Vända växlar,varför? upplys mig

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
att vända växlarna verkar vara ett populärt tilltag för dem som kör mycket bana, 1:an upp och resten ned om jag inte har fel?
kan någon berätta om fördelarna med detta? har en del egna teorier, men eftersom jag inte provat så får gärna någon berätta fördelen?

/rasmus

Det går snabbare att stampa i växlar än att lyfta foten. Oftast vill man växla upp snabbare än man växlar ner. Sen är det lättare att växla upp i vänsterkurvor då man annars måste sätta foten under pedalen. Sen tror jag det är mindre risk att man missar en växel om man stampar i dom.

Faizty skrev:
2321331 att vända växlarna verkar vara ett populärt tilltag för dem som kör mycket bana, 1:an upp och resten ned om jag inte har fel?
kan någon berätta om fördelarna med detta? har en del egna teorier, men eftersom jag inte provat så får gärna någon berätta fördelen?

/rasmus

har för mig att man har så för att man inte får plats med foten under pedalen vid skarp kurvtagning när man ska växla upp när man går ur den.

rätt eller fel? :arsele

Faizty skrev:
2321331 att vända växlarna verkar vara ett populärt tilltag för dem som kör mycket bana, 1:an upp och resten ned om jag inte har fel?

/rasmus

..Inte så kul och peta "under foten" i en vänsterkurva när du vill få i nästa spettl + att det är lättare/snabbare och "trampa" i växlarna när du ska växla upp, personligen tycker jag att man oftast har mer tid när man ska växla ner och då kan man "gräva" där under... Kan inte tänka mig och köra på annat sätt nuförtiden....

Edit: Här va man långsam med svaret...

HanneZ skrev:
2321348 Det går snabbare att stampa i växlar än att lyfta foten. Oftast vill man växla upp snabbare än man växlar ner. Sen är det lättare att växla upp i vänsterkurvor då man annars måste sätta foten under pedalen. Sen tror jag det är mindre risk att man missar en växel om man stampar i dom.

Klockrent förklarat. Fan, då måste det ju gå lättare att wheela också om man stampar i växlarna? Har missat ett par gånger och det blir ju smäll på pungen det!!! :D

jag tror ochså det är som ni säger. lättare och växla upp när man ligger ner i kurvor och att det går snabbare.

om man skulle ha fått testat en sån hoj som har 1 uppåt och resten neråt så skulle man nog få i fel växel ganska ofta innan man blir van :tungan

HanneZ skrev:
2321348 Det går snabbare att stampa i växlar än att lyfta foten. Oftast vill man växla upp snabbare än man växlar ner. Sen är det lättare att växla upp i vänsterkurvor då man annars måste sätta foten under pedalen. Sen tror jag det är mindre risk att man missar en växel om man stampar i dom.

Det är även lättare att sparka i nästa växel när man hänger ut mycket i en snabb höger. Kan vara svårt att nå annars.

driverinblack skrev:
2321367om man skulle ha fått testat en sån hoj som har 1 uppåt och resten neråt så skulle man nog få i fel växel ganska ofta innan man blir van :tungan

Det går förvånansvärt snabbt att lära sig.
Jag en gathoj med normala växlar och en banhoj med "Goofy Gears", och det går hur bra som helst att hoppa mellan dem.

Last edited:
RRacer skrev:
2321369 Det är även lättare att sparka i nästa växel när man hänger ut mycket i en snabb höger. Kan vara svårt att nå annars.
....

Ahh det har du rätt i. Jag växlar aldrig vid nedlägg, jag har fullt upp att hålla mig på banan och på hjulen :)

Faizty skrev:

/rasmus

Här kommer enfysioanatomisk förklaring
Racehoj=vinklat knä och fotled.

Mer rörlighet och kraft att trampa ner perf i och ur böjarna och växla upp innan i smb med bromsning.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman