Vända växlar..

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
XS500
Är spekulant på en riktig gammal blysläde för att bygga en caféracer. Tidigare ägare har vänt växlarna, dvs 1:an upp, resten ner.
Visserligen bra på bana, men jag tror inte att det är så bra ur säkerhetssynvinkel att ha en "normal-" och en "felväxlad" hoj.

någon som vet om det är ett stort ingrepp att ordna?

mvh/J.

Lt Jake skrev:
Är spekulant på en riktig gammal blysläde för att bygga en caféracer. Tidigare ägare har vänt växlarna, dvs 1:an upp, resten ner.
Visserligen bra på bana, men jag tror inte att det är så bra ur säkerhetssynvinkel att ha en "normal-" och en "felväxlad" hoj.

mvh/J.

Inget stort ingrepp alls. Tar ett par minuter att fixa.

Mvh M

Lt Jake skrev:

mvh/J.
Kanske kan vända upponer på motorn :)

Lt Jake skrev:

mvh/J.
[Kuriosamode]
Man vänjer sig har jag hört. Jag har en polare som har fyra hojar. Två högerväxlade och två vänsterväxlade. På en högerväxlad och en vänsterväxlad har han vänt växlarna så han har olika växling på samtliga hojar. Det håller honom alert påstår han :tomten
[/Kuriosamode]

Oftast är det en enkel fix då man vänt på någon del i länkaget eller monterat sista länken i länkaget (som monteras på axeln ut ur motorn) upp och ned. Kolla med köparen. Har han monterat t.ex tillbakaflyttade reglage som inte kan vändas tillbaks så har han kanske orginalet kvar.

Någon som vet och har vänt till raceväxlat på en Honda CBR 929 RR Fireblade av årmodell 00/01? Där behövs det nog nåt specialkit eller så. Verkar inte gå att vända så där rakt av. Har någon info gällande detta?

Lt Jake skrev:

mvh/J.

Som jag ser det är det den som har ettan ner som är "felväxlad"
Jag har ägt och kört en massa olika hojar, även sådana som har spaken på höger sida. De har haft växlarna olika åt olika håll, men det i särklass bästa är att ha ettan upp och resten ner.
Vänd på din standardhoj istället och njut av att få mer exakta växlingar, bättre kontroll, lättare att växla när du ligger under kåpglaset, säkrare uppväxlingar utan att använda kopplingen, mm.
Det första jag gjorde på hojen jag har nu, var att vända växlarna rätt.

RedBaron skrev:
[Kuriosamode]
Man vänjer sig har jag hört. Jag har en polare som har fyra hojar. Två högerväxlade och två vänsterväxlade. På en högerväxlad och en vänsterväxlad har han vänt växlarna så han har olika växling på samtliga hojar. Det håller honom alert påstår han :tomten
[/Kuriosamode]

Oftast är det en enkel fix då man vänt på någon del i länkaget eller monterat sista länken i länkaget (som monteras på axeln ut ur motorn) upp och ned. Kolla med köparen. Har han monterat t.ex tillbakaflyttade reglage som inte kan vändas tillbaks så har han kanske orginalet kvar.

Den aktuella hojen har tillbakaflyttade reglage. kan det bli problem då?
J.

elwe skrev:
Som jag ser det är det den som har ettan ner som är "felväxlad"
Jag har ägt och kört en massa olika hojar, även sådana som har spaken på höger sida. De har haft växlarna olika åt olika håll, men det i särklass bästa är att ha ettan upp och resten ner.
Vänd på din standardhoj istället och njut av att få mer exakta växlingar, bättre kontroll, lättare att växla när du ligger under kåpglaset, säkrare uppväxlingar utan att använda kopplingen, mm.
Det första jag gjorde på hojen jag har nu, var att vända växlarna rätt.

Intressant synpunkt. Antar att jag får skaffa ett sånt där "kåpglas" att krypa in under först bara..

KennethN skrev:
Någon som vet och har vänt till raceväxlat på en Honda CBR 929 RR Fireblade av årmodell 00/01? Där behövs det nog nåt specialkit eller så. Verkar inte gå att vända så där rakt av. Har någon info gällande detta?

Polaren har en bara tagit bort länkaget helt och satt dit en enkel växelpinne direkt på axeln som kommer ut därifrån motorn nånstans.

Ser ut som en växelpinne från nån gammal Yamaha DT50 :)

Lt Jake skrev:
Den aktuella hojen har tillbakaflyttade reglage. kan det bli problem då?
J.

Borde inte vara några problem... På de flesta hojar är det väl bara att vända länkagearmen som sitter på axeln som går ut ur växellådan. :tummenupp

mjukis skrev:
Polaren har en bara tagit bort länkaget helt och satt dit en enkel växelpinne direkt på axeln som kommer ut därifrån motorn nånstans.

Ser ut som en växelpinne från nån gammal Yamaha DT50 :)
Aha.. Klurigt :)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...