Vänstergängat på hojen

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Skulle plocka bort speglarna på hojen idag för att montera andra, lite snyggare. Gick bra att få bort den vänstra även om den satt hårt som satan (gänglåsning eller nåt). När jag sen skulle få bort den högra satt ju givetvis den lika hårt, så jag tog i och vred till. Knakelibrak, så sprack fästarmen på spegeln.

Tydligen är det så att någon av ingenjörerna som designat hojen tyckte att det skulle vara en vänstergängad bult som höll fast den högra spegeln. Nu har jag funderat under kvällen om det finns någon anledning till detta, eller om det bara är "en Italiensk grej"?

Är det någon som har några teorier eller kanske t.o.m. hårda fakta om varför de gjort på detta vis? Är det någon som varit med om det på någon annan hoj? Spekulationer välkomnas.

Ja men vänstergängat borde funka bättre på vänster sida :va

Beror på syftet.
En vänstergängad på vänstersidan lossnar inte av fartvinden.
Vilket förvisso inte är något problem.
En vänstergängad på högersidan går inte sönder lika lätt vid marksyning.

Var också inne på tankarna om att det hade med fartvinden att göra, men som någon påpekade borde det ju varit vänstergängat på vänstra sidan i så fall. Så då är det väl så att det är för att skiten inte ska gå sönder när man krashar.

Även om jag kan se logiken i tänket så känns det som en väldigt onödig detalj. Krashar man så är väl speglarna det första som ryker ändå.:va

Nu spelar det ju mindre roll att jag drog sönder spegeln, jag skulle ju ändå byta ut dem. Hade varit surare om jag bara skulle lossa på den för justering eller liknande. Ett helvete att vara så stark som jag, stark som sprit.

Var också inne på tankarna om att det hade med fartvinden att göra, men som någon påpekade borde det ju varit vänstergängat på vänstra sidan i så fall. Så då är det väl så att det är för att skiten inte ska gå sönder när man krashar.

Även om jag kan se logiken i tänket så känns det som en väldigt onödig detalj. Krashar man så är väl speglarna det första som ryker ändå.:va

Nu spelar det ju mindre roll att jag drog sönder spegeln, jag skulle ju ändå byta ut dem. Hade varit surare om jag bara skulle lossa på den för justering eller liknande. Ett helvete att vara så stark som jag, stark som sprit.

Var glad att du har väldigt bra gängor :-) Det mest logiska vore att gängorna gav upp före godset till spegeln faktiskt.

Du tittar bakifrån när du säger höger sida då? Verkar ju vara fel om det skulle vara vänstergänga på höger sida.

Var glad att du har väldigt bra gängor :-) Det mest logiska vore att gängorna gav upp före godset till spegeln faktiskt.

Jo, men det hade nog varit att föredra. Då hade jag bara behövt fixa ett nytt överfall till fästet (baksidan) av bromshandtaget.

Du tittar bakifrån när du säger höger sida då? Verkar ju vara fel om det skulle vara vänstergänga på höger sida.

Jepp, höger i färdriktning (bakifrån och framåt). Då blir det ju så att om spegeln slår i medans hojen rör sig framåt så trycks spegeln bakåt och drar bulten åt höger i fästet. Därmed lossar spegeln. Så det stämmer nog.

Så här funkar det:
Vänster spegel ska lossna om man kör på någon, alltså är den högergängad.
Höger spegel ska lossna om man kör på någon den också, alltså måste den vara vänstergängad.
Smart va?

Så här funkar det:
Vänster spegel ska lossna om man kör på någon, alltså är den högergängad.
Höger spegel ska lossna om man kör på någon den också, alltså måste den vara vänstergängad.
Smart va?

Jo, när man tänker på det så hittar man ju lite logik i det. Har bara haft sporthojar med speglar som varit fästa med dubbla bult innan, så jag blev lite förvånad.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back