Vända växlarna?

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Ducati 999
Har blivit lite nyfiken på att pröva och vända växlarna så att det blir som på dom flesta racehojar, alltså 1an uppåt 2an 3an osv neråt. Nån som har erfarenhet av detta eller vet hur man gör?

Du vänder på medbringaren, 180 grader så att den pekar uppåt, som sitter på axeln som går in i vxl.lådan. På en del hojar, som min Retta tex, så går axeln mellan medbringare och växelspak in genom ramen. Då måste man bygga en ny axel som går runt ramen.

Lossa insex bulten så att du kan ta bort växel föraren,snurra i pilens riktning så att stången hamnar ovanför axeln istället för under.
Vet ej om allt går fritt på en Ducati för att utföra denna procedur:va
Sen är det bara att tänka sig för när man växlar.
Har åkt så på mina gamla Suzukis i minst 15år:)

Bifogat

• c6d242e92f0fdbfbbb6be022dc786695_rough.jpg
    c6d242e92f0fdbfbbb6be022dc786695_rough.jpg
    28.3 KB · Visningar: 72
Du vänder på medbringaren, 180 grader så att den pekar uppåt, som sitter på axeln som går in i vxl.lådan. På en del hojar, som min Retta tex, så går axeln mellan medbringare och växelspak in genom ramen. Då måste man bygga en ny axel som går runt ramen.

Ok lät lite komplicerat på din hoj med andra ord, får kolla hur det ser ut på min...tack för svaret!

Lossa insex bulten så att du kan ta bort växel föraren,snurra i pilens riktning så att stången hamnar ovanför axeln istället för under.

Det där såg ju enkelt ut....om det går alltså, ska kolla. Tanken var väl också att skaffa en quickshift...eller vad det heter så att man slipper koppla, så när man accar iväg ska man bara behöva trycka ner växlarna. Varför tycker du det är bättre så?

Last edited:

Precis så har jag gjort på mitt förra monster och på nuvarande 916. Funkar hur bra som hellst, och kostar gratis :tummenupp :)

Jag kör med vända växlar och har gjort det i 6 år, känns mer naturligt att trampa i nästa spett..
sen har jag upptäckt att det är enklare att få växeln när man kör dragracing och bana när man sitter konstant i attackställning=)

Jag kör med vända växlar och har gjort det i 6 år, känns mer naturligt att trampa i nästa spett..
sen har jag upptäckt att det är enklare att få växeln när man kör dragracing och bana när man sitter konstant i attackställning=)

Det som du säger är väl liksom min teori. Var det svårt att vänja om sig?

Det är jättekul när man efter Ejes ska i med trean och lägger i ettan istället och kommer in mot den svaga vänstern med låst bakhjul :huvet
Räkna med att du får tänka på varge växling i början och några felväxlingar kan det bli, men det går fort att lära sig.

Prova att växla upp under fullt nerlägg med foten under spaken.:confused:
Precis :D
Enklare att växla upp under nedlägg, och mer naturligt på något sätt att bara ha foten vilande på pinnen och "växla med gasen" vid kraftigt pådrag.
Ännu snabbare uppväxlingar med en quickshifter förstås, men då skall du nog ha en riktig rejsväxelspak åxå.

Det är jättekul när man efter Ejes ska i med trean och lägger i ettan istället och kommer in mot den svaga vänstern med låst bakhjul :huvet
Räkna med att du får tänka på varge växling i början och några felväxlingar kan det bli, men det går fort att lära sig.

Kombinera gärna med slirkoppling.

Last edited:
Det som du säger är väl liksom min teori. Var det svårt att vänja om sig?

Inte för mig, men det är väl olika för alla..
Jag kan ju knappt köra en hoj som är rättvänd längre, måste tänka som en dåre:rolleyes:

Jo det vore inte helt fel. Det är ganska pinsamt när man växlar fel på start och målrakan på Kinnekulle också, ingen i depån kan missa när man får i tvåa istället för fyran. :gnissla

Jo... :D
Men det blir lika pinsamt med slirkopplingen. Riktigt bra är den när man ska in i t.ex. Ejes, eller sista metrarna av depårakan på Gåsen. Try it - you'll like :)

Ja slirkoppling har man ju inte.....däremot skaplig motorbroms, så man får nog tänka sig för lite i början misstänker jag....

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...