Vänja sig vid olika hojar?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Tjo!

Håller ju på o surfar runt efter en nybörjarhoj som jag o sambon ska övningsköra privat med, och då undrar jag hur viktigt det är att man har ungefär samma som körskolan, som vi ska köra upp med.

Säg att vi köper en billig gsx400e, finns massor av billiga sådana, hur svårt är det då att vänja sig vid skolans cb750?

lilltryne skrev:
Tjo!

Håller ju på o surfar runt efter en nybörjarhoj som jag o sambon ska övningsköra privat med, och då undrar jag hur viktigt det är att man har ungefär samma som körskolan, som vi ska köra upp med.

Säg att vi köper en billig gsx400e, finns massor av billiga sådana, hur svårt är det då att vänja sig vid skolans cb750?
Är det en hyfsat likadan hoj så är det inga probs skulle jag tro, men allt beror ju på..

lilltryne skrev:

Största skilnaden som du kommer uppleva är vikten i ditt exempel ovan.
Min Sambo kan hantera min Suzuki SV men när hon provsatt en CB750 hos en MC-handlare fick hon knappt upp den.

Men får du bara fart på besten så uppför de nog sig ganska lika, min erfarenhet iallafall.

/BW

Som Black-wolf säger,vikt,höjd,bromsar,koppling,styrning osv.

Kör en Volvo och kör sedan en Audi,samma sak fast olika :)

Själv övade jag på en Ninja - trafikskolans Z7 hojar var som mopeder att köra sen :)

Öva på en MC som är bångstyrig och det kommer att gå som en dans på rosor på trafikskolan.

morlock skrev:
Själv övade jag på en Ninja - trafikskolans Z7 hojar var som mopeder att köra sen :)

Öva på en MC som är bångstyrig och det kommer att gå som en dans på rosor på trafikskolan.

mmm, det är ju en idé. Någe bra tips på en billig bångstyrig hoj?

Prylbögen i mig vill köpa en snygg o rolig hoj för ca 30k, men förnuftet säger att jag ska köpa en skrapvänlig skrothög för max 15k.... :-(

Långa farbron skrev:
Som Black-wolf säger,vikt,höjd,bromsar,koppling,styrning osv.

Kör en Volvo och kör sedan en Audi,samma sak fast olika :)

Hmmm, kör en z3 i vanliga fall och kör nu en bmw 116 pga älsklingen e på verkstaden och det e ju en jäkla skillnad... Skulle inte vilja köra upp för bi i det här åbäket... Kanske bäst o köpa sig en cb750 då..... om jag når ner...

hållundan skrev:
Köp en FZR 600. Snorbilliga och funkar kalas...

Kollade lite snabbt på blocket. Fanns från ca 20k, e det rätt pris eller går det o hitta billigare?

lilltryne skrev:
Jag har kollat på dem en del faktiskt... helt ok. Hur är de o försäkra?
Jag hade en sådan innan. Betalade ca 6000 halv / helår på mig för en 1992årsmodell. Rätt okej. Stört att jag fick tusen spänn billigare när jag köpte min Kawa ZX-6R 1995:a bara.

Yamahan (FZR 600) är en schysst hoj som ser rätt modern ut och är rolig och köra. Speciellt dyr är den inte heller...

Edit: Sålde min 92'a för 24000, då var det larm, nya däck, och lite annat godis på. Du kan få en liknande för runt 20K. Det är rimligt pris. Givetvis finns det ju snorbilliga för runt 10-15K.

lilltryne skrev:
Hmmm, kör en z3 i vanliga fall och kör nu en bmw 116 pga älsklingen e på verkstaden och det e ju en jäkla skillnad... Skulle inte vilja köra upp för bi i det här åbäket... Kanske bäst o köpa sig en cb750 då..... om jag når ner...

Platåskor :brynad

MV Agusta F4 750 har bara 790mm i sadelhöjd.
SPR-version levererades dessutom med "racekit" inkl. öppet avgassystem RG3 + drevsats (294km/t på öppen gata), dvs massor med olika uppsättningar för olika övningsmoment :tummenupp .

Jag övningskörde mestadels med en ER-5a och körde upp med CB750. Var ju lite annorlunda att göra slalombana å garagevändning med större vikt måste jag ju säga. Fast reglerna för dom övningarna är ju kraftigt förändrade i år!!!

Det bästa är la om man kan öva å köra upp på samma hoj helt enkelt!

FÖRGÖRAREN

lilltryne skrev:
Tjo!

Det har ju bara att göra med hur bra känsla man har...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman