Vända rotationsriktning på framdäck

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Vet att det finns dom som vänder på bakdäcket när det börjar bli slitet på ena sidan.

Går det att göra samma sak fram?
Om det går, visst räcker det i så fall att vända hela fälgen i stället för att lägga om däcket?
 
norrlansguld skrev:
Vet att det finns dom som vänder på bakdäcket när det börjar bli slitet på ena sidan.

Går det att göra samma sak fram?
Om det går, visst räcker det i så fall att vända hela fälgen i stället för att lägga om däcket?
Med mönstrade däck ska du nog INTE försöka vända rotationsriktningen. Med vissa slicks är det inga problem, men folk som jag har pratat med säger att mönstrade däck funkar dåligt att vända.
 
Re: Re: Vända rotationsriktning på framdäck

Nr:18 skrev:
Med mönstrade däck ska du nog INTE försöka vända rotationsriktningen. Med vissa slicks är det inga problem, men folk som jag har pratat med säger att mönstrade däck funkar dåligt att vända.


Pirelli, Metzeler och Dunlop kan du vända utan problem.

Men tänk bara på att det inte får vara blött ute bara........
 
Däcket som eventuellt ska vändas är Bridgestone batlax bt0001, fungerar det däcket också?

Går det att vända hela fälgen?
 
Du kan vända på alla däck idag. Vid regn går det bra att vända på alla däck som har ett icke rotationsbundet mönster, som t ex Pirelli SuperCorsa.

Vad som kan vara problemet med att vända däcket, är att stommen inte är designad för detta. Är stommen radiell eller diagonal så gör det ingen större skillnad. Är den däremot i någon konstig vinkel, typ 45 graders lindning, blir belastningen under bromsning eller acceleration felaktig och kan påverka däckets egenskaper. För fäste i kurvorna blir belastning lika oavsett vilket håll du kör däcken åt.

Jag har vänt på i stort sett alla på marknaden förekommande race- och sportdäck utan att känna någon skillnad alls. Det har funkat kanonbra så här långt.

Du ska däremot inte ändra rikning på hjulet (fälgen). Hjullager och skivor är inslitna åt ett håll. Vänder du på fälgen också så är risken stor att du sliter ut ett lager eller en skiva onormalt snabbt. Ett skuret framhjulslager i 200 är inget skoj.... :(

Micke
(inte snål, bara så tråkigt att balasera.... :p )
 
Vad som kan vara problemet med att vända däcket, är att stommen inte är designad för detta. Är stommen radiell eller diagonal så gör det ingen större skillnad. Är den däremot i någon konstig vinkel, typ 45 graders lindning, blir belastningen under bromsning eller acceleration felaktig och kan påverka däckets egenskaper. För fäste i kurvorna blir belastning lika oavsett vilket håll du kör däcken åt.



Hur kan man veta vilken typ av stomme Bridgestone batlax bt001 har?

Går det däcket att vända? eller har det någon skum stome?
 
Fattar inte hur man skulle kunna bygga en stomme så den blir rotationskänslig. Varje enskild kordtråd måste väl hålla samma vinkel över hela däcket. Håll med eller tala om vad det är jag inte fattat.
/u
 
norrlansguld skrev:
Vad som kan vara problemet med att vända däcket, är att stommen inte är designad för detta. Är stommen radiell eller diagonal så gör det ingen större skillnad. Är den däremot i någon konstig vinkel, typ 45 graders lindning, blir belastningen under bromsning eller acceleration felaktig och kan påverka däckets egenskaper. För fäste i kurvorna blir belastning lika oavsett vilket håll du kör däcken åt.



Hur kan man veta vilken typ av stomme Bridgestone batlax bt001 har?

Går det däcket att vända? eller har det någon skum stome?

Kolla tillverkarens hemsida. Brukar stå info om vilken vinkel stommen är lagd.
 
ulf_lundin skrev:
Fattar inte hur man skulle kunna bygga en stomme så den blir rotationskänslig. Varje enskild kordtråd måste väl hålla samma vinkel över hela däcket. Håll med eller tala om vad det är jag inte fattat.
/u

Finns däck som faktiskt har korden lagd i annan vinkel än just diagonalt eller radiellt. Kommer inte ihåg vilka däck det är, men letar man lite på nätet så går det säkert att hitta.
 
EazyLiving skrev:
Finns däck som faktiskt har korden lagd i annan vinkel än just diagonalt eller radiellt. Kommer inte ihåg vilka däck det är, men letar man lite på nätet så går det säkert att hitta.
Hur får man korden i olika vinklar mot färdriktningen beroende på från vilket håll man ser det ? Ett 'X' har samma vinkel både uppifrån o nerifrån, dvs framifrån o bakifrån på hojen. (Tänker mig att jag sitter på hojen o ser däcket/korden uppifrån. Spetsigare vinkel = mer åt radialhållet, trubbigare = mer åt diagonalhållet)
Alt finns det nåt annat sätt som stommen skulle vara olika från olika håll på ?
/u
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top