Vänta med bes till i vår. Flyttas bes-perioden framöver då?

Jules W

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2013
Hoj
Kawasaki z1000sx
Har besiktning senast sista september. Dock är det lite småfix som behövs göras. Funderar då på att ställa av den och boka tid till våren IST. Detta lär väll gå för sig? Men hur blir det med besiktningsperioden efter detta, justeras den så att den alltid hamnar på vårkanten IST för hösten?

Besiktningsperioden är bestämt över ditt reg nummer. Så den kommer inte ändras.

Har kollat detta med bilprovningen. De säjer att det inte finns fasta perioder för MC. Räknas 2 år från utförd besiktning.

Ok, tack för snabba svar :). Men då hamnar sista besiktningsdagen framöver på vårkanten IST, låt så vara. Men man kan väll fortfarande besiktiga hojen nästa vår ifall den ställs av, om sista besikningsdagen infaller under tiden den e avställd?

Ja det går bra att göra så. Själv tänkte jag åka in i höst så jag har det avklarat och kan kitta loss i vinter utan att behöva bry mig om vad bilprovningen säger nästa sommar.

Ja, fast har fordonet körförbud på grund av utebliven besiktning får du efter påställningen bara köra närmaste vägen till besiktningen (eller till verkstad för reparation). Inga utfärder eller provkörningar med andra ord.

Motorcykel ska besiktigas senast den sista dagen i månaden som infaller 2 år efter föregående besiktning. Min är besiktigad 4:e juli 2013 och ska således besiktigas senast 31:a juli 2015.

Ja det går bra att göra så. Själv tänkte jag åka in i höst så jag har det avklarat och kan kitta loss i vinter utan att behöva bry mig om vad bilprovningen säger nästa sommar.

Så har jag också lagt upp det, mycket bättre att ha det gjort så att det bara är ut o gasa på våren! Brukar vara avsevärt mindre tryck på mc-besiktning på hösten också

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph