Vända växelläge på R1 -00 (till raceväxlat)

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Hej,

Har efter en bandag på Gelleråsen blivit sugen på att köra raceväxlat (ettan uppåt, resten neråt). Vad behöver man för att vända lådan? Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Har sett hela fotpinnesatser som vänder lådan, men det känns lite saftigt att lägga 3500:- bara för att prova på det. :)

Jag har kikat på det, men det ser inte ut som att det bara går att vända på det med befintliga grejer.

Någon med en gammal R1a som har gjort det? :)

Mvh

Jag har ett kit till min -07 liggandes som gör att du kan justera läget på orginalfotpinnarna + vända växlarna som jag kan sälja. Men du måste kolla upp om det passar din hoj själv.

Vet inte om det ser lika ut på din hoj som på min 02:a, men jag skall kolla hur det ser ut på min i morgon. Det brukar kunna räcka med att vrida medbringaren på utgående axel från växellådan, 180 grader.

Det är lättare än du tror. Hade så på racehojen, en R1 -98.
Du behöver endast tillverka en ny "växelväljarpinne". Alltså den som löper från växelspakens bakre del genom ramen & fram till den utgående axeln från motorn där det sitter en arm. Den nya pinnen ska inte gå genom ramen utan bocka till den så att den löper på utsidan av ramen.

1. Tillverka en lika lång axel fast bockad att gå utanför ramen med högergänga i ena änden & vänstergänga i andra.

2. Flytta över ledkulorna & muttrarna till den nya pinnen.

3. Vänd armen från den utgående axeln 180 grader.

4. Skruva ihop - Klart!

Låter kanske krångligt i textform men är en enkel lösning. Skulle du sedan av ngn anledning vilja byta till gatväxlat så behöver du ej byta pinnen. Det räcker att lossa på armen vid den utgående axeln & vända tillbaka den 180 grader.

Vet inte om det ser lika ut på din hoj som på min 02:a, men jag skall kolla hur det ser ut på min i morgon. Det brukar kunna räcka med att vrida medbringaren på utgående axel från växellådan, 180 grader.

Jag har kollat på det och problemet är att det långa staget, från växelspak till axel in i motorn, löper genom ramen och hålet i ramen tillåter inte den nya vinkeln som blir. :)

Jag är nog inne på att man får göra ett nytt stag som löper bredvid ramen. :tummenupp

Om nån råkar känna till en ännu enklare lösning, säg bara till. :)

Jag har kollat på det och problemet är att det långa staget, från växelspak till axel in i motorn, löper genom ramen och hålet i ramen tillåter inte den nya vinkeln som blir. :)

Jag är nog inne på att man får göra ett nytt stag som löper bredvid ramen. :tummenupp

Om nån råkar känna till en ännu enklare lösning, säg bara till. :)

R1 -00

Jag fixade, precis som CAT, en ny "rundstång", gängade den i båda ändar samt krökte den så den löper utanför ramen. På så sätt behöver du inte borra ur niten nere vid fotpinnen, samt slipper att staget löper utanför nere vid fotpinnen.

Fick också förlänga skruven vid "växelörat" vid utgående axel, någon cm. då det blev lite tight med ramen.

Tänk på att göra stången lite lite längre, då krökningen stjäl några mm

Ett enklare sätt :va är att borra ur niten nere vid fotpinnen och lägga originalröret utanför nere vid fotpinnen också. Förmodligen märker du inte av att röret/pinnen går där !!

/ Micke

R1 -00

Jag fixade, precis som CAT, en ny "rundstång", gängade den i båda ändar samt krökte den så den löper utanför ramen. På så sätt behöver du inte borra ur niten nere vid fotpinnen, samt slipper att staget löper utanför nere vid fotpinnen.

Fick också förlänga skruven vid "växelörat" vid utgående axel, någon cm. då det blev lite tight med ramen.

Tänk på att göra stången lite lite längre, då krökningen stjäl några mm

Ett enklare sätt :va är att borra ur niten nere vid fotpinnen och lägga originalröret utanför nere vid fotpinnen också. Förmodligen märker du inte av att röret/pinnen går där !!

/ Micke

Tackar för bra svar. Hem och meka. :tummenupp

Tack för tipsen, nu tre år senare är min R1-01 också rejsväxlad :-)

Bifogat

• IMAGE_277.jpg
    IMAGE_277.jpg
    209.6 KB · Visningar: 162
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...