Vänstra bromsskivan blir varm

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Tyckte det luktade lite från bromsarna efter en tur idag och märkte då att den vänstra bromsskivan var mycket varmare än den högra.
Körde ca 10min utan att bromsa och även då var den vänstra skivan väldigt varm.

Antar att det är beläggen som ligger emot men vad gör jag åt detta?

Har precis bytat bromsvätskebehållare efter en liten omkullkörning, kan jag ha gjort något fel vid bytet?

Hojen det handlar om är gsxr750 -07

Tack på förhand. :Bugar

Skivan kan ha blivit skev när du la om kull hojen..
Lyft upp hojen fram och snurra på framhjulet å kolla..

Fast bästa sättet att kontrollera det på är inte att titta på skivan, utan att bromsa. Pulsar handtaget är skivan inte frisk.

Jag håller med Hôffer, det låter som alldeles för mycket bromsvätska, och kanske lite luft i ena oket, så att det inte "orkar" ligga emot.

Det var ju på högra sidan jag la den. Visserligen har tidigare ägare varit omkull med den på andra sidan men bromsarna fungerar ju perfekt när jag kör. Dvs inget pulsande i handtaget.

Fast bästa sättet att kontrollera det på är inte att titta på skivan, utan att bromsa. Pulsar handtaget är skivan inte frisk.

Jag håller med Hôffer, det låter som alldeles för mycket bromsvätska, och kanske lite luft i ena oket, så att det inte "orkar" ligga emot.

Behållaren som jag satte dit är egentligen till bakbroms och lite liten om det kan vara det, får en större nästa vecka.

Eftersom det bara var fästet på den gamla behållaren som gick i sönder lade jag inte ner någon tid på att lufta bromsarna, men det skulle jag kanske gjort?

Någon som vet var man hittar en "bromsluftning för dummies" guide? :gnissla
Har ju aldrig pillat med bromsar innan.

Last edited:
Det var ju på högra sidan jag la den. Visserligen har tidigare ägare varit omkull med den på andra sidan men bromsarna fungerar ju perfekt när jag kör. Dvs inget pulsande i handtaget.

Behållaren som jag satte dit är egentligen till bakbroms och lite liten om det kan vara det, får en större nästa vecka.

Eftersom det bara var fästet på den gamla behållaren som gick i sönder lade jag inte ner någon tid på att lufta bromsarna, men det skulle jag kanske gjort?

Såhär är det, rätt enkelt, antingen så har du en skiva som blivit sne men det märker du garanterat genom att det wobblar då du bromsar eller att handtaget pulsar.

grej nummer 2 är att det kärvar i ditt bromsok, hade exakt samma problem med en evo jag hade (bil alltså) att kolven/kolvarna inte riktigt gick tillbaka, detta kan du lätt motionera igång ifall det kärvar lite.

Dessa är nog det troligaste.

Luftningen eller behållaren har inget o göra med ifall bromsskivan blir varm, det är ett mekaniskt fel mest troligen.

Luftningen eller behållaren har inget o göra med ifall bromsskivan blir varm, det är ett mekaniskt fel mest troligen.

Amen komigen, sitt inte och gissa nu när du inte kan eller vet rätt.... klart som FAN att tex en överfull behållare kan göra att bromsen/bromsarna ligger på och därmed gör skivan varm:gnissla

http://www.bikeproject.com/Articles/index.php?GID=3016

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back