än en modern MTB, stora smala hjul är också spännande..

Förövrigt toppade min 140km/h och då lät den plågad och vibrerade ganska ordentligt.
Dock väldans billig för långturer, 0.3l/milen..
30 år gamla hojar skrev han, inte sporthojar.
Bränsleslangar byter man. Ju. Efter 30 år.
"Bara motorväg" nej.
Stora smala hjul spännande, ja.
Resten, du måste haft flera fel på din.
Men nu skiter vi i min prutthoj.
 
Last edited:
Arbetet går framåt! :)
Har bytt olja tre gånger, och smörj upp alla rörliga wajrar osv.
Även bytt batteri.

Nu startar den bra, har redan provkört och jävlar i gatan vilket tryck det är den!:banana:banana
Helt grymt bra drag för att vara så gammal.

Dock blir jag nästan rädd för att köra den då jag är van vid en ER6:a normalt sett.
Den känns just nu mest som en moppe med gräsklipparmotor. :)
(Fast helt sjukt vad bortskämd man blir med insprutning och upprätt körställning)

Har en hel del bludder på högre varv så den vill inte varva ur ordentligt.
Ska väl riva skiten vid tillfälle, eller så besiktigar jag den som den är. :)

Och ja, den kommer att vara till salu. ;):fyllisar
image.jpg
 
Hur var den först med det, menar du?

Hmm bra fråga....fick för mig det men det tog mig ut på hal is tydligen...sorry, my bad

Jag har ingen som helst koll på gpz 900 eller Kawa generellt. Däremot har jag en hel del erfarenhet av suzukis gixxermodeller. :fakta Lovar att hålla till det fortsättningsvis :tummenupp
 
Arbetet går framåt! :)
Har bytt olja tre gånger, och smörj upp alla rörliga wajrar osv.
Även bytt batteri.

Nu startar den bra, har redan provkört och jävlar i gatan vilket tryck det är den!:banana:banana
Helt grymt bra drag för att vara så gammal.

Dock blir jag nästan rädd för att köra den då jag är van vid en ER6:a normalt sett.
Den känns just nu mest som en moppe med gräsklipparmotor. :)
(Fast helt sjukt vad bortskämd man blir med insprutning och upprätt körställning)

Har en hel del bludder på högre varv så den vill inte varva ur ordentligt.
Ska väl riva skiten vid tillfälle, eller så besiktigar jag den som den är. :)

Och ja, den kommer att vara till salu. ;):fyllisar
View attachment 403796

Riktigt snygg!!
Vet inte varför men den där ger mycket större vill ha faktor än de från 90talet...
 
Kanske för att det var de där man stod och dräglade över innan man kunde köra själv. En barndomsdröm helt enkelt.
Det är något med den där trubbiga nosen och spinkiga däcken som får hjärtat att slå lite extra.
 
Så jävla fränt...! Det är bara att gratulera för du har verkligen gjort tidernas fynd. Mitt ha-begär är tredelat. Dels är detta den hoj man dreglade över då man som tolvåring cyklade ner till gamla legendariska och sedan länge nedlagda Beppes i Kalix. Dels har jag ägt i stort sett varje intressant GSX-R modell under tjugo års tid (utom denna...!) och skulle mer än gärna börja samla på vissa av dem. Dels råder ingen tvekan om att denna kommer att bli en framtida dyrgrip.

Dålig gång på höga varv är standard på hojar som stått lång tid med bränsle i tank och förgasare. En komplett rengöring av hela bränslesystemet kan vara nödvändig. Häll ut all gammal dynga ur tank såväl som förgasare. Rengör förgasare, ultraljudstvätt av alla hårda delar funkar fint. Skaffa nya bränsleslangar.
 
Stämmer in i kören: grattis till ett klipp! :tummenupp

Som gixxertorsk är det extra kul att se att du har kvar alla dekaler, blinkarna a la pingisracket, regplåtsbelysningen och såklart originalsystemet:tummenupp Bara att lacka om fälgarna till "Satin Black" och byta ramen runt lamporna fram så är det hemma 100%:yoparty
 
Första generation är en lätthanterlig och smidig hoj som är smalt byggd, lätt, och ganska hög.
Det är mångsidiga hojar som både duger till rejs och lugn touring med det breda varvtalsområdet. Man kan tro att det är rena fakir-åkningen men de går åka långt med GSX-R eftersom kåpan tar bort så mkt luftmotstånd. Bekvämast när man kommer upp i 120 och vinden lyfter i kroppen.
Här foto från när klassikerklubben Classic Suzuki Club Scandinavia ( http://classicsuzuki.com ) hade glasspaus vid Gottröra (vårtur). Jag hade fått låna en klubbkompis 85:a den dagen:
gsxr-85-cscs.jpg


Jag gillar andra generationen (oljekylt 88-91) som är lite bredare, tyngre och stabilare. Men den tidiga är inte alls sämre, de har lite olika för- och nackdelar där en senare inte kan uppväga den tidigares fördelar och tvärtom. 88-89 med kortslagig motor är en spännande pärla som klassiker. Modelleserierna är distinkta med få variationer inom generationerna. Dvs inom 85-87 resp. 88-91 kan man i stort set byta chassi/kåpdelar mellan årsmodellerna med bra passform om man inte bryr sig om strikt årsmodellutseende. Tokbilliga försäkringar gäller inte längre hos bolagen som över ett fåtal år tredubblat premierna även på dessa tidiga. Annars är det bra att sikta in sig på klassiker-skick och få hojen MHRF-försäkrad i märkesklubben om man accepterar att enbart köra den i hobby-sammanhang. Här foto på en 88:a jag behållit där kåp-delar från en 90:a och en del fri tolkning av randning mest är till fördel. V&H 4-1-grenrör gör mkt nytta på en sådan. Den ursprungliga 100hk-strypningen (GR77B) satt som härdade metallringar i original-grenröret som är jobbiga att arbeta bort.

gsxr-lackat.jpg


gsx-r88-close.jpg


VH-new-header2.jpg


vh.jpg


2.jpg
 
Last edited:
Rätt fräckt att............

När man är ung och köper ny hoj så lägger man ner stora pengar på att modda den.

När man sedan som äldre får tag i sin gamla "ungdomskärlek" gör man allt för att återställa den i originalskick.



Instämmer för övrigt i kören - Ett klipp och en fin gammal hoj som ska vårdas väl :tummenupp
 
Så du köper den för 5 000 kr för att det är "bara roligt om den kan få ett nytt liv hos någon som tar hand om den". Byter olja, köper nytt batteri, smörjer vajrarna, tvättar den och lägger ut den på Blocket för 19 000 kr?

Får ju hoppas att säljaren inte läser den här tråden. Och att hon inte har en storebrorsa på 195 cm med 125 kg muskler...
 
Så du köper den för 5 000 kr för att det är "bara roligt om den kan få ett nytt liv hos någon som tar hand om den". Byter olja, köper nytt batteri, smörjer vajrarna, tvättar den och lägger ut den på Blocket för 19 000 kr?

Får ju hoppas att säljaren inte läser den här tråden. Och att hon inte har en storebrorsa på 195 cm med 125 kg muskler...

Ja, fy fan för folk som gör klipp och tjänar ett par tusen...
 
Så du köper den för 5 000 kr för att det är "bara roligt om den kan få ett nytt liv hos någon som tar hand om den". Byter olja, köper nytt batteri, smörjer vajrarna, tvättar den och lägger ut den på Blocket för 19 000 kr?

Får ju hoppas att säljaren inte läser den här tråden. Och att hon inte har en storebrorsa på 195 cm med 125 kg muskler...

Där är du helt ute och cyklar min vän.
Alternativet är att cykeln hade fått stå kvar och ruttna.

Känner säljaren rätt bra, och dom hade allvarliga funderingar på att låta den gå till skroten om inte jag hade räddat den. Dom har ingen som helst koll på varken värde eller hur man skulle bli av med skiten, då dom knappt vet vad som är fram och bak på den. Den såldes med orden "det är en chansning, då den inte har varit startad på nästan tio år", så värdet "där och då" var egentligen inte speciellt högt. Det fanns ingen som helst garanti för att motorn ens gick runt. Det kunde lika gärna varit så att hojen var helt skrotfärdig.

Det jag har gjort är att omsätta en hög okänt, oanvändbart skrot till en besiktad hoj som faktiskt fungerar, och det tjänar alla på. Säljare som är glad att skiten är väck från garaget, jag som tjänar en slant och hojfolket generellt som får en klassiker på vägarna.

Alla lyckliga och glada, som sig bör.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top